The environmental theme and the educational process in municipal schools: a study carried out with directors of school units in the south of Minas Gerais

um estudo realizado com diretores de unidades escolares no sul de Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i1.16490

Keywords:

environmental theme - school director – elementary school - early years

Abstract

This work presents data from a survey that aimed to identify and analyze the understandings that principals of municipal elementary school units in the early years elaborate on environmental issues and the educational process. We obtained data from semi-structured interviews that were carried out with the directors. The data was analyzed using the content analysis technique as guidance. The results indicate that the principals' understanding of environmental issues influence decision-making processes on environmental issues and the educational process that takes place in schools. It is important to mention that, in general, when it comes to major pedagogical trends, the principals' understandings are close to what specialized literature calls a conservative perspective.

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Author Biographies

Elisandra Aparecida Silva Fernandes, Universidade Federal de Itajubá

Graduada em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário de Itajubá (FEPI-2002), mestre em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI-2023), desde 2021é integrante do grupo de estudo e pesquisa A Temática Ambiental e o Processo Educativo na UNIFEI. Atua como professora de ciências no ensino fundamental anos finais e ensino médio na Escola Estadual Antônio Carlos. E-mail: elisandra.afernandes@gmail.com

Luciano Fernandes Silva, Universidade Federal de Itajubá

Graduado em Física pela Universidade de São Paulo (USP-1996), mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-2001), doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-2007). Desde 2008 é professor e pesquisador na Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI. E-mail: lufesilva@unifei.edu.br

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Published

2024-07-30

How to Cite

Aparecida Silva Fernandes, E., & Fernandes Silva, L. (2024). The environmental theme and the educational process in municipal schools: a study carried out with directors of school units in the south of Minas Gerais: um estudo realizado com diretores de unidades escolares no sul de Minas Gerais. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(1), 1–21. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i1.16490