A transdisciplinary look at sustainable development in higher education

Autores/as

  • João Bernardes da Rocha Filho Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Luciano Racts Claudio da Silva Universidade Estadual do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0002-5392-3429

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v28i2.15640

Palabras clave:

Environmental education, transdisciplinarity, university education, sustainability, sustainable development

Resumen

A transdisciplinary look at sustainable development in higher education

This article discusses the role of higher education in the face of economic globalization and the unrestricted dissemination of information, considering the urgency of developing transdisciplinary attitudes in the general population, aiming to reconcile the needs of the inhabitants of the planet from a perspective that contemplates biological diversity and culture, as well as the health of the environment. The university, as a center of excellence that brings together a large number of specialists, can become a holistic and transdisciplinary nucleus capable of promoting studies and strategic actions towards sustainability. As a suggestion, higher education institutions can emphasize the different levels or degrees of identity that characterize human beings, promoting a disidentification in relation to egoic attitudes that contribute to the deterioration of the environment.

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Biografía del autor/a

João Bernardes da Rocha Filho, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Pós-Doutor em Enseñanza de las Ciencias. Doutor em Engenharia, Metrologia e Instrumentação. Mestre em Educação. Licenciado em Física. Bacharel em Filosofia. Especialista em Psicossomática. Especialista em Psicologia Analítica. Professor da Escola Politécnica da PUCRS e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática.

Luciano Racts Claudio da Silva, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Doutorando em Educação em Ciências e Matemática. Mestre em Educação em Ciências e Matemática. Licenciado em Física. Professor Assistente da UERGS.

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Publicado

2023-12-30

Cómo citar

Rocha Filho, J. B. da ., & Silva, L. R. C. da. (2023). A transdisciplinary look at sustainable development in higher education. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 28(2), 1–16. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v28i2.15640