The consumption of life on social networks in an “influencer” environment: how to be cool...

como ser cool...

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63595/ambeduc.v29i2.18048

Keywords:

Social networks, Consumption, Digital coolture, Dialogue, Cultural studies

Abstract

                                    

 In the 21st century, a prevalent culture of consumption has emerged, particularly within social networks. These platforms serve as seemingly neutral spaces where various people showcase a world in which being a consumer is synonymous with being cool. This article aims to provide an overview of this "coolture" that is predominantly experienced online but has real-life implications. Today, influencers play a significant role in normalizing and encouraging excessive consumption, perpetuating the idea that being cool is intricately tied to one's ability to consume and display it publicly. Methodologically, this study draws references from the internet and is theoretically grounded in Cultural Studies and based  by Paulo Freire, Omar Rincón, and Byun Chul Han.  The study aims to contribute to navigating this theme without adopting a moralistic stance, recognizing the need to critically analyze this movement understand it its complexities and actively participate in order to effect change.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Denise Moraes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1991) Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2006). Estágio de doutorado sandwich na Universidade Católica Portuguesa UCP/Lisboa/Portugal - (2012) Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2009- 2013). Professora Associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. UNIOESTE - Centro de Educação, Letras e Saúde -Campus de Foz do Iguaçu.  

References

DANIEL, Andrade Pereira. O que é o neoliberalismo? A renovação do debate nas ciências sociais. IN. Sociedade e Estado. Volume: 34, 2019. Disponível em https://www.scielo.br/j/se/a/RyfDLystcfKXNSPTLpsCnZp/# acesso em 14/08/2024. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-6992-201934010009

DEBORD, Guy. A Sociedade do Espetáculo. Tradução Francisco Alves e Afonso Monteiro. Edições Antipáticas, Lisboa. 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1993.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

HAN, Byung-Chul. No enxame: perspectivas do digital. Tradução de Lucas machado, Petrópolis, RJ. 2018.

HAN, Byung-Chul. Favor fechar os olhos: em busca de um outro tempo. Tradução de Rafael Zambonelli- Petrópolis, RJ : Vozes, 2021.

HAN, Byung-Chul. Infocracia digitalização e a crise da democracia. Tradução de Gabriel S. Philipson. Petrópolis, RJ : Vozes, 2022.

GALEANO, Eduardo, Disponível emhttp://www.pensamientosliterarios.com/2014/03/eduardo-galeano-sobre-las-utopoias.html#google_vignette. Acesso em 29/08/2024

RINCÓN, Omar. Narrativas mediáticas: O como se cuenta la sociedade del entretenimento. Gedisa editorial. Barcelona, Espanha. 2006. Disponível em PDF.

RINCÓN, Omar. El Poder mediático sobre el poder. In. Nueva Sociedade, 2018, disponível em:

https://nuso.org/articulo/el-poder-mediatico-sobre-el-poder/. Acesso em 12/06/2024.

RINCÓN, Omar. La ccolture. Revista Anfibia.UNSAM. 2018. Disponível em La coolture - Cerosetenta (uniandes.edu.co) . Acesso em 13/06/2024.

SAUL. Ana. Maria. Paulo Freire, vida e obra de um educador. In: STRECK, Danilo. et al (Orgs.). Ética, Utopia e Educação. Rio de Janeiro. Petrópolis: Vozes, 2001.

SILVERSTONE. Roger. por que estudar a Mídia? São Paulo: Edições Loyola, 2001.

ZITKOSKI, Jaime. José; STRECKD. Danilo R.; REDIN, Euclides.(Orgs.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte,

Published

2025-02-28

How to Cite

Moraes, D. (2025). The consumption of life on social networks in an “influencer” environment: how to be cool.: como ser cool. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(2), 1–17. https://doi.org/10.63595/ambeduc.v29i2.18048

Issue

Section

Dossiê Temático - A Educação Ambiental em contextos educacionais formais e não formais: entre saberes e práticas

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.