Teachers’ perception of the role of a school garden and nature

promoting well-being, learning and environmental care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63595/ambeduc.v29i2.16760

Keywords:

community gardens, Teachers, Perception, Environmental Psychology, environmental education

Abstract

The present study intends to encourage reflection on possible relation between natural environments at school and the promotion of learning, well-being and environmental care in such places. Six teachers from a state school in the city of Natal, at Rio Grande do Norte state, which have natural open spaces, represented by a community school garden project, participated in the study. From the analysis of the interviews carried out, it was found that teachers perceive the garden as a pedagogical resource that facilitates learning, promotes well-being associated with the mental health of students, in addition to allowing the discussion of environmental care, healthy eating, being a potential resource for learning in the area of ​​socio-environmental education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hellen Chrystianne Lucio Barros, Pernambuco University

PhD in Psychology, from the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN); Adjunct Professor at the Pernambuco University. Professor of the Professional Master's in Inclusive Education at the Pernambuco University (PROFEI-UPE) and Professor of the Professional Master's in Organizational and Work Psychology at the Potiguar University (MPPOT-UNP).

Danielle Fernandes de Araújo Oliveira, Universidade Potiguar

Master's degree in Organizational and Work Psychology from Universidade Potiguar (UNP). Clinical psychologist, specialist in Child and Youth Psychotherapy and in the Unified Social Assistance System (SUAS).

Iris Alves Feitoza Albuquerque, Universidade Potiguar

Psychology student at Universidade Potiguar. Graduated in Literature from the Federal University of Rio Grande do Norte and teacher of basic education at the state school of Rio Grande do Norte.

References

AUSUBEL, David P.; NOVAK, Joseph D.; HANESIAN, Helen. Psicología educativa: um punto de vista cognoscitivo. 2. ed. México: Trillas, 1983.

BARKER, Roger. G. Ecological psychology: Concepts and methods for studying the environment of human behavior. Stanford, Califórnia: Stanford University Press, 1968.

BARROS, Hellen C.; PINHEIRO, José Q. Reflexões sobre a comunicação das mudanças climáticas e o cuidado ambiental: a visão de professores no contexto escolar. Educação Ambiental e a escola básica: contextos e práticas. Educ. rev. 37. 2021. https://doi.org/10.1590/0104-4060.78098. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.78098

https://www.scielo.br/j/er/a/T4wks8wQd3GzHrJZq55WQsn/.Acesso em 02 mar 2024.

BARROS, Hellen; PINHEIRO, Jose Q. Mudanças climáticas globais e o cuidado ambiental na percepção de adolescentes: uma aproximação possível. Desenvolvimento e Meio Ambiente. 40, 2017. DOI: 10.5380/dma.v40i0.49061. DOI: https://doi.org/10.5380/dma.v40i0.49061

BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Editora Vozes, 2002. 516 p.

BERTOLUCCI, Daniela; MACHADO, Júlia; SANTANA, Luiz Carlos. Educação ambiental ou educações ambientais? As adjetivações da educação ambiental brasileira. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 15, 2012. DOI: 10.14295/remea.v15i0.2924. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/2924Acesso em: 15 jul. 2024.

BRASIL, Ministério da Saúde. O que significa ter saúde? Brasília. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-brasil/eu-quero-me-exercitar/noticias/2021/o-que-significa-ter-saude. Acesso em 24 fev. 2024.

BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica / Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em 15 jul. 2024.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental. Brasília, 27 abr. 1999. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm.Acesso em: 15 jul. 2024.

BRAUN, Virgínia; CLARKE, Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research In Psychology. 3(2): 77-10. 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/235356393_Using_thematic_analysis_in_psychology. Acesso em: 25 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

BRONFENBRENNER, Urie. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

CAETANO, Luciana. M. A influência do contexto familiar no processo de aprendizagem dos alunos. In Denise D’Aurea-Tardeli; Fraulein V. de Paula (Orgs.). Formadores da criança e do jovem: interfaces da comunidade escolar. São Paulo: Cengage Learning, 2015, p.59-96.

CAMPOS-DE-CARVALHO, Mara; SOUZA, Tatiana. N. Psicologia ambiental, Psicologia do Desenvolvimento e Educação Infantil: integração possível?. Paidéia, 18 (39), p. 25- 40. 2008. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/paideia/a/6sHYK48vtqSHRYH5vmXnvDL/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 24 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2008000100004

COLLADO, Sílvia.; CORRALIZA, José A. Conciencia ecológica y bienestar en la infancia: Efectos de la relación com la naturaleza. 82ª ed. Madrid: CCS, 2016. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6223831 Acesso em: 24 fev. 2024.

