Dilemmas of Sustainable Development: Analysis of two practical cases through the Theory of Social Representations

Análises de dois casos práticos por meio da Teoria das Representações Sociais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63595/ambeduc.v30i1.18052

Keywords:

Social Representations., Sustainability., Critical Environmental Education., Bureaucracy.

Abstract

Having the premise that Sustainable Development is a path to be followed to levels of full sustainability for humanity. This article presents analyzes of two practical cases published in national journals in 2020 and 2022, this time through the Theory of Social Representations. The methodology included a literature review associated with case studies in the results it was found that although there are considerable private efforts, from the Public Power, Environmental Education campaigns and the media in general. When it comes to effective measures to promote socio-environmental development in its essence, many of the actions are aimed at and anchored in fragmented, isolated, bureaucratized and inefficient processes, misaligned with the “Sustainable Development Goals”, proposed by the United Nations in 2015 for the Agenda 2030.

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Author Biographies

Marcos Cieslak, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Doutorando em Ciências Sociais Aplicadas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Licenciado em Sociologia e em Matemática. Professor da Secretaria da Educação do Estado de Santa Catarina em Porto União.

Constantino Ribeiro de Oliveira Junior , State University of Ponta Grossa (UEPG)

PhD in Physical Education, Master in Education and Bachelor in Physical Education. Permanent professor of the Postgraduate Program in Applied Social Sciences at the State University of Ponta Grossa.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/7934725111247478

Alfredo Cesar Antunes , State University of Ponta Grossa (UEPG)

Pós-doutor em Psicologia Social, Doutor em Ciência do Desporto e Mestre em Ciências da Motricidade. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Lattes: http://lattes.cnpq.br/0960979160330230

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Published

2025-06-30

How to Cite

Cieslak, M., Ribeiro de Oliveira Junior , C., & Cesar Antunes , A. (2025). Dilemmas of Sustainable Development: Analysis of two practical cases through the Theory of Social Representations: Análises de dois casos práticos por meio da Teoria das Representações Sociais . Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 30(1), 1–25. https://doi.org/10.63595/ambeduc.v30i1.18052

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