Environmental Perception of Elementary School Students on Environmental Impacts in a Rural School in Angelim-PE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63595/ambeduc.v30i1.17072

Keywords:

Environmental Education, Child Perception, Ecological Awareness, Citizen Participation

Abstract

The environmental perception of elementary school students is a determining factor in the interaction and understanding of the environment. Furthermore, in rural schools, this perception takes on even clearer contours due to the constant proximity to nature. In this context, this research aimed to explore students' environmental perception and identify their attitudes towards environmental impacts. For this, a mixed approach (qualitative/quantitative) was used, with dynamics that focus on children's emotional relationships with the environment, such as “Hot Potato” and “Dinâmica Emotions”. Through the dynamics, children's sensitivity to environmental issues and the importance of children's civic participation were revealed. Finally, the research highlighted the diversity of environmental perceptions among students, influenced by cultural, social and educational factors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Neves de Melo, Universidade de Pernambuco (UPE)

Mestre em Saúde e Desenvolvimento Socioambiental (PPGSDS) pela Universidade de Pernambuco (UPE). Possuo graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas, também pela UPE. Além disso, sou especialista em Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável, título conferido pela Faculdade Iguaçu (FI). Professor efetivo pela Rede Estadual de Ensino de Pernambuco SEE/PE.

Rosângela Estevão Alves Falcão, Universidade de Pernambuco (UPE)

Doutora em Biociência Animal pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFPE). Professora e pesquisadora no programa de Pós-graduação em Saúde e Desenvolvimento Socioambiental (PPGSDS).

Tarcia Regina da Silva, Universidade de Pernambuco (UPE)

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Atuo como Professora Associada e Livre Docente na Universidade de Pernambuco (UPE), onde também sou pesquisadora ativa no programa de Pós-Graduação em Saúde e Desenvolvimento Socioambiental (PPGSDS).

References

ALLES, Raquel L. A. N. M.; LUTZ, Armgard. Educação Ambiental na Educação Infantil. Salão Integrado de Ensino, Pesquisa e Extensão da Uergs (SIEPEX), v. 1, n. 10, 2021.

ALVES, Cássia R. N. et al. A Influência da arte no desenvolvimento social e cognitivo das crianças por meio da ludicidade. 2022.

ANDRADE, Susanne A. et al. Ambiente familiar e desenvolvimento cognitivo infantil: uma abordagem epidemiológica. Rev. Saúde Pública, v. 39, n. 4, p. 606-11, 2005.

ASANO, Juliete G. P. et al. “Percepção docente sobre a práxis da educação ambiental nos anos iniciais do ensino fundamental”. Revista Valore, v. 6, p. 1057–1069, 2021.

AZLINA, Wan; ZULKIFLEE, A S. A pilot study: The impact of outdoor play spaces on kindergarten children. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 38, 275-283, 2012.

CAMURRA, Luciana; TERUYA, Teresa K. Televisão e Infância: interferências da indústria cultural nos desejos infantis. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 6, n. 12, 2020.

CANDAMIO, Laura V.; CORTI, Isabel N.; ALVAREZ, Maria T. G. The importance of environmental education in the determinants of green behavior: A meta-analysis approach. J. Cleaner Production, v.170, p.1565-1578, 2018.

CARVALHO, Isabel C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2020.

CARVALHO, Mariana V.; CARVALHO, Maria C. V.; OLIVEIRA, Ester G. “Isso é coisa de menina?” O reforço de esteriótipos femininos nas escolas através a utilização de desenhos Disney Princesas. SCIAS. Direitos Humanos e Educação, v. 3, n. 2, p. 151-168, 2020.

CARVALHO, Nathália L. et al. Percepção ambiental de alunos do ensino fundamental no município de Tupanciretã/RS. Revista monografias ambientais, p. e7-e7, 2020.

CHAIGAR, Vânia A. M.; NUNES, Andriara N. CIDADE, CRIANÇAS E ANIMAIS: Azar é não amar gatinhos pretos!. Momento-Diálogos em Educação, v. 32, n. 01, p. 95-115, 2023.