CORRAL-VERDUGO, Victor. Psicología de la Sustentabilidad: un análisis de lo que nos hace pro-ecológicos y pro-sociales. Cidade do México: Trillas, 2010.

CZAPSKI, S. Os diferentes matizes da Educação Ambiental no Brasil: 1997-2007 Brasília: MMA. 2008.

DIAS, Freire Genebaldo. Educação Ambiental: Princípios e Práticas. 3ª ed. São Paulo: Gaia, 1992.

DIAS, Ronisa H. T. Relação de pátios escolares com as competências sociais, a frequência de contato com a natureza e a conexão com a natureza das crianças. 2020. Dissertação de Mestrado. Disponível em: https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/20510/1/Master_Ronisa_Teixeira_Dias.pdf Acesso em: 03 mar. 2024.

ELALI, Gleice. A. O ambiente na escola: uma discussão sobre a relação escola-natureza em educação infantil. Estudos de Psicologia. Natal (RN), v. 8, n. 2, p. 309-319, mai-ago. 2003. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2003000200013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2003000200013. Acesso em: 25 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2003000200013

FARIAS, Larissa R. A.; SANTOS, Sanádia G. Horta escolar – prática de Educação Ambiental e de alimentação saudável para crianças em uma escola da zona rural no município de São Miguel dos Campos/AL. Revista Intersecção, Palmeira dos Índios/AL, v. 2., n. 1, p.161-179, 2021. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.48178/intersecao.v2i1.276

https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/276. Acesso em: 3 mar. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 63ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GOLDBERG, Luciane. G.; YUNES, Maria Ângela M.; FREITAS, José Vicente de. O desenho infantil na ótica da ecologia do desenvolvimento humano. Psicologia em Estudo, Maringá. 10 (1), 97-106. 2005. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/pe/a/kBdQgtpCDG9QQc6NFqj3fkg/abstract/?lang=pt>. Acesso em 03 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722005000100012

GURGEL, F. Fernanda; PINHEIRO, José. Compromisso pró-ecológico. In S. Cavalcante; G. Elali (Orgs.), Temas Básicos em Psicologia Ambiental. Petrópolis: Vozes, 2011, p. 159-173.

HEFT, Harry; CHAWLA, Louise. Children as agents in sustainable development: the ecology of competence. In: SPENCER, Christoper; BLADES, Mark(org.). Children and their environments: learning, using and designing spaces. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. p. 199-216. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/286877491_Children_as_agents_in_sustainable_development_The_ecology_of_competence. Acesso em: 02 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511521232.013

JACOBI, Pedro. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, 118 (3), p. 189-205. 2003. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/cp/a/kJbkFbyJtmCrfTmfHxktgnt/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 01 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000100008

KANDLER, Rodrigo. Educação Ambiental: horta escolar, uma experiência em educação. Ágora: Revista de divulgação cientifica. v. 16, n. 2(A) p. 642-645, 2009. Número Especial: I Seminário Integrado de Pesquisa e Extensão Universitária. Disponível em: https://www.periodicos.unc.br/index.php/agora/article/view/153. Acesso em: 01 mar. 2024.

KELLERT, Stephen. R. Experiencing nature: Affective, cognitive, and evaluative development in children. In P. H. Kahn, Jr. & S. R. Kellert (Eds.), Children and nature: Psychological, sociocultural, and evolutionary investigations. MIT Press, 2002. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2002-01686-005. Acesso em: 03 mar. 2024.

KÜHNEN, Ariane; HIGUCHI, Maria Inês G. Percepção Ambiental. In Cavalcanti, Sylvia. e Elali, Gleice. Temas Básicos de Psicologia ambiental. São Paulo: Editora Vozes, 2011.

LOUV, Richard. A última criança na natureza: Resgatando as nossas crianças do

transtorno do déficit de natureza. São Paulo, Ed. Aquariana, 2016.

MAYER, F. Stephan; FRANTZ, Cynthia. M. The connectedness to nature scale: a measure of individuals’ feeling in community with nature. J. Environ. Psychol. 24, 503–515. 2004. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272494404000696. Acesso em: 26 de fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2004.10.001

MEDEIROS, Cecília. M. R.; MACIEL, Elisânia. M. A. Direito à natureza na cidade: Os desafios à integração com os ambientes naturais desde a infância. In: Espaço Urbano- volume 2, 164-181. Minas Gerais: Editora Poisson, 2020. Disponível em: https://poisson.com.br/2018/produto/espaco-urbano-volume-2. Acesso em: 20 de fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.36229/978-65-5866-018-7.CAP.15

NAÇÕES UNIDAS BRASIL. Objetivos de desenvolvimento sustentável. 2024. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 03/03/2024.

