The curriculum and perspectives of Environmental Education in a school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63595/ambeduc.v30i1.16679

Keywords:

: Critical Perspective on Environmental Education, Conceptions, Curriculum, School

Abstract

Environmental Education (EE) contributes to the formation of conscious citizens, considering the balance between man and nature, which requires discussion in the school context to mainstream EA into the curriculum. This qualitative research is based on the analysis carried out in articles from the Electronic Journal of Masters in Environmental Education (REMEA) between 2018 and 2022 and the work of the National Association of Postgraduate Studies and Research in Education (ANPED), year 2021 in the Group of EA Work (GT), using the descriptors: “Environmental Education, School and Curriculum”. Thus, two categories emerged: Conceptions of EA in the curriculum and the teacher's school practice focusing on EA, the first being analyzed according to the conservative and critical macro-trend in attention to EA in the curriculum. And the second problematized based on EA practices through questionnaires, visits and observation reports on consumer culture. Therefore, it requires leveraging EA knowledge for life in the school curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Böck Berwaldt, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Graduada em Química Licenciatura pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Campus Cerro Largo/RS.

Rosangela Inês Matos Uhmann, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Doutora e Mestre em Educação nas Ciências (Unijuí).  Professora do Curso de Química Licenciatura da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Cerro Largo, RS e do PPGEC. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências e Matemática (GEPECIEM) e Coordenadora Adjunta do PPGEC, Cerro Largo, RS, Brasil.

References

BECK, Caroline; UHMANN, Rosangela Inês Matos. Práticas educativas de educação ambiental com foco na temática da água. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación. p. 152-170, 2022. Disponível em: https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/download/695/601/2004.

CARVALHO, Isabel. Cristina Moura. Rumo a uma ética ambiental: novas reciprocidades. In: CARVALHO, Isabel Cristina Moura (org.). Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 4. ed. São Paulo: Cortez, p. 137-142, 2008.

CZEKALSKI, Riceli Gomes; UHMANN, Rosangela Inês Matos. Estudo das concepções de educação ambiental em filmes como recurso didático. Salão do Conhecimento, [S. l.], v. 6, n. 6, 2020. Disponível em: https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/salaoconhecimento/article/view/18138.

CZEKALSKI, Riceli Gomes; UHMANN, Rosangela Inês Matos. Filme como recurso didático: um estudo em revistas brasileiras de educação ambiental. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, [S. l.], v. 2, n. 17, 2022. Disponível em: https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/730.

FIGUEIREDO, Vanessa Aguiar; CAPORLINGUA, Vanessa Hernandez. A contribuição da Educação Ambiental crítica para o Estatuto da Cidade: uma análise da recuperação socioambiental das cidades no contexto pós-pandemia. Revista de Educação Ambiental, [S. l.], v. 28, n. 2, p. 1–26, 2023. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/15496.

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente e Sociedade, v. 17, n. 1. p. 23-40, 2014. Disponível: https://www.scielo.br/j/asoc/a/8FP6nynhjdZ4hYdqVFdYRtx/.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernado; LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, Ronaldo. Souza de. Educação Ambiental: Repensando o espaço da cidadania. 5ª Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MACIEL, Eloisa Antunes; UHMANN; Rosangela Inês Matos. Educação Ambiental e as perspectivas curriculares: um olhar para a Base Nacional Comum Curricular. Revista práxis educacional, v. 18, n. 49: e10427, 2022. Disponível: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/10427.

SANTOS, Maria Eduarda Vaz Moniz dos. Que cidadania? Tomo II. Lisboa: Santos-Edu, 2005.

PANSERA-DE-ARAUJO, Maria Cristina; BIANCHI, Vidica; BOFF; Eva Teresinha de Oliveira. Autoria na elaboração das Propostas Curriculares dos Estágios: A Constituição do Conhecimento de Professor. In: GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. (org). Didática das ciências, Appris, p. 33-50, 2013.

PEREIRA, Vilmar Alves; AMARAL, Marcel Jardim. Novas exigências a Educação Ambiental no contexto pós-COVID-19: desafios a redefinição do Projeto Pedagógico, v. 3, n. 5. Revista Insignare Scientia- RIS, 2020. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/11906/7586.

PORTO, Patrícia Rosas; SAMPAIO, Tereza Verena Melo da Paixão; MACHADO, Celia Tanajura. Educação ambiental: tendências contemporâneas e o esperançar no enfrentamento aos problemas socioambientais. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 38, n. 3, p. 197–217, 2021. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13320.

SAUVÉ, Lucie. Viver juntos em nossa Terra: Desafios contemporâneos da Educação Ambiental. Revista Contrapontos, v. 16, n. 2, p. 288-299, 2016. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/8697.

SILVA, Michelle Luise Soares da; ELALI, Gleice Virginia Medeiros de Azambuja; KARROW, Douglas. Percepção Ambiental: Um estudo com os estudantes do IFRN-SGA. Revista de Educação Ambiental, [S. l.], v. 28, n. 2, p. 1–19, 2023. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/15746.

SIQUEIRA José Flávio Rodrigues; SOARES, Fabiano Francisco; ZANON, Angela Maria. PDDE Escolas Sustentáveis: a inclusão da Educação Ambiental no Projeto Político-Pedagógico de escolas públicas em Mato Grosso do Sul. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 36, n. 3, p. 65–85, 2019. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/9289.

UHMANN, Rosangela Inês Matos; VORPAGEL, Fernanda Seidel. Educação Ambiental em foco no ensino básico. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 13, n.2, p. 53-68, 2018. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/12989.

UHMANN, Rosangela Inês Matos. Interações e estratégias de Ensino de Ciências com foco na Educação Ambiental. Curitiba: Appris, 2013.

UHMANN, Rosangela Inês Matos. Educação Ambiental como tema transversal na educação. In: GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. (org). Didática das ciências, Appris, p. 237-258, 2013.

GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. Apontamentos sobre o Planejamento e a Avalição do ensino de Ciências Biológicas In: GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. (org). Didática das ciências, Appris, p. 237-258, 2013.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

Published

2025-06-30

How to Cite

Böck Berwaldt, C., & Uhmann, R. I. M. (2025). The curriculum and perspectives of Environmental Education in a school context. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 30(1), 1–23. https://doi.org/10.63595/ambeduc.v30i1.16679

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.