Sustainability in Everyday Life
Investigating meanings through image networks, workshops, and stories
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v38i3.13483Keywords:
sustainability, images, environmental educationAbstract
This paper has as an object of study the images of sustainability that access us in everyday life. Undergrounded by post-structuralist, cultural studies, and environmental education perspectives, this research investigates what these images narrate about sustainability and the meanings they produce in subjects. Through workshops with undergraduate students at Universidade Federal Fluminense, we obtained images (and stories) of sustainability from their everyday lives. In this process, the analysis of this work has created the possibility to create, through images and narratives, a sustainability that is surrounded by cultural practices that are closer to us, with more affection, that are more permeable, and also part of our everyday life.
Downloads
References
CAMOZZATO, Viviane Castro. Pedagogias do Presente. Educação & Realidade, Porto Alegre, vol. 39, n. 2, p. 573 – 593, abr./ jun. 2014.
COSTA, Marisa Vorraber; SILVEIRA, Rosa Maria Hessel; SOMMER, Luis Henrique. Estudos Culturais, Educação e Pedagogia. Revista Brasileira de Educação. ANPED. Editores Associados, Campinas – SP, n. 23, 2003.
COSTA, Marisa Vorraber. Imagens do Consumismo na Escola - a produtividade da cultura visual. Instrumento: R. Est. Pesq. Educ. Juiz de Fora, v. 14, n. 2, jul./dez. 2012.
DELEUZE, Gilles. A imagem–tempo. Trad. Eloisa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 2007.
FIRMINO, Larissa Corrêa. Imagem e Clichê: proposições para um ver a mais. In: Guimarães, L.B. et.al (Orgs.). Ecologias Inventivas: experiências das/ nas paisagens. 1ª ed. Curitiba: CRV, 2015.
FLORES, Cláudia Regina; GUIMARÃES, Leandro Belinaso. Pesquisa com imagem em Educação: A Matemática e as Ciências em foco. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.8, n.2, p.3-5, junho 2015.
GODOY, Ana. A menor das ecologias. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
GUIMARÃES, Leandro Belinaso; SAMPAIO, Shaula Maíra Vicentini. O dispositivo da sustentabilidade: pedagogias no contemporâneo. Perspectiva. Florianópolis, v. 30, n. 2, p. 395-409, maio/ago. 2012.
GUIMARÃES, Leandro Belinaso; SAMPAIO, Shaula Maíra Vicentini. Educação Ambiental nas pedagogias do presente. Em Aberto, Brasília, vol. 27, n. 91, p. 123 – 124, jan./ jun. 2014.
GUIMARÃES, Leandro Belinaso; WORTMANN, Maria Lúcia Castagna. Educação Ambiental e Estudos Culturais: Pesquisas desde o sul do Brasil. Pesquisa em Educação Ambiental, vol. 9, n. 1 – pags. 24 – 37, 2014.
GUIMARÃES, Leandro Belinaso. A (in) sustentabilidade da imagem. Revista Experimentart. Ano 1 – Número 1 – jul./ dez 2015.
GUIMARÃES, Leandro Belinaso. Como saber o que importa pesquisar e escrever? Revista Digital do Lav - Santa Maria – vol. 12, n. 2, p. 133 – 145 – maio./ ago. 2019.
HAN, BYUNG-CHUL. A Sociedade da Transparência. Trad. Miguel Serras Pereira. Relógio D’Água Editores, setembro de 2014.
HENNING, Paula Corrêa; VIEIRA, Virginia Tavares; HENNING, Clarissa Côrrea. Crise ambiental, consumo e artefatos culturais: provocações ao tempo contemporâneo. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 45, p. 209 – 220, jan./ abr. 2018.
PREVE, Ana Maria Hoepers. Geografias, Imagens e Educação: Experiências. Entre-Lugar, Dourado, MS, p.49-66, ano 4, n. 7, 1º semestre de 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.