Trajetórias e narrativas das transformações dos espaços externos em instituições de Educação nfantil

(re)ligando crianças e natureza no tempo presente

Autores/as

  • Simoniely Lilian Kovalczuk Universidade Estadual de Maringá
  • Ednéia Regina Rossi Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v27i1.13433

Palabras clave:

history of early childhood education, education and nature, external environments, school culture

Resumen

CHANGES IN EXTERNAL ENVIRONMENTS OF CHILDHOOD EDUCATION INSTITUTIONS OVER TIME: (RE)CONNECTING CHILDREN AND NATURE

 

            External environments in childhood education institutions have been considered by specialized literature places where children and nature reconnect. In this article, we examined the positive and negative changes that external environments in childhood education institutions underwent in Joinville, Brazil. These institutions were part of the “Reinventando o Espaço Escolar” (Reinventing School Environments) project, which was dedicated to improve childhood education in local schools. We analyzed official documents, oral interviews, and photographs under precepts set forth by Bardin (2010). Results showed that external environments proved to meet a need for appropriate environmentally sustainable spaces in early childhood education institutions. However, some spacial and financial limitations proved to be major hurdles for “Reinventando o Espaço Escolar” and the institutions that took part in it.  

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Biografía del autor/a

Simoniely Lilian Kovalczuk, Universidade Estadual de Maringá

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá – PPG/UEM, na Linha de Pesquisa em História e Historiografia da Educação. Integrante do Grupo de Pesquisa em História da Educação Brasileira, Instituições e Cultura Escolar (HEDUCULTES). Professora de Educação Infantil da Rede Municipal de Marialva (PR).

Ednéia Regina Rossi, Universidade Estadual de Maringá

Professora Associada da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Doutora em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003). Líder do Grupo de Pesquisa em História da Educação Brasileira, Instituições e Cultura Escolar (HEDUCULTES). Pesquisadora visitante na Universidade de Genebra /Suíça (2019-2020). Atualmente é membro associado do "Laboratoire de Recherche Innovation, Formation, Éducation" (LIFE), vinculado à Faculdade de ciências da educação da Universidade de Genebra/Suíça.

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Publicado

2022-08-03

Cómo citar

Kovalczuk, S. . L., & Rossi, E. R. . (2022). Trajetórias e narrativas das transformações dos espaços externos em instituições de Educação nfantil: (re)ligando crianças e natureza no tempo presente. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 27(1), 1–27. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v27i1.13433