The Construction Of Environmental Education Policies In The Business Sector: The Case Of FURNAS Centrais Elétricas S.A

Authors

  • Carlos Frederico B. Loureiro
  • Cláudia Lopes Pocho
  • Maristella Altomar Racero
  • Renata Cruz de Baère

Keywords:

Educação Ambiental em empresa, Política de Educação Ambiental, Gestão Ambiental, Diretrizes Pedagógicas

Abstract

The number of researches on Environmental Education in the business sector has increased significantly this decade due to its gradual use in management systems, corporate responsibility practices and environmental licensing. This paper introduces the construction process of the Environmental Education policies at Furnas, an outstanding mixed corporation in the electrical sector in Brazil. Firstly, we have reported the methodological steps which were taken to develop its policies. We have also pointed out the company’s pedagogical suppositions and guidelines that aim at interconnecting actions and projects to meet the State’s and the company’s requirements. Finally, we have focused on an ongoing business experience, keeping in mind that its dynamics is structurally tensioned by contradictions between public and private interests.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Frederico B. Loureiro

Atualmente é professor da faculdade de educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, professor dos programas de pós-graduação em educação (PPGE) e em psicossociologia de comunidades e ecologia social (Eicos), ambos da UFRJ. Consultor de FURNAS para a construção de sua Política de Educação Ambiental.

Mais informações: Currículo Lattes

Cláudia Lopes Pocho

Doutoranda em Engenharia de Produção pela UFRJ. Mestre em Educação e Graduada em Pedagogia também pela UFRJ. Gerente substituta da Assessoria de Estudos e Programas de Conservação de Energia de FURNAS. Professora do Curso de Graduação em Pedagogia na Universidade Estácio de Sá.

Maristella Altomar Racero

Especialista em Educação Ambiental e Gestão Estratégica. Advogada. Coordenadora da Comissão de FURNAS da Coleta Seletiva Solidária. Integrante do Grupo de Trabalho para Política de Educação Ambiental de FURNAS

Renata Cruz de Baère

Especialista em Análise e Avaliação Ambiental. Engenheira de Produção. Colaboradora do Grupo de Trabalho para Política de Educação Ambiental de Furnas

Published

2011-07-31

How to Cite

Loureiro, C. F. B., Pocho, C. L., Racero, M. A., & Baère, R. C. de. (2011). The Construction Of Environmental Education Policies In The Business Sector: The Case Of FURNAS Centrais Elétricas S.A. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 15(2), 31–50. Retrieved from https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/1109

Issue

Section

Artigos