Environmental education focused on social participation in non-formal spaces

Authors

  • Mayra Carvalho de Souza Pereira Universidade de Araraquara - Uniara https://orcid.org/0009-0009-7271-4647
  • José Maria Gusman Ferraz Universidade de Araraquara - Uniara

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.18524

Keywords:

Critical Environmental Education, Action Research, Community Empowerment, Participatory Construction, Ecological and Solidarity Fair

Abstract

Non-formal education plays a fundamental role in building citizenship and requires resources and new alternatives to rethink urban spaces in an environmentally just way. Critical Environmental Education goes beyond identifying problems; it seeks to generate socio-environmental transformations and overcome the environmental crisis. In this context, this article aimed to discuss and reclaim an abandoned public space using Critical Environmental Education and participatory Action-Research methodologies. The research involved applying semi-structured questionnaires, participatory observation, conducting educational activities and community fairs. The fairs proved to be an effective tool for raising community awareness. Significant progress was observed in empowering social actors, rooted in a sense of belonging, which resulted from the group’s struggle and persistence in pursuing a common goal: improving the public square and enhancing quality of life

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Author Biographies

Mayra Carvalho de Souza Pereira, Universidade de Araraquara - Uniara

Mestre em Desenvolvimento Territorial e Meio Ambiente (PPG- UNIARA). Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa e Documentação Rural (NUPEDOR). E-mail: mayrabio12@gmail.com

José Maria Gusman Ferraz, Universidade de Araraquara - Uniara

Possui graduação em Biologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1974), mestrado em Agronomia ( Microbiologia Agrícola ) pela Universidade de São Paulo -ESALQ - USP (1978) e doutorado em Ecologia pela Universidade Estadual de Campinas- UNICAMP (1985). Atualmente é pesquisador convidado do Laboratório de Engenharia Ecológica da Unicamp - Professor da pós graduação da UNIARA.

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Published

2025-05-30

How to Cite

Pereira, M. C. de S., & Ferraz, J. M. G. (2025). Environmental education focused on social participation in non-formal spaces. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(3), 1–25. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.18524

Issue

Section

Dossiê: "Reflexões de práxis socioambientais, culturais e tecnológicas: Memórias e Experiências pedagógicas para diversidade de povos em contextos transculturais"

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