Environmental-Aesthesic Education and Physical Education: bodies in scholl

corpos no contexto escolar

Autores/as

  • Danielle Müller de Andrade Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense https://orcid.org/0000-0002-4952-7570
  • Elisabeth Brandão Schmidt Universidade Federal do Rio Grande- FURG
  • Fabiana Celente Montiel Instituto Federal Sul-rio-grandense

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v27i1.14250

Palabras clave:

Educação Estético-Ambiental, Educação Física, Corpo, Escola

Resumen

This paper aims at introducing perceptions of participants in a research group who studies relations between Environmental-Aesthetic Education (EAE) and Physical Education (PE). To produce data, an online formulary was applied to the participants who were also asked to include an image that expressed possibilities of relations between EAE and PE. Images were interpreted, described and analyzed by the Discursive Textual Analysis. Results show the close relation that can be found between EAE and PE regarding the promotion of subjects full education since problematizing pedagogical practices broaden possibilities of development of criticism, autonomy, sensitivity and creativity.

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Biografía del autor/a

Danielle Müller de Andrade, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

Doutora em Educação Ambiental pelo PPGEA/FURG. Mestre em Educação Física pela ESEF/UFPel. Especialista em Educação Física, Corpo e Qualidade de Vida pela ESEF/UFPel. Graduada em Licenciatura Plena em Educação Física pela ESEF/UFPel. Professora da EBTT no IFSul/CaVG e da Especialização em Esporte Escolar e do Programa de Pós-Graduação em Educação, ambos do IFSul/Pelotas. Pesquisadora do grupo CEAMECIM- Comunidades Aprendentes em Educação Ambiental, Ciências e Matemática. Desenvolve pesquisas no campo da Educação, Educação Física, Educação Ambiental e Educação Estético-Ambiental.

Elisabeth Brandão Schmidt, Universidade Federal do Rio Grande- FURG

Doutora em Educação pela Universidade de Santiago de Compostela/Espanha (2000), com título revalidado pela UFRGS; pós-doutorado desenvolvido na Universidade Autônoma de Barcelona/Espanha (2008); especialista em Alfabetização. Professora Titular aposentada e atua como professora colaboradora na Universidade Federal do Rio Grande - FURG. É Vice-líder dos Grupos de Pesquisa CEAMECIM - Comunidades Aprendentes em Educação Ambiental, Ciências e Matemática/CNPq e do PhotoGraphein -CNPq.

Fabiana Celente Montiel, Instituto Federal Sul-rio-grandense

Doutora em Educação Física pela UFPel. Professora de ensino básico, técnico e tecnológico do Instituto Federal Sul-rio-grandense – Campus Pelotas. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Física e Educação – GPEFE/UFPel e do Grupo de Pesquisas Estudos Marxistas em Educação - EM_Edu/IFSul. Vice líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar - GEFEsc/IFSul.

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Publicado

2022-08-03

Cómo citar

Müller de Andrade, D., Brandão Schmidt, E., & Celente Montiel, F. . (2022). Environmental-Aesthesic Education and Physical Education: bodies in scholl: corpos no contexto escolar. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 27(1), 1–26. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v27i1.14250

Número

Sección

Educación Estético-Ambiental (EEA): fundamentos, saberes y práctica