Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v38i2.12428

Keywords:

Environmental education, Decoloniality, Curricula

Abstract

This paper aims to emphasize decolonial environmental education as a desiring machine, which can produce subjectivation, promote agency and create new perspectives on life and relationships. By searching for the productions of this machine in educational institutions, the research finds possibilities in studies in connection with the communities-schools-universities (as an inseparable network). Thus, it problematizes the potentialities that these studies can promote in curricula and in our research. In its considerations, this study emphasizes that the productions/research can create re-existences in the new potentialities of acting, feeling, imagining and thinking, suggesting the invention of nomadic curricula, which are open to eco-community agencies in possible attempts to recreate the capacity to think and act together.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Helen Moura Pessoa, Universidade Federal do Espírito Santo

Professora da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) e Doutora em Educação do PPGE/UFES.

References

ALVES, Nilda. Imagens das escolas: sobre redes de conhecimentos e currículos escolares. Educ. Rev. [on-line], n.17, p. 53-62, 2001.

ARAÚJO, Marcia Moreira de. Educação ambiental em suas práticas singulares sustentáveis no processo osmótico comunidadeescola. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2016.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO (ANPED). Reuniões científicas nacionais. Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes-cientificas/nacional. Acesso em: 8 abr. 2020.

AZEVEDO, Claudio Tarouco de. Por uma educação ambiental biorizomática: cartografando devires e clinamens através de processos de criação e poéticas audiovisuais. 2013. Tese (Doutorado em Educação Ambiental) – Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2013.

BARONI, Patricia Raquel. Sustentabilidades praticadaspensadas: lampejos de pirilampos das escolas de dificílimo acesso de Duque de Caxias/RJ. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2016.

CASTOR, Katia Goncalves. Gira-mundos: a educação ambiental no mito e o mito na educação ambiental. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2014.

CHENG, Vincent C. C.; LAU, Susanna K. P.; WOO, Patrick C. Y.; YUEN, Kwok Yung. Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus as an Agent of Emerging and Reemerging Infection. Clinical Microbiology Reviews, v. 20, n. 4, p. 660-694, out. 2007.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Catálogo de teses e dissertações. Disponível em: https://catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/#!/. Acesso em: 8 abr. 2020.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Rio de Janeiro: Imago, 1977.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O anti-édipo: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Luiz B. L. Orlandi. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.

GONZALEZ, Soler. Educação ambiental autopoiética entre manguezais, redes cotidianas escolares e práticas pesqueiras. Trabalho apresentado no GT 22. 36ª Reunião Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, realizada de 29 de setembro a 2 de outubro de 2013, na Universidade Federal de Goiás, campus Samambaia, Goiânia/GO, 2013a.

GONZALEZ, Soler. Educação ambiental autopoiética com as práticas do bairro Ilha das Caieiras entre os manguezais e as escolas. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013b.

GRUPO PESQUISADOR EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, COMUNICAÇÃO E ARTE (GPEA). Histórico. Disponível em: https://gpeaufmt.blogspot.com/p/historico.html. Acesso em: 11 jun. 2020.

GUATTARI, Félix. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. Tradução de Suely Belinda Rolnik. 3. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

GUIMARÃES, Leandro Belinaso; SAMPAIO, Shaula Maíra Vicentini de. Educação ambiental nas pedagogias do presente. Em Aberto, Brasília, v. 27, n. 91, p. 123-134, jan./jun. 2014.

JABER, Michelle; SILVA, Regina. As táticas de re-existência no enfrentamento dos conflitos socioambientais no Estado de Mato Grosso – Brasil. Trabalho apresentado no GT 22. 37ª Reunião Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, realizada de 4 a 8 de outubro de 2015, na Universidade Federal de Santa Catarina, campus Florianópolis, Florianópolis/SC, 2015.

KAWAHARA, Lucia Shiguemi Izawa. Currículos festeiros de águas e outonos: fenomenologia da educação ambiental pós-crítica. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2015.

LI, Ruiyun; PEI, Sen; CHEN, Bin; YIMENG, Song; ZHANG, Tao; YANG, Wan; SHAMAN, Jeffrey. Substantial undocumented infection facilitates the rapid dissemination of novel Coronavirus (SARS-CoV-2). Science, v. 368, n. 6490, p. 489-493, 01 may 2020.

MATURANA, Humberto. Cognição, ciência e vida cotidiana. Organização e tradução de Cristina Magro e Victor Paredes. Belo Horizonte: Ed. UFMG (Humanitas), 2001.

NEGRI, Antônio; GUATTARI, Felix. As verdades nômades: por novos espaços de liberdade. Tradução de Mario Antunes Marino e Jefferson Viel. São Paulo: Autonomia Literária e Editora Politeia, 2017.

