The teaching of biomes in the context of Brazilian basic education: a literature review based on Discursive Textual Analysis

uma revisão da literatura a partir da Análise Textual Discursiva

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63595/ambeduc.v29i2.16731

Keywords:

Brazilian Biomes, Textbooks, Pedagogical Practices, ATD (Discursive Textual Analysis)

Abstract

The study of Brazilian biomes is crucial for comprehending the key characteristics of a region and fostering social responsibility. It serves to promote critical awareness regarding environmental preservation, species and ecosystem conservation, as well as the primary threats to biodiversity. This knowledge should be integrated into Basic Education, with a significant portion of the curriculum dedicated to Science/Biology subjects. In an effort to synthesize the current state of national academic production, this work utilized Discursive Textual Analysis (DTA) to conduct a literature review on the teaching of Brazilian biomes in Basic Education. The investigation underscores the need for adopting new methodologies and incorporating various teaching tools to prepare students as citizens with social and environmental responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laurelise Alves Nunes dos Santos, Instituto Federal Sul-riograndense – Câmpus Pelotas - Visconde da Graça (IFSul/CaVG)

Licenciada em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal Sul-riograndense – Câmpus Pelotas - Visconde da Graça (IFSul/CaVG) - laureliseans@hotmail.com

Maykon Gonçalves Muller, Instituto Federal Sul-riograndense – Câmpus Pelotas - Visconde da Graça (IFSul/CaVG)

Doutor em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal Sul-riograndense – Câmpus Pelotas - Visconde da Graça (IFSul/CaVG). E-mail: maykon.ifsul@gmail.com.

Alex Antunes Mendes, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutoranda em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). E-mail: profaalexmendes@gmail.com.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 03 jul. 2024.

CAIXETA, Wender S.; CAMPOS, Natália A.; CASTRO, André L. S. A desvalorização do Cerrado em livros didáticos de biologia do ensino médio. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, Rio Branco, v.8, n.1, p. 48-58, jan/abr, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4145 Acesso em: 05 dez. 2023.

CARVALHO, Aurilene M. S.; SILVA, Dianne. M. A. A abordagem do bioma Cerrado nos livros didáticos do ensino médio. Revista Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v.14, n. 3, 2019. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/289 Acesso em: 23 jan. 2024.

CASTRO, Luis. R. B. et al. Os biomas brasileiros nos livros didáticos de ciências: um olhar ao pampa gaúcho. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, Tandil, vol.14 no.1, p. 38-49, jul, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/335681876_Os_Biomas_Brasileiros_nos_livros_didaticos_de_Ciencias_Um_olhar_ao_Pampa_Gaucho Acesso em: 19 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.54343/reiec.v14i1.249

CASTRO, Luis R. B. et al. O bioma pampa no olhar de estudantes do ensino médio, no oeste do Rio Grande do Sul. e-Mosaicos, v. 10, n. 15, nov/dez, 2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/e-mosaicos/article/view/56054 Acesso em: 05 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2021.56054

CAVALCANTE, Felipe S. et al. A práxis ecológica: experiência de ensino no maior laboratório natural do mundo, a floresta amazônica. In: Congresso Nacional de Educação, 6, 2019, Fortaleza. Anais CONEDU, Campina Grande: Realize Editora, 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/58722 Acesso em: 23 jan. 2024.

COELHO, Ingrid M. A.; SILVA, Fábio A. R. Elaboração e aplicação de rpg didático como proposta para o ensino de biomas brasileiros. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, Foz do Iguaçu, v. 4, n. 1, p 49-62, jan/jul, 2020.

Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/relus/article/view/2094 Acesso em: 19 jan. 2024.

COSTA, José. I. M. B. et al. Análise do bioma caatinga em livros didáticos de biologia. In: Congresso Internacional das Licenciaturas, 6, 2019, Recife. Disponível em:https://www.researchgate.net/publication/339231145_ANALISE_DO_BIOMA_CAATINGA_EM_LIVROS_DIDATICOS_DE_BIOLOGIA Acesso em: 23 jan. 2024.

COSTA, Josinara S., OLIVEIRA, André L. N.; SANTOS, Neuma T. Preservação e Conservação Ambiental: significando a proteção do meio ambiente. RELACult - Revista Latino-Americana De Estudos Em Cultura E Sociedade, 4: Edição Especial, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.23899/relacult.v4i0.963. Acesso em: 08 Jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.23899/relacult.v4i0.963

FERREIRA JUNIOR, Paulo. R. S.; OLIVEIRA, Daniely. B.; MARTINELLI-LEMOS, Jussara. M. Ecodiversão: jogo de tabuleiro para o ensino e o aprendizado sobre os biomas brasileiros. In: Educação: pesquisa, aplicação e novas tendências, Editora Científica Digital, 2022, p. 197-226. Disponível em: https://dx.doi.org/10.37885/220408471 Acesso em: 22 de jan. de 2024. DOI: https://doi.org/10.37885/220408471

MARQUES, Jean. D. O.; OLIVEIRA, Alexandre. N. S.; PAES, Lucilene. S. Prática de campo nas aulas de ecologia: uma análise a partir de ecossistemas amazônicos. Revista Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v.14, n. 2, 2019. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/158 Acesso em: 22 jan. 2024.

