Paths to Popular Permaculture: Experience of SAUIPE Group Foundation (Saúde Integral em Permacultura, in English: Comprehensive Health Permaculture

Authors

  • Marcelo Loures Santos
  • Willer Araujo Barbosa
  • Kyvia Gregório Caon

Keywords:

Permacultura, Agroecologia, Ecopedagogia, Educação Popular e Formação de grupo

Abstract

The present work aims to discuss the contributions of Permaculture through a popular education perspective. It starts with a premise that there are different movements, which seek to solve problems related to a current situation of socio-environmental imbalance; therefore it is necessary to find alternatives to achieve urgent sustainability of human actions, among them, Permaculture, Agroecology and Ecopedagogy. In specific, it discusses the experience established by SAUIPE - Saúde Integral em Permacultura (in English: Comprehensive Health Permaculture), a group of College students that develops education, research, and extension projects. This experience allowed an understanding of a necessary mediation of Permaculture with popular environment, enhancing environmental and human awareness actions among its participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Loures Santos

Professor Adjunto do Departamento de Educação na Universidade Federal de Viçosa (UFV). Doutor em Psicologia pela PUC-CAMPINAS (2009), mestre em Psicologia Social pela USP-SP (1999), psicólogo pela Universidade Federal de Minas Gerais (1994). Tem experiência em pesquisa, ensino e extensão em educação e junto aos movimentos sociais

Willer Araujo Barbosa

Licenciatura em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1984) e doutorado em Educação, na linha de investigação Ensino e Formação de Educadores, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Professor da professor da Universidade Federal de Viçosa desde 1993, com experiência na área de educação para a sustentabilidade e para a geração dos saberes agroecológicos junto aos movimentos sociais, atuando principalmente a partir dos seguintes temas: educação popular, práticas educativas, formação de educador@s, educação do campo, educação ambiental, arteducação e educação intercultural. Cumpre atualmente Pós-Doutorado junto ao Laboratório de História Oral e Imagens da Universidade Federal Fluminense, onde atua como Professor Visitante.

Kyvia Gregório Caon

Pedagoga pela Universidade Federal de Viçosa, desenvolveu atividades de pesquisa e extensão orientadas pelos princípios da Ecopedagogia e Permacultura, tendo linhas de atuação em: educação do campo, extensão rural, arte educação, educação popular e educação ambiental. Atualmente é colaboradora da ONG CTA_ Centro de Tecnologias Alternativas da Zona da Mata Mineira (CTA-ZM) no Programa Gênero e Agroecologia.

Published

2013-05-14

How to Cite

Santos, M. L., Barbosa, W. A., & Caon, K. G. (2013). Paths to Popular Permaculture: Experience of SAUIPE Group Foundation (Saúde Integral em Permacultura, in English: Comprehensive Health Permaculture. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 17(2), 117–132. Retrieved from https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/2650

Issue

Section

Artigos