strengths of social cohesion
the experience of citizen vigil centers based on the petroleum territories environmental education project
DOI:
https://doi.org/10.63595/ambeduc.v30i1.17782Keywords:
Social Cohesion, Critical Environmental Education, Belonging, CooperationAbstract
The present work aims to present the results of the research that sought to characterize and understand the social cohesion of the Vigilance Centers of PEA-Petróleo Territories. We sought to understand the degree of consensus or dissent among members of the 10 NVCs regarding their perceptions of belonging to a common project regarding citizen vigil. This article intends to provide a specific section of the results of this research, emphasizing the strengths of cohesion from a process of critical environmental education that appeared in all centers, and demonstrated to have significant importance with regard to the union of members, their permanence in their respective centers and their future projections in this space.
Downloads
References
ACSERLRAD, Henri. Ecologia: direito do cidadão. Rio de Janeiro: Gráfica JB, 1993.
BAUER, Martin.W. & GASKELL, George. (org.) Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som – um manual prático. 7 ed. Petrópolis: Vozes, 2008
Berger, Peter., & Luckmann, Thomas. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Tradução de Floriano de Souza Fernandes. Petrópolis: Vozes, 2014.
BETANCOURT, Elaine Martinez; MILIAN, José Ramón Neira. Renovando los supuestos de la cohesión social ¿cómo se construye?. Intercambio, San José , v. 18, n. 2, p. 198-230, Dec. 2021. Disp.: http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-49402021000200008&lng=en&nrm=iso> access on 24 June 2024.
BODART, Cristiano. Conceito de coesão social. Blog Café com Sociologia, ago. 2016. Disponível em: https://cafecomsociologia.com/wp-content/uploads/2021/03/coesa%CC%83o-social.pdf Acesso em: 20/06/2024
BRAVO, Maria Inês Souza; CORREIA, Maria Valéria Costa. Desafios do Controle Social na atualidade. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 109, p. 126-150, jan./mar. 2012. Disp.: https://www.scielo.br/j/sssoc/a/NkpLbcXZf5mPHkHrksGGXnf/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 27 de mar de 2025.
DALMORO, Marlon; VIEIRA, Kelmara Mendes. Dilemas na construção de escalas tipo likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados? Revista gestão organizacional | vol. 6 - edição especial – 2013.
DELEUZE, Gilles.; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 1995.
FERRELLI, Rita Maria. Cohesión social como base para políticas públicas orientadas a la equidad en salud: reflexiones desde el programa EUROsocial. Rev Panam Salud Publica. 2015;38(4):272–7.
GANTOS, Marcelo Carlos. (Coord.) Experiências e reflexões sobre vigília cidadã para o controle social dos royalties. Campos dos Goytacazes, RJ:EDUENF, 2019. [recurso eletrônico]
GANTOS, Marcelo Carlos. (Coord.) Territórios do Petróleo: Cidadãos em ação. Campos dos Goytacazes, RJ:EDUENF, 2014.
GUIMARÃES, Mauro. Os caminhos da Educação Ambiental: da forma a ação. Campinas: Papirus, 2006.
GUIMARÃES, Mauro. Educação Ambiental Crítica. In: Identidades da educação ambiental brasileira. Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental; Philippe Pomier Layrargues (coord.). – Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.
KOURY, Mauro Guilherme Pinheiro. Enraizamento, pertença e ação cultural. Cronos, Natal-RN, v.2, n.1, p. 131-137, jan./jun, 2001.
LIMA, Náthani Siqueira; GANTOS, Carlos Marcelo. Dinâmicas de engajamento e desengajamento político: uma análise no âmbito do Projeto de Educação Ambiental Territórios do Petróleo. Latitude, Maceió-AL, Brasil, v. 16, n. 2, p. 242–260, 2022. DOI: 10.28998/lte.2022.n.2.14852. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/latitude/article/view/14852. Acesso em: 19 jun. 2024.
LOUREIRO, Ambiente e Educação, Rio Grande, 8: 37-54, 2003
LUCIAN, Rafael; DORNELAS, Jairo Simião. Mensuração de Atitude: Proposição de um Protocolo de Elaboração de Escalas. RAC, Rio de Janeiro, v. 19, 2ª Edição Especial, art. 3, pp. 157-177, Agosto 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1982-7849rac20151559. Acesso em :02 mar.2024
LUNA, Sandra Margarita Maldonado. Manual práctico para el diseño de la Escala Likert. Xihmai, v. 2, n. 4, 2007.
PUTNAM, Robert. Comunidade e democracia. A experiência da Itália moderna. Rio de Janeiro, FGV, 1996.
QUINTAS, José Silva. Educação no processo de gestão ambiental: uma proposta de educação ambiental transformadora e emancipatória. In: Identidades da educação ambiental brasileira. Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental; Philippe Pomier Layrargues (coord.). – Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.
SENNETT, Richard. Juntos. Os rituais, os prazeres e a política da cooperação. Record. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Natália Ribeiro, Caio Cezar Piraciaba De Brito

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os (as) autores(as) que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Os (as) autores(as) mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações (CC BY-NC-ND 4.0) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) em qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.