CIDÓN, Camila F.; SCHREIBER, Dusan; VECCHIETTI, Giseli. A Contribuição da Educação Ambiental para a Percepção Acerca do Consumo Sustentável. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 137–145, 2021.

DALMASO, Alice C.; NEUSCHARANK, Angélica. Estudos culturais na formação de professores/as: problematizando a pedagogia a partir de desenhos animados. Nuances: estudos sobre Educação, v. 30, n. 1, 2019.

FAGGIONATO, Silva. Percepção ambiental. Materiais e Textos, n. 4, 2005.

FERREIRA, Carolina P. Percepção Ambiental na Estação Ecológica de Juréia-Itatins. 161 p. Dissertação (mestrado) – Ciências ambientais, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005. Disponível em: http://nupaub.fflch.usp.br/sites/nupaub.fflch.usp.br. Acesso em: 24 abr. 2024.

GALLI, Francielli. A relação das crianças do sul do Brasil com o ambiente e seu impacto no bem-estar pessoal (Dissertação de Mestrado). (2014). Retrieved from http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/98325.

GIL, Antônio C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, Atlas, 2002.

GOLDBERG, Luciane G.; YUNES, Maria A. M.; FREITAS, José V. O desenho infantil na ótica da ecologia do desenvolvimento humano. Psicologia em estudo, v. 10, n. 1, p. 97-106, 2005.

HOEFFEL, João L.; FADINI, Almerinda A. B. Percepção ambiental. In: FERRARO JR., L. F. (Org.). Encontros e caminhos. Brasília: MMA, 2007. p. 255-262.

LUCCAS, Marinete B. et al. Educação ambiental na educação infantil: algumas contribuições. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 12, n. 2, p. 10-23, 2017.

MARCHI, Nadine D. A participação e a cidadania das crianças na educação infantil. 2018. 13 f. Artigo de conclusão de curso (Licenciado em Pedagogia). Curso de Pedagogia. Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS, 2018.

NARCIZO, Kaliane R. S. Uma análise sobre a importância de trabalhar educação ambiental nas escolas. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (REMEA), 22, 86-94, 2009.

ODININO, Juliane P. Q.; SOUZA, Gustavo J. A. Desenho animado e imaginário infantil de massa: narrativas, mito e mídias na mediação escolar. Revista Eletrônica de Educação, v. 14, p. e3772015-e3772015, 2020.

OLIVEIRA, Paola S.; HENNING, Paula C. Infância, natureza e animais não humanos: uma aposta na filosofia com crianças na escola. Revista Diálogo Educacional, v. 23, n. 76, p. 175-200, 2023.

ROCHA, Ana S. M. S. Educação infantil, cultura visual e subjetividade: desenhos animados na formação de valores multiculturais. 2021.

SANTOS, Carla F.; SILVA, Alexandre J. A importância da educação ambiental no ensino infantil com a utilização de recursos tecnológicos. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, v. 5, n. 2, p. 4–19, 2016. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/gestao_ambiental/article/view/4188. Acesso em: 23 abr. 2024.

SILVA, Catarina S. B. F. Educação para o consumo sustentável. 2023.

SILVA, Taila A. A. A INFLUÊNCIA DOS DESENHOS ANIMADOS NA INFÂNCIA: um olhar a partir da teoria crítica. Cadernos Cajuína, v. 6, n. 4, p. 83-106, 2021.

SILVEIRA, Maira S. et al. Sustentabilidade E Práticas Sustentáveis: concepções de alunos de quintos anos do ensino fundamental. Revista Prática Docente, v. 6, n. 2, p. e053-e053, 2021.

Published

2025-06-30

How to Cite

Neves de Melo, L., Falcão, R. E. A., & da Silva, T. R. (2025). Environmental Perception of Elementary School Students on Environmental Impacts in a Rural School in Angelim-PE. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 30(1), 1–16. https://doi.org/10.63595/ambeduc.v30i1.17072

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.