National Curricular Guidelines for Early Childhood Education
reflections and dialogues for Environmental Education practices
DOI:
https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i2.18175Keywords:
Early Childhood Education, Environmental Education, Child DevelopmentAbstract
This study aims to identify how the National Curricular Guidelines for Early Childhood Education (DCNEI) have been implemented through environmental education practices in schools. A documentary analysis based on the DCNEI sought to verify elements related to the interaction between childhood and nature, through the identification and problematization of terms associated with this relationship. The results obtained are aligned with the initial proposal, with the identification of references in the DCNEI that address the possibilities of environmental education practices in schools, as well as the theoretical discussion that guides Environmental Education as a transversal theme in Early Childhood Education. DCNEI highlights the importance of contact between children and nature and culture, as well as the need for schools to plan environments that favor these interactions. However, it is still necessary to advance with more effective strategies to strengthen these relationships and enjoy their benefits for the child development.
Downloads
References
ANASTÁCIO, Guilherme; MENDONÇA, Paula. Guia de Aprendizagem ao ar Livre. Jundiaí: Alana, 2021.
ÁRIES, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1981.
BARROS, Maria Isabel Armando de. Desemparedamento da infância: a escola como lugar de encontro com a natureza. Rio de Janeiro: Alana, 2018.
BEE, Helen. A Criança em Desenvolvimento. Porto Alegre: Artmed, 1996.
BISSOLI, Michelle de Freitas; CHAGAS, Lilane Maria de Moura. Algumas reflexões sobre a criança. In:_____. Infância e Leitura: Formação da criança leitora e produtora de texto. Manaus: Editora Valer, 2012. p. 11-20.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, [2016]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em: 07/05/2023.
BRASIL. Lei Federal n. 8069, de 13 de julho de 1990. ECA -Estatuto da Criança e do Adolescente. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm#:~:text=Toda%20crian%C3%A7a%20ou%20adolescente%20tem,pessoas%20dependentes%20de%20subst%C3%A2ncias%20entorpecentes.&text=Art.,-20Acesso em: 07/05/2023.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Básica (SEB). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil Brasília: MEC/SEB, 2010. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf Acesso em: 07/05/2023.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parecer CEB/CNE 2009. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 2009. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/dmdocuments/pceb020_09.pdf Acesso em: 07/05/2023.
BRONFENBRENNER, Urie. Bioecologia do Desenvolvimento Humano: Tornando os Seres Humanos mais Humanos. Porto Alegre: Artmed, 2011.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as diretrizes curriculares nacionais para a educação ambiental. Brasília: MEC, 2012. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10988-rcp002-12-pdf&category_slug=maio-2012-pdf&Itemid=30192> Acesso em: 04/12/2023
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2012.
CASTRO, Mayara Alves de; SOUSA, Alba Patrícia Passos de. História das creches no Brasil até a Constituição de 1988. In: ENCONTRO NACIONAL DO NÚCLEO DE HISTÓRIA E MEMÓRIA DA EDUCAÇÃO, 14., 17-19 set. 2015, Fortaleza (CE). Anais... Fortaleza (CE): EdUECE, 2015. p. 490-499. Tema: Centenário da Seca de 1915. História, educação e literatura. Disponível em: <https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/41482>Acesso em: 09/05/2023
DEWEY, John. Vida e educação. Trad. Anísio S. Teixeira. São Paulo: Melhoramentos, 1978.
DULLEY, Richard Domingues. Noção de natureza, ambiente, meio ambiente, recursos ambientais recursos naturais. Agricultura em São Paulo, São Paulo, v. 51, n. 2, p. 15-26, 2004.
ERDOGAN, Mehmet. The Effects of Ecology-Based Summer Nature Education Program on Primary School students’ Environmental Knowledge, Environmental Affect and Responsible Environmental Behavior. Educational Sciences: Theory & Practice, v. 11, n.4,2233-2237,2011. Disponível em: <https://eric.ed.gov/?id=EJ962697>. Acesso em: 12/11/2023.
FARIAS, Isabel Maria Sabino; SALES, Josete de Oliveira Castelo Branco; BRAGA, Maria Margarete Sampaio de Carvalho; FRANÇA, Maria do Socorro Lima Marques. Didática e docência: aprendendo a profissão. Brasília: Liber Livros, 2011.
FERNANDES, Aparecida. Educação ambiental unindo a comunidade cidadania se aprende na infância. In: HAMMES, Valéria Sucena; RACHWAL, Fernando Gluck (org.). Meio Ambiente e a escola. v.07. Brasília: Embrapa, 2012. p. 209-214.
FONSECA, João José Saraiva. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
FONSECA, João José Saraiva de; FONSECA, Sônia da. O papel da didática nas tendências pedagógicas. In: FONSECA, João José Saraiva de.; FONSECA, Sônia da. Didática Geral. Sobral: Instituto Superior de Teologia Aplicada, 2016.
FROEBEL, Friedrich. A educação do homem. Tradução de Maria Helena Câmara Bastos. Passo Fundo. RS: UPF, 2001.
GADOTTI, Moacir. Educar para a sustentabilidade. Inclusão Social, [S. l.], v. 3, n. 1, 2009. Disponível em: https://revista.ibict.br/inclusao/article/view/1624. Acesso em: 15/08/2024.
GAVAZZA, Clara Corrêa de Souza. Natureza, educação ambiental e criança: relações entre o brincar e a aprendizagem na educação infantil. 2023. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Instituto de Biologia, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2023. Disponível em: <https://app.uff.br/riuff;/handle/1/29849>. Acesso em: 07/10/2023
KISHIMOTO, TizukoMorchida. Jogos Infantis: O jogo, a Criança e a Educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1993.
LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. – Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017. 58 p. Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf>. Acesso em: 17/09/2023
LEFF, Enrique. A complexidade ambiental. São Paulo: Cortez, 2003.
LIMA, Antônia Silva de; BOTH, Ilaine Inês., SILVA, Maria Rita Santos da. Educação Infantil: reflexões sobre os conceitos de criança e infância e suas implicações no trabalho pedagógico. In: MOURÃO, Arminda Rachel Botelho. et.al. Desafios Amazônicos: Educação Infantil em Manaus. Manaus: EDUA, 2013. p. 19- 46.
LIMA, Antônia Silva de; BOTH, Ilaine Inês., SILVA, Maria Rita. Santos da. Tempos, espaços e relações sociais na formação da criança. In: MOURÃO, Arminda Rachel Botelho. et.al. Desafios Amazônicos: Educação Infantil em Manaus. Manaus: EDUA, 2013. p. 47 - 68.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; COSSÍO, Mauricio F. Blanco. Um olhar sobre a educação ambiental nas escolas: considerações iniciais sobre os resultados do projeto “O que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental?”. Conceitos e práticas em educação ambiental na escola, v. 57, 2007. Disponível em:<https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5657049/mod_resource/content/1/Educa%C3%A7%C3%A3o%20Ambiental%20Escolar.pdf#page=58>. Acesso em: 22/11/2023.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação ambiental e movimentos sociais na construção da cidadania ecológica e planetária, In: LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, Ronaldo Souza (orgs.). Educação Ambiental repensando o espaço da cidadania. São Paulo: Cortez, 2011. p. 73-103.
MACHADO, Yasmim Sauer; PERES, Patrícia Maria Schubert; ALBUQUERQUE, Dayse da Silva;KUHNEN, Ariane. Brincadeiras infantis e natureza: investigação da interação criança-natureza em parques verdes urbanos. Temas em Psicologia, v. 24, n. 2, p. 655-667, 2016. Disponível em: <https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2016000200014> Acesso em: 03 abr. 2023.
MALAGUZZI, Loris. Ao contrário, as cem existem. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George.As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Tradução Deyse Batista. Porto Alegre: Artes Médicas Sul Ltda, 1999a.
MALUF, Ângela Cristina Munhoz. Brincar: prazer e aprendizado. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
MOURA, Gorete Alves de; LIRA, Vanda Maria de. Desencontro da Educação Ambiental na Prática Docente e as Consequências na Formação da Cidadania. Revista Educação Ambiental em Ação, v. XXI, n. 85, p. 1-12. Disponível em: https://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=1101 Acesso em: 12/11/2023
OLIVEIRA, Zilmade Moraes Ramos; MELLO, Ana Maria; VITORIA, Telma; ROSSETTI-FERREIRA, Maria Clotilde.Creches: crianças, faz de conta e cia. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
PROFICE, Christiana. As crianças e a natureza: reconectar é preciso. 1. ed. São Paulo: PandorgA, 2016.
ROCHA Filho, João Bernardes da; SILVA, Luciano Racts Claudio da. Um olhar transdisciplinar ao desenvolvimento sustentável no ensino superior. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, [S. l.], v. 28, n. 2, p. 1–16, 2023. DOI: 10.14295/ambeduc.v. 28i2.15640. Disponível em: <https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/15640> . Acesso em: 15/08/2024.
SCHORR, Janaína Soares; ROGERIO, Marcele Scapin; CENCI, Daniel Rubens. Crise ambiental e desenvolvimento sustentável: postulados de Enrique Leff. XVII Seminário Internacional de Educação do Mercosul. Universidade de Cruz Alta. Rio Grande do Sul, 2015. Disponível em: <https://unicruz.edu.br/mercosul/pagina/anais/2015/1%20-%20ARTIGOS/CRISE%20AMBIENTAL%20E%20DESENVOLVIMENTO%20SUSTENTAVEL%20POSTULADOS%20DE%20ENRIQUE%20LEFF.PDF> Acesso em: 07/11/2023.
SILVA, Ádria Marinho da. A agenda ambiental nas escolas de educação infantil da Rede Municipal de Ensino de Manaus- AM. 2016. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2016. Disponível em: <http://tede.ufam.edu.br/handle/tede/5242>. Acesso em: 21/11/2023.
SILVA, Ádria da; HIGUCHI, Maria Inês Gasparetto. A Importância da Educação Ambiental na Educação Infantil. Areté-Revista Amazônica de Ensino de Ciências, Manaus, v.10, n.21, p.135-142, Número especial, 2017. Disponível em: <https://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/275>. Acesso em: 31 mar. 2023
SINGULARI, Renata Aparecida Dezo. A organização do espaço da escola de Educação Infantil.In: COSTA, Sinara Almeida da; MELLO, Suely Amaral (orgs.). Teoria histórico-cultural na educação infantil: conversando com professoras e professores. 1 ed. Curitiba, PR: CRV, 2017.p. 129-139
VASELINOVSKAA, Snezana Stavreva; PETROVSKAA, S.; ZIVANOVICA, Jordan. How to help children understand and respect nature? Procedia Social and Behavioral Sciences, n. 2, p. 2244-2247,2010.
VYGOTSKI, Lev.A formação social da mente. 4. Ed., São Paulo: Martins Fontes, 1991.
WEISS, Luise. Brinquedos e engenhocas: atividades lúdicas com sucata. São Paulo: Scipione, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Walesca Antônia Ferreira Corrêa, Dayse da Silva Albuquerque

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os (as) autores(as) que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Os (as) autores(as) mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações (CC BY-NC-ND 4.0) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) em qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.