Teachers’ perception of the role of a school garden and nature
promoting well-being, learning and environmental care
DOI:
https://doi.org/10.63595/ambeduc.v29i2.16760Keywords:
community gardens, Teachers, Perception, Environmental Psychology, environmental educationAbstract
The present study intends to encourage reflection on possible relation between natural environments at school and the promotion of learning, well-being and environmental care in such places. Six teachers from a state school in the city of Natal, at Rio Grande do Norte state, which have natural open spaces, represented by a community school garden project, participated in the study. From the analysis of the interviews carried out, it was found that teachers perceive the garden as a pedagogical resource that facilitates learning, promotes well-being associated with the mental health of students, in addition to allowing the discussion of environmental care, healthy eating, being a potential resource for learning in the area of socio-environmental education.
Downloads
References
AUSUBEL, David P.; NOVAK, Joseph D.; HANESIAN, Helen. Psicología educativa: um punto de vista cognoscitivo. 2. ed. México: Trillas, 1983.
BARKER, Roger. G. Ecological psychology: Concepts and methods for studying the environment of human behavior. Stanford, Califórnia: Stanford University Press, 1968.
BARROS, Hellen C.; PINHEIRO, José Q. Reflexões sobre a comunicação das mudanças climáticas e o cuidado ambiental: a visão de professores no contexto escolar. Educação Ambiental e a escola básica: contextos e práticas. Educ. rev. 37. 2021. https://doi.org/10.1590/0104-4060.78098. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.78098
https://www.scielo.br/j/er/a/T4wks8wQd3GzHrJZq55WQsn/.Acesso em 02 mar 2024.
BARROS, Hellen; PINHEIRO, Jose Q. Mudanças climáticas globais e o cuidado ambiental na percepção de adolescentes: uma aproximação possível. Desenvolvimento e Meio Ambiente. 40, 2017. DOI: 10.5380/dma.v40i0.49061. DOI: https://doi.org/10.5380/dma.v40i0.49061
BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Editora Vozes, 2002. 516 p.
BERTOLUCCI, Daniela; MACHADO, Júlia; SANTANA, Luiz Carlos. Educação ambiental ou educações ambientais? As adjetivações da educação ambiental brasileira. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 15, 2012. DOI: 10.14295/remea.v15i0.2924. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/2924Acesso em: 15 jul. 2024.
BRASIL, Ministério da Saúde. O que significa ter saúde? Brasília. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-brasil/eu-quero-me-exercitar/noticias/2021/o-que-significa-ter-saude. Acesso em 24 fev. 2024.
BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica / Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em 15 jul. 2024.
BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental. Brasília, 27 abr. 1999. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm.Acesso em: 15 jul. 2024.
BRAUN, Virgínia; CLARKE, Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research In Psychology. 3(2): 77-10. 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/235356393_Using_thematic_analysis_in_psychology. Acesso em: 25 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
BRONFENBRENNER, Urie. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
CAETANO, Luciana. M. A influência do contexto familiar no processo de aprendizagem dos alunos. In Denise D’Aurea-Tardeli; Fraulein V. de Paula (Orgs.). Formadores da criança e do jovem: interfaces da comunidade escolar. São Paulo: Cengage Learning, 2015, p.59-96.
CAMPOS-DE-CARVALHO, Mara; SOUZA, Tatiana. N. Psicologia ambiental, Psicologia do Desenvolvimento e Educação Infantil: integração possível?. Paidéia, 18 (39), p. 25- 40. 2008. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/paideia/a/6sHYK48vtqSHRYH5vmXnvDL/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 24 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2008000100004
COLLADO, Sílvia.; CORRALIZA, José A. Conciencia ecológica y bienestar en la infancia: Efectos de la relación com la naturaleza. 82ª ed. Madrid: CCS, 2016. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6223831 Acesso em: 24 fev. 2024.
CORRAL-VERDUGO, Victor. Psicología de la Sustentabilidad: un análisis de lo que nos hace pro-ecológicos y pro-sociales. Cidade do México: Trillas, 2010.
CZAPSKI, S. Os diferentes matizes da Educação Ambiental no Brasil: 1997-2007 Brasília: MMA. 2008.
DIAS, Freire Genebaldo. Educação Ambiental: Princípios e Práticas. 3ª ed. São Paulo: Gaia, 1992.
