Anti-racist Environmental Education and indigenous peoples’ struggles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.18522

Keywords:

Community-Based Environmental Education, indigenous peoples, Terra Livre Camp, Environmental racism

Abstract

The meeting of Community-Based Environmental Education (CBEE) with the anti-racist perspective is extremely relevant for understanding socio-environmental conflicts and recognizing the experiences of confronting neo-extractivism.  Indigenous peoples and their resistance trajectories are inspiration for CBEE. We present the Terra Livre Camp (TLC), held in Brasília in 2022, as a field of study. As a methodology, the actions and documents produced within the scope of the event were analyzed, data was collected through field notebooks and photographic records. Contact with communities enables the development of situated knowledge, through “pedagogical coexistence” with social groups impacted by environmental racism. In this way, we recognize the strengths that emerge from indigenous peoples and intertwine such knowledge with CBEE. We identified that the actions of indigenous peoples in the TLC reflect strategies of political articulation, formation and social transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara Cristina Pelacani, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutora em Psicossociologia de comunidades e Ecologia social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com especialização em Gestão e Planejamento Ambiental pela Universidade Veiga de Alimentação (UVA), pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) se formou mestra em Educação, bacharel e licenciada em Biologia. Pesquisadora do Grupo de Estudos em Educação Ambiental desde el Sur (Geasur) da UNIRIO. 

Emerson Ferreira Guerra, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Licenciado e bacharel em geografia pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU, na qual cursou o mestrado em Geografia e Gestão do Território. É doutor em Geografia e Ordenamento Territorial pela Universidade Federal Fluminense - UFF e professor associado do DEGEO da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ, campi Nova Iguaçu, onde coordena o Grupo de Pesquisa sobre Geografias e Povos Indígenas – GeoPovos. emersonguerra@ufrrj.br

References

ACOSTA, Alberto. Extrativismo e neoextrativismo – duas faces da mesma maldição. In: DI-GER, G.; LANG, M.; PEREIRA FILHO, J. Descolonizar o imaginário. São Paulo; F. Rosa Luxemburgo; Autonomia Literária; Elefante, 2016.

ATL. Acampamento Terra Livre. Revista do Acampamento Terra Livre. 2022a. Disponível em: https://apiboficial.org/atl2022/ Acesso em 05 janeiro 2023.

ATL. Acampamento Terra Livre. Documento final do Acampamento Terra Livre 2022. 2022b. Disponível em https://apiboficial.org/2022/04/14/atl-2022-povos-indigenas-unidos-movimento-e-luta-fortalecidos/ Acesso em 01 de janeiro 2023.

ATL. Acampamento Terra Livre. Histórico do Acampamento Terra Livre. 2023. Disponível em: https://apiboficial.org/historicoatl/ Acesso em 05 janeiro 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental e a “comvivência pedagógica”: Emergências e transformações no século XXI. Papirus, 256 p., 2021.

KRENAK, Ailton. Ecologia política – carta manifesto. In: Ethnoscientia, v. 3, n. 2 - especial, jul./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/ethnoscientia/article/viewFile/10225/Krenak%202018 Acesso em 03 janeiro 2023.

LAYRARGUES, Philippe. P. Pandemias, colapso climático, antiecologismo: educação ambiental entre as emergências de um ecocídio apocalíptico. Revbea, São Paulo, v. 15, n. 4, p. 1-30, 2020.

LOUREIRO, Carlos Frederico. Educação ambiental: questões de vida. São Paulo: Cortez, 2019.

FERDINAND, Malcom. Uma ecologia decolonial: pensar a partir do mundo caribenho. São Paulo: Ubu Editora, 2022. 320 p.

MARTÍNEZ ALIER, Joan. Entre la economía ecológica y la ecología política. Sin Permiso, Disponível em: https://www.sinpermiso.info/textos/entre-la-economa-ecolgica-y-la-ecologa-poltica Acesso em 05 janeiro, 2023.

PACHECO, Tânia. Racismo Ambiental: expropriação do território e negação da cidadania. 2022. In: Combate Racismo Ambiental. Disponível em: https://racismoambiental.net.br/textos-e-artigos/racismo-ambiental-expropriacao-do-territorio-e-negacao-da-cidadania-2/ Acesso em 05 jan. 2023.

PELACANI, Bárbara. As lutas que educam na América Latina: a Educação Ambiental que emerge do conflito pela água em Cachoeiras de Macacu com um olhar desde a Colômbia. 2018. Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações PPGEdu-UNIRIO, 2018.

PELACANI, Bárbara; GARCÍA-PARRA, Renzo; VERA-RODRÍGUEZ, Jorge; & SÁNCHEZ, Celso. Las luchas que educan: La educación ambiental de base comunitaria y las consultas populares en el conflicto minero en Colombia. Revista Ensino, Saúde e Ambiente, (número especial), p. 331-352, 2020.

PELACANI, Bárbara; MENEZES, Anne; CAMARGO, Daniel; SÁNCHEZ, Celso; STORTTI, Marcelo. 2021. Educação ambiental de base comunitária e a luta pela água. Praxis & Saber. v. 12, n. 28, p. 1-16. DOI: 10.19053/22160159.v12.n28.2021.11470

SARRIA, Jairo Andrés Velásquez; PELACANI, Bárbara; ESPINOSA, Gloria Marcela Flórez; CAMARGO, Daniel Renaud; SÁNCHEZ, Celso. La Educación Ambiental Comunitária: Reflexiones, problemáticas y retos. In: KASSIADOU, Anne; SÁNCHEZ, Celso; CAMARGO, Daniel Renauld; STORTTI, Marcelo Aranda; COSTA, Rafael Nogueira. Educação Ambiental Desde el Sur. Macaé: Editora NUPEM, 2018.

Published

2025-05-30

How to Cite

Pelacani, B. C., & Ferreira Guerra, E. (2025). Anti-racist Environmental Education and indigenous peoples’ struggles. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(3), 1–19. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.18522

Issue

Section

Dossiê: "Reflexões de práxis socioambientais, culturais e tecnológicas: Memórias e Experiências pedagógicas para diversidade de povos em contextos transculturais"

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.