Youth micropolitics and water management

case study of young people working in the NEA-BC project on public management of water resources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63595/ambeduc.v30i1.17510

Keywords:

Critical Environmental Education, Youth, Social Control, Water Management

Abstract

The Environmental Education Center of the Campos Basin Region (NEA-BC) project, developed by the Raízes Association, focuses on community participation to mitigate socio-environmental impacts derived from the oil and natural gas industry. Over the years, the project has addressed issues such as water resources, basic sanitation, health, and urban mobility, with an emphasis on the involvement of young people and local leaders. In the Watershed Committees (CBHs), NEA-BC youth actively participated in decision-making processes regarding water management. This youth initiative in the CBHs exemplifies the importance of civil society participation in the management of water resources and public policies. The significance of reforestation projects, pollution control, and environmental education is highlighted. This work aims to discuss the micropolitical organization of this youth around water management and social control in the CBHs.

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Author Biographies

Daniel Arrebola, Universidade Federal do Espírito Santo (PGCS/UFES)

Doutor em Ciências Sociais (PPGCS/UFES, 2024). Mestre em Políticas Sociais (PPGPS/UENF, 2020). Colaborador da Unidade Experimental de Imagem e Som - UESI/UENF. Pós-Graduação Latus Sensu em Juventude no Mundo Contemporâneo pela Faculdade de Filosofia e Teologia dos Jesuítas de Belo Horizonte (FAJE, 2016). Possui graduação em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Anhanguera Uniderp (2009). Bacharelado em Ciências Sociais pela PUC Rio (2014).

Mariana Pedro, Universidade Cândido Mendes

Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Estácio de Sá (2019). Pós graduada em Gestão Pública e Legislação Urbana pela Universidade Candido Mendes (2021). Pós graduada em Tecnologias Digitais Aplicadas ao Ensino pelo IFRJ Campus Arraial do Cabo (2022). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estácio de Sá (2023). Coordenou a Câmara Técnica de Juventude no processo de Revisão do Plano Diretor de Arraial do Cabo (2019). Fez parte dos seguintes colegiados: Comitê de Bacias Hidrográficas Lagos São João (2017-2020) e Conselho Municipal de Saúde de Arraial do Cabo (2018-2021). É educadora social da Associação Raízes na execução do projeto NEA-BC em Araruama.

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Published

2025-06-30

How to Cite

Arrebola, D., & Pedro, M. (2025). Youth micropolitics and water management : case study of young people working in the NEA-BC project on public management of water resources. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 30(1), 1–24. https://doi.org/10.63595/ambeduc.v30i1.17510

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