DIAS, Ronisa H. T. Relação de pátios escolares com as competências sociais, a frequência de contato com a natureza e a conexão com a natureza das crianças. 2020. Dissertação de Mestrado. Disponível em: https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/20510/1/Master_Ronisa_Teixeira_Dias.pdf Acesso em: 03 mar. 2024.
ELALI, Gleice. A. O ambiente na escola: uma discussão sobre a relação escola-natureza em educação infantil. Estudos de Psicologia. Natal (RN), v. 8, n. 2, p. 309-319, mai-ago. 2003. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2003000200013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2003000200013. Acesso em: 25 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2003000200013
FARIAS, Larissa R. A.; SANTOS, Sanádia G. Horta escolar – prática de Educação Ambiental e de alimentação saudável para crianças em uma escola da zona rural no município de São Miguel dos Campos/AL. Revista Intersecção, Palmeira dos Índios/AL, v. 2., n. 1, p.161-179, 2021. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.48178/intersecao.v2i1.276
https://periodicosuneal.emnuvens.com.br/intersecao/article/view/276. Acesso em: 3 mar. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 63ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GOLDBERG, Luciane. G.; YUNES, Maria Ângela M.; FREITAS, José Vicente de. O desenho infantil na ótica da ecologia do desenvolvimento humano. Psicologia em Estudo, Maringá. 10 (1), 97-106. 2005. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/pe/a/kBdQgtpCDG9QQc6NFqj3fkg/abstract/?lang=pt>. Acesso em 03 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722005000100012
GURGEL, F. Fernanda; PINHEIRO, José. Compromisso pró-ecológico. In S. Cavalcante; G. Elali (Orgs.), Temas Básicos em Psicologia Ambiental. Petrópolis: Vozes, 2011, p. 159-173.
HEFT, Harry; CHAWLA, Louise. Children as agents in sustainable development: the ecology of competence. In: SPENCER, Christoper; BLADES, Mark(org.). Children and their environments: learning, using and designing spaces. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. p. 199-216. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/286877491_Children_as_agents_in_sustainable_development_The_ecology_of_competence. Acesso em: 02 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511521232.013
JACOBI, Pedro. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, 118 (3), p. 189-205. 2003. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/cp/a/kJbkFbyJtmCrfTmfHxktgnt/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 01 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000100008
KANDLER, Rodrigo. Educação Ambiental: horta escolar, uma experiência em educação. Ágora: Revista de divulgação cientifica. v. 16, n. 2(A) p. 642-645, 2009. Número Especial: I Seminário Integrado de Pesquisa e Extensão Universitária. Disponível em: https://www.periodicos.unc.br/index.php/agora/article/view/153. Acesso em: 01 mar. 2024.
KELLERT, Stephen. R. Experiencing nature: Affective, cognitive, and evaluative development in children. In P. H. Kahn, Jr. & S. R. Kellert (Eds.), Children and nature: Psychological, sociocultural, and evolutionary investigations. MIT Press, 2002. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2002-01686-005. Acesso em: 03 mar. 2024.
KÜHNEN, Ariane; HIGUCHI, Maria Inês G. Percepção Ambiental. In Cavalcanti, Sylvia. e Elali, Gleice. Temas Básicos de Psicologia ambiental. São Paulo: Editora Vozes, 2011.
LOUV, Richard. A última criança na natureza: Resgatando as nossas crianças do
transtorno do déficit de natureza. São Paulo, Ed. Aquariana, 2016.
MAYER, F. Stephan; FRANTZ, Cynthia. M. The connectedness to nature scale: a measure of individuals’ feeling in community with nature. J. Environ. Psychol. 24, 503–515. 2004. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272494404000696. Acesso em: 26 de fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2004.10.001
MEDEIROS, Cecília. M. R.; MACIEL, Elisânia. M. A. Direito à natureza na cidade: Os desafios à integração com os ambientes naturais desde a infância. In: Espaço Urbano- volume 2, 164-181. Minas Gerais: Editora Poisson, 2020. Disponível em: https://poisson.com.br/2018/produto/espaco-urbano-volume-2. Acesso em: 20 de fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.36229/978-65-5866-018-7.CAP.15
NAÇÕES UNIDAS BRASIL. Objetivos de desenvolvimento sustentável. 2024. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 03/03/2024.
