Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice

relato de uma prática docente

Authors

  • Carla da Silva Ribeiro Universidade Franciscana
  • Cadidja Coutinho Universidade Federal de Santa Maria
  • Noemi Boer Universidade Franciscana

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v38i2.12719

Keywords:

Initial years. Environment. Following teaching.

Abstract

In this article, the objective is to report the application of a Didactic Sequence of Environmental Education, developed with children of the 4th year of Elementary School in a public school in Santa Maria, RS. The methodological design is qualitative and is characterized as report of a pedagogical intervention carried out through a Didactic Sequence (SD). Organized in six (6) stages, the SD comprised the elaboration of mandalas, the interpretation of images of the environment and the telling of stories, described in small texts, with illustration in the form of drawings. It was found, through content analysis, that the teaching of environmental education, in the Early Years, can favor the literacy and the formation of the environmental citizenship of children, in the literacy age, whose actions and reflections on experiences bring students closer to environmental issue.

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Author Biographies

Carla da Silva Ribeiro, Universidade Franciscana

Graduada em Pedagogia, pela Universidade Franciscana (UFN). Especialista em Coordenação Pedagógica: Construção Coletiva, Supervisão e Orientação Educacional pela Universidade Luterana do Brasil (Ulbra). Especialista em Gestão Escolar, pela Faculdade de Educação São Luís. Mestranda Bolsista PROSUC/CAPES do Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens, pela Universidade Franciscana (UFN).

Cadidja Coutinho, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciada em Ciências Biológicas, Mestra e Doutora em Educação em Ciências: Química da vida e Saúde pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Pós-doutora em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Franciscana (UFN). Professora adjunta na Universidade Federal de Santa Maria, atuando no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências. Líder do Grupo Colaborativo de Estudo e Pesquisa: FLEXILHAS.

Noemi Boer, Universidade Franciscana

Graduada em Ciências, habilitação em Biologia, Graduada em Pedagogia, habilitação em Supervisão Escolar, Mestre em Educação Brasileira pela UFSM, Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela UFSC. Atualmente é professora adjunta II da Universidade Franciscana (UFN) atuando no Mestrado de Ensino e Humanidades e Linguagens, MEHL e membro do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos, CEP/UFN. Professora colaboradora do Programa de Pós-graduação em Ensino Científico e Tecnológico, URI Santo Ângelo.

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Published

2021-08-20

How to Cite

da Silva Ribeiro, C., Coutinho, C., & Boer, N. (2021). Literacy and environmental citizenship in the school context: report of a teaching practice : relato de uma prática docente. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 38(2), 266–287. https://doi.org/10.14295/remea.v38i2.12719