The consumption of life on social networks in an “influencer” environment: how to be cool...
como ser cool...
DOI:
https://doi.org/10.63595/ambeduc.v29i2.18048Keywords:
Social networks, Consumption, Digital coolture, Dialogue, Cultural studiesAbstract
In the 21st century, a prevalent culture of consumption has emerged, particularly within social networks. These platforms serve as seemingly neutral spaces where various people showcase a world in which being a consumer is synonymous with being cool. This article aims to provide an overview of this "coolture" that is predominantly experienced online but has real-life implications. Today, influencers play a significant role in normalizing and encouraging excessive consumption, perpetuating the idea that being cool is intricately tied to one's ability to consume and display it publicly. Methodologically, this study draws references from the internet and is theoretically grounded in Cultural Studies and based by Paulo Freire, Omar Rincón, and Byun Chul Han. The study aims to contribute to navigating this theme without adopting a moralistic stance, recognizing the need to critically analyze this movement understand it its complexities and actively participate in order to effect change.
Downloads
References
DANIEL, Andrade Pereira. O que é o neoliberalismo? A renovação do debate nas ciências sociais. IN. Sociedade e Estado. Volume: 34, 2019. Disponível em https://www.scielo.br/j/se/a/RyfDLystcfKXNSPTLpsCnZp/# acesso em 14/08/2024. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-6992-201934010009
DEBORD, Guy. A Sociedade do Espetáculo. Tradução Francisco Alves e Afonso Monteiro. Edições Antipáticas, Lisboa. 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1993.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
HAN, Byung-Chul. No enxame: perspectivas do digital. Tradução de Lucas machado, Petrópolis, RJ. 2018.
HAN, Byung-Chul. Favor fechar os olhos: em busca de um outro tempo. Tradução de Rafael Zambonelli- Petrópolis, RJ : Vozes, 2021.
HAN, Byung-Chul. Infocracia digitalização e a crise da democracia. Tradução de Gabriel S. Philipson. Petrópolis, RJ : Vozes, 2022.
GALEANO, Eduardo, Disponível emhttp://www.pensamientosliterarios.com/2014/03/eduardo-galeano-sobre-las-utopoias.html#google_vignette. Acesso em 29/08/2024
RINCÓN, Omar. Narrativas mediáticas: O como se cuenta la sociedade del entretenimento. Gedisa editorial. Barcelona, Espanha. 2006. Disponível em PDF.
RINCÓN, Omar. El Poder mediático sobre el poder. In. Nueva Sociedade, 2018, disponível em:
https://nuso.org/articulo/el-poder-mediatico-sobre-el-poder/. Acesso em 12/06/2024.
RINCÓN, Omar. La ccolture. Revista Anfibia.UNSAM. 2018. Disponível em La coolture - Cerosetenta (uniandes.edu.co) . Acesso em 13/06/2024.
SAUL. Ana. Maria. Paulo Freire, vida e obra de um educador. In: STRECK, Danilo. et al (Orgs.). Ética, Utopia e Educação. Rio de Janeiro. Petrópolis: Vozes, 2001.
SILVERSTONE. Roger. por que estudar a Mídia? São Paulo: Edições Loyola, 2001.
ZITKOSKI, Jaime. José; STRECKD. Danilo R.; REDIN, Euclides.(Orgs.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte,
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Denise Moraes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os (as) autores(as) que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Os (as) autores(as) mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações (CC BY-NC-ND 4.0) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) em qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.