OLIVEIRA, Adriana A.; VELASQUES, Bruna B. Neurodesenvolvimento infantil em contato com a natureza. Iguatu, CE: Quipá Editora, 2021. 171 p. Disponível em: https://quipaeditora.com.br/neurodesenvolvimento-infantil. Acesso em: 27 de fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.36599/qped-ed1.116
OLIVEIRA, Adriane. D. ; AYRES, Ariadne. D. ; BERTONI, Danislei ; ANTIQUEIRA, Lia. M. O. R. Ciência e Saúde: Práticas sociais e iniciação científica na horta escolar. Educação Ambiental em Ação, v.18, n. 80. p. 1, 2020. Disponível em: https://revistaea.org/pf.php?idartigo=3904. Acesso em: 03 de mar. 2024.
PIAGET, Jean. O nascimento da inteligência na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
PINHEIRO, José. de Queiroz.; PINHEIRO, Thiago. F. Cuidado ambiental: ponte entre psicologia e educação ambiental?. Psico, [S. l.], v. 38, n. 1, 2007. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/1921. Acesso em: 25 fev. 2024.
PISKE, Eliane. L.; YUNES, Maria Angêla. M.; GARCIA, Narjara M. Ambientes educativos como contextos microssistêmicos para o desenvolvimento humano nas infâncias. Itinerarius Reflectionis, 15(3), 01–22. 2019. Disponível em: https://revistas.ufg.br/rir/article/view/58821. Acesso em: 24 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.5216/rir.v15i3.58821
PROFICE, C. Christiana; GRENNO, Fernando Enrique; OLIVEIRA, Mônica. (2022). Lewin, Bronfenbrenner e nós. In: OLIVEIRA, Mônica; GRENNO, Fernando; PROFICE, Christiana (Orgs.). A natureza da criança: diálogos com Vigotski e Bronfenbrenner. Iguatu, CE: Quipá Editora, 2022, p.10-31.
RAMOS, Celso. A.; MORAES, Lorran. A; SANTOS, Leilson. A.; VERAS, Maria de Fátima. Horta escolar: uma alternativa de Educação Ambiental, Alcântara (MA). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 13, n. 4, p. 228-247, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/333698623_Horta_escolar_uma_alternativa_de_Educacao_Ambiental_Alcantara_MA. Acesso em: 26 de fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2018.v13.2570
RODRIGUES, Juliana de O. R.; CARVALHO, Maria C. da V. Soares; OLIVEIRA, Verônica; PEREIRA, Avany F. Hortas pedagógicas na escola: um espaço-encontro de educação alimentar. Archivos Latinoamericanos de Nutrición; Caracas Vol. 73, 2023. Disponível em: https://www.alanrevista.org/ediciones/2023/suplemento-1/art-267/. Acesso em: 29 de fev. 2024.
SANTOS, Leonardo. S.; HAIDAR, André. S.; PEDROSO, Natália. A.; CAVAGNARI, Márcio. C. D. A horta escolar como subsídio para Educação Ambiental no contexto de ensino, pesquisa e extensão. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 18, n. 4, p. 189–200, 2023. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14626. Acesso em: 25 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14626
SANTOS, Edilene Machado dos. A educação ambiental como tema gerador da conscientização e transformação da realidade dos adolescentes em situação de acolhimento institucional. 2019. In: Anais do X Encontro Estadual de Política e Administração da Educação - ANPAE-ES. n. 3. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/anpae-es/issue/view/1041. Acesso em: 03/03/2024.
SILVA, Michelle L. S. da; ELALI, Gleice V. M. de A.; KARROW, Douglas D. Percepção Ambiental: Um estudo com estudantes do IFRN-SGA. Revista Ambiente & Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental – PPGEA/FURG, v. 28, n. 2, Dezembro de 2023. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/15746. Acesso em: 28 de fevereiro de 2024. DOI: https://doi.org/10.14295/ambeduc.v28i2.15746
SOMMER, Robert. Espaço Pessoal, as bases comportamentais de projetos e planejamento. São Paulo: EPU/ EDUSP, 1973.
TIRIBA, Léa.; PROFICE, Christiana. Cabicieri. Crianças da Natureza: vivências, saberes e pertencimento. Educação & Realidade, v. 44, n. 2, p. 1-22, 2019. Disponível em:https://www.scielo.br/j/edreal/a/cG43TCFnqws8YkRvx8gqMkD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 05 de março de 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623688370
TUAN, Yi Fu. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hellen Chrystianne Lucio Barros, Danielle Fernandes de Araújo Oliveira, Iris Alves Feitoza Albuquerque

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os (as) autores(as) que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Os (as) autores(as) mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações (CC BY-NC-ND 4.0) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) em qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.