OLIVEIRA, Adriana A.; VELASQUES, Bruna B. Neurodesenvolvimento infantil em contato com a natureza. Iguatu, CE: Quipá Editora, 2021. 171 p. Disponível em: https://quipaeditora.com.br/neurodesenvolvimento-infantil. Acesso em: 27 de fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.36599/qped-ed1.116

OLIVEIRA, Adriane. D. ; AYRES, Ariadne. D. ; BERTONI, Danislei ; ANTIQUEIRA, Lia. M. O. R. Ciência e Saúde: Práticas sociais e iniciação científica na horta escolar. Educação Ambiental em Ação, v.18, n. 80. p. 1, 2020. Disponível em: https://revistaea.org/pf.php?idartigo=3904. Acesso em: 03 de mar. 2024.

PIAGET, Jean. O nascimento da inteligência na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

PINHEIRO, José. de Queiroz.; PINHEIRO, Thiago. F. Cuidado ambiental: ponte entre psicologia e educação ambiental?. Psico, [S. l.], v. 38, n. 1, 2007. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/1921. Acesso em: 25 fev. 2024.

PISKE, Eliane. L.; YUNES, Maria Angêla. M.; GARCIA, Narjara M. Ambientes educativos como contextos microssistêmicos para o desenvolvimento humano nas infâncias. Itinerarius Reflectionis, 15(3), 01–22. 2019. Disponível em: https://revistas.ufg.br/rir/article/view/58821. Acesso em: 24 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.5216/rir.v15i3.58821

PROFICE, C. Christiana; GRENNO, Fernando Enrique; OLIVEIRA, Mônica. (2022). Lewin, Bronfenbrenner e nós. In: OLIVEIRA, Mônica; GRENNO, Fernando; PROFICE, Christiana (Orgs.). A natureza da criança: diálogos com Vigotski e Bronfenbrenner. Iguatu, CE: Quipá Editora, 2022, p.10-31.

RAMOS, Celso. A.; MORAES, Lorran. A; SANTOS, Leilson. A.; VERAS, Maria de Fátima. Horta escolar: uma alternativa de Educação Ambiental, Alcântara (MA). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 13, n. 4, p. 228-247, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/333698623_Horta_escolar_uma_alternativa_de_Educacao_Ambiental_Alcantara_MA. Acesso em: 26 de fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2018.v13.2570

RODRIGUES, Juliana de O. R.; CARVALHO, Maria C. da V. Soares; OLIVEIRA, Verônica; PEREIRA, Avany F. Hortas pedagógicas na escola: um espaço-encontro de educação alimentar. Archivos Latinoamericanos de Nutrición; Caracas Vol. 73, 2023. Disponível em: https://www.alanrevista.org/ediciones/2023/suplemento-1/art-267/. Acesso em: 29 de fev. 2024.

SANTOS, Leonardo. S.; HAIDAR, André. S.; PEDROSO, Natália. A.; CAVAGNARI, Márcio. C. D. A horta escolar como subsídio para Educação Ambiental no contexto de ensino, pesquisa e extensão. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 18, n. 4, p. 189–200, 2023. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14626. Acesso em: 25 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14626

SANTOS, Edilene Machado dos. A educação ambiental como tema gerador da conscientização e transformação da realidade dos adolescentes em situação de acolhimento institucional. 2019. In: Anais do X Encontro Estadual de Política e Administração da Educação - ANPAE-ES. n. 3. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/anpae-es/issue/view/1041. Acesso em: 03/03/2024.

SILVA, Michelle L. S. da; ELALI, Gleice V. M. de A.; KARROW, Douglas D. Percepção Ambiental: Um estudo com estudantes do IFRN-SGA. Revista Ambiente & Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental – PPGEA/FURG, v. 28, n. 2, Dezembro de 2023. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/15746. Acesso em: 28 de fevereiro de 2024. DOI: https://doi.org/10.14295/ambeduc.v28i2.15746

SOMMER, Robert. Espaço Pessoal, as bases comportamentais de projetos e planejamento. São Paulo: EPU/ EDUSP, 1973.

TIRIBA, Léa.; PROFICE, Christiana. Cabicieri. Crianças da Natureza: vivências, saberes e pertencimento. Educação & Realidade, v. 44, n. 2, p. 1-22, 2019. Disponível em:https://www.scielo.br/j/edreal/a/cG43TCFnqws8YkRvx8gqMkD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 05 de março de 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623688370

TUAN, Yi Fu. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983.

Published

2025-02-28

How to Cite

Lucio Barros, H. C., Fernandes de Araújo Oliveira, D., & Alves Feitoza Albuquerque, I. (2025). Teachers’ perception of the role of a school garden and nature: promoting well-being, learning and environmental care. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(2), 1–25. https://doi.org/10.63595/ambeduc.v29i2.16760

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.