NÚCLEO INTERDISCIPLINAR DE PESQUISA E ESTUDO EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL (NIPEEA). Sobre o NIPEEA. Disponível em: http://nipeea.blogspot.com/p/historico.html. Acesso em: 11 jun. 2020.

OLIVEIRA, Aline Cristina Calcada. Educação ambiental, toque terapêutico e esquizoanálise: um cuidado anti-iatrogênico na enfermagem hospitalar. 2014. Tese (Doutorado em Educação Ambiental) – Universidade Federal de Rio Grande, Rio Grande, 2014.

PINHEIRO, Márcio Fernando Duarte. Educação ambiental e currículo: um estudo em uma escola municipal de Tracuateua – PA. Trabalho apresentado no GT 22. 38ª Reunião Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, realizada de 1º a 5 de outubro de 2017, na Universidade Federal do Maranhão, campus Dom Delgado, São Luís/MA, 2017.

RAMOS, Andreia Teixeira. Educação ambiental entre práticas culturais cotidianas dos Mascarados do Congo. Trabalho apresentado no GT 22. 36ª Reunião Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, realizada de 29 de setembro a 2 de outubro de 2013, na Universidade Federal de Goiás, campus Samambaia, Goiânia/GO, 2013.

REIS, Vanessa Ribeiro dos. A temática ambiental nos currículos dos cursos de pedagogia da Uneb. Trabalho apresentado no GT 22. 38ª Reunião Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, realizada de 1º a 5 de outubro de 2017, na Universidade Federal do Maranhão, campus Dom Delgado, São Luís/MA, 2017.

RIBEIRO, Flávia Nascimento. Estudos culturais em educação ambiental: os usos e consumos dos produtos culturais em espaços na/da biorregião do Caparaó Capixaba. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013.

SILVA, Maria Liete Alves. Cartografia de Joselândia: o acontecimento e o pensamento da multiplicidade. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2013.

SOUSA, Jose Maclecio de. A rosa dos ventos da educação ambiental: reflexões sobre os lugares e perspectivas de educação ambiental na Universidade Federal do Ceará. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.

SPAZZIANI, Maria de Lourdes. Desafios e aprendizagens da ambientalização em uma universidade. Trabalho apresentado no GT 22. 38ª Reunião Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, realizada de 1º a 5 de outubro de 2017, na Universidade Federal do Maranhão, campus Dom Delgado, São Luís/MA, 2017.

STENGERS, Isabelle. No tempo das catástrofes: resistir à barbárie que se aproxima. Tradução de Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

TAJRA, Alex. Austrália foi alertada há 13 anos pela ONU sobre aumento de queimadas. UOL, São Paulo, 12 jan. 2020. Notícias. Meio ambiente. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/meio-ambiente/ultimas-noticias/redacao/2020/01/12/australia-foi-alertada-ha-mais-de-10-anos-sobre-aumento-de-queimadas.htm. Acesso em: 11 jun. 2020.

TRISTÃO, Martha. A educação ambiental e a emergência de uma cultura sustentável no cenário da globalização. R. Inter. Interdisc. INTERthesis, Florianópolis, v. 9, n.1, p. 207-222, jan./jul. 2012.

TRISTÃO, Martha. Educação ambiental e a descolonização do pensamento. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient., p. 28-49, jul. 2016. Edição especial.

TRISTÃO, Martha; VIEIRAS, Rosinei Ronconi. Decolonizar o pensamento: apontamentos e entrelaçamentos epistêmicos com a educação ambiental. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient. Rio Grande, XVI Encontro Paranaense de Educação Ambiental, p. 103-117, set. 2017. Edição especial.

VIEIRA, Virginia Tavares. Naturalismo poético-pampeano: uma potência musical do pensar. 2017. Tese (Doutorado em Educação Ambiental) – Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2017.

VIEIRAS, Rosinei Ronconi. Resistências e relações de poder na produção cotidiana da educação ambiental: uma problematização atravessada pelo crime socioambiental na Bacia do Rio Doce. Trabalho apresentado no GT 22. 38ª Reunião Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, realizada de 1º a 5 de outubro de 2017, na Universidade Federal do Maranhão, campus Dom Delgado, São Luís/MA, 2017a.

VIEIRAS, Rosinei Ronconi. Educação ambiental e biopotência como processos interconstituintes: potencializando outros modos de existência. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2017b.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Rolling updates on Coronavirus disease (COVID-19). Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/events-as-they-happen. Acesso em: 10 jun. 2020.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard. Disponível em: https://covid19.who.int/. Acesso em: 2 jul. 2021.

Published

2021-08-20

How to Cite

Pessoa, H. M. (2021). Productions of the environmental desiring machine in the composition of nomadic curricula. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 38(2), 141–161. https://doi.org/10.14295/remea.v38i2.12428