MARTINS, João. H. B.; CARVALHO, Diogo. A. F. A importância do uso de trilhas ecológicas no ensino de biologia: uma revisão de literatura. Brazilian Journal of Animal and Environmental Research, Curitiba, v.4, n.1, p. 957-975, jan/mar,2021. Disponível em: https://doi.org/10.34188/bjaerv4n1-078 Acesso em: 22 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.34188/bjaerv4n1-078

MELO, Isadora. K. et al. Evolução biológica e biodiversidade da caatinga no ensino médio: atividade lúdica para auxílio da aprendizagem. In: Congresso Nacional da Diversidade do Semiárido, 1, 2018, Natal. Anais CONADIS, Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/50689 Acesso em: 22 de jan. de 2024.

MIRANDA, Gabriel. P.; BEZERRA, E. P. Litorália: um jogo digital para o ensino da biodiversidade brasileira. In: Trilha de Educação – Artigos Curtos - Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, 20, 2021, Gramado. Proceedings of SBGames. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, p. 709-712, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2021.19714 Acesso em: 22 de jan. de 2024. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2021.19714

MORAES, Roque.; GALIAZZI, Maria C. (2011). Análise Textual Discursiva. 2 ed. rev. Unijuí. 2011.

MOURA, Jullyana. C.; PORTO, Marcelo. D.; CUNHA, Hélida. F. O uso de desenhos para verificar a aprendizagem de estudantes sobre o cerrado. Revista Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v.13, n. 3, 2018. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/182 Acesso em: 22 de jan. de 2024.

NEPOMUCENO, Izaíra V.; TERRA, Bianca F. Biologia no PNLD 2018: o que temos de caatinga? Revista Exitus, Santarém, v. 10, p. 1-28, 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/exitus/v10/2237-9460-exitus-10-e020014 Acesso em: 23 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2020v10n0ID1136

NUNES, Alexandre F.; MENEZES, João P. C. Trilha do Cerrado: jogo para ensino do bioma cerrado. Revista Prática Docente, Confresa, v. 5, n. 2, p. 1076-1092, mai/ago, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1076-1092.id725 Acesso em: 23 de jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1076-1092.id725

PIGATTO, Aline G. S.; LOPES, Michel P. A classificação dos biomas brasileiros em livros didáticos de biologia. Atlante: Cuadernos de Educacion e Desarrollo, jul, 2019. Disponível em: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/livros-didaticos-biologia.html#google_vignette Acesso em: 23 jan. 2024.

RAIOL, Héricton J. C.; MARTINELLI-LEMOS, Jussara M.; OLIVEIRA, Danielly B. Tecnologias aplicadas ao ensino de Biologia: utilização de um e-book como instrumento pedagógico para o ensino dos biomas brasileiros. In: Educação: pesquisa, aplicação e novas tendências. Editora Científica Digital, 2022. v. 1, p. 137-159. Disponível em: https://dx.doi.org/10.37885/220308437 Acesso em: 23 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.37885/220308437

RAMALHO, Maria A. S. et al. Trilha do bioma caatinga: o lúdico como ferramenta facilitadora no processo de ensino e aprendizagem. In: Congresso Internacional de Meio Ambiente e Sociedade, 1, 2019, Campina Grande. Anais I CONIMAS e III CONIDIS, Campina Grande: Realize Editora, 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/63942 Acesso em: 23 jan. 2024.

RODRIGUES, Amanda S. et al. Guia do educador para a animação “os guardiões da biosfera – episódio: cerrado”. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, Cornélio Procópio, v. 6, n. 2, p. 28-42, 2022. Disponível em: https://seer.uenp.edu.br/index.php/reppe/article/view/1063/1030 Acesso em: 23 jan. 2024.

SALES, Giuliana M. et al. Gamificação na educação no ensino de biomas - biomas war. In: Congresso Nacional de Educação, 6, 2019, Fortaleza. Anais VI CONEDU, Campina Grande: Realize Editora, 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/60630 Acesso em: 23 jan.2024.

SANTOS, Wildson L. P; MORTIMER, Eduardo. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CTS no contexto da educação brasileira. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v.02, n.02, p. 110-132, jul-dez, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-21172000020202 Acesso em: 23 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172000020202

SANTOS, Rafaela R.; SOUZA, M. S. M.; CARVALHO, T. L. G. Jogo da memória como recurso lúdico para ensinar os biomas brasileiros. In: Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Ciências, 6, 2021, Online. Anais do VI CONAPESC, Campina Grande: Realize Editora, 2021. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/77125 Acesso em: 23 jan. 2024.

SILVA, João P. S. Fanzines dos biomas brasileiros: uma experiência cartográfica no ensino de ciências. In: Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Ciências, 3, 2018, Campina Grande. Anais III CONAPESC, Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conapesc/2018/TRABALHO_EV107_MD4_SA20_ID83_30052018190611.pdf Acesso em: 23 jan. 2024.

SCHULTZ, Danielle.; SILVA, Aline A. T.; OLIVEIRA, Cristiane L. R. O jogo como recurso pedagógico no ensino de ciências: uma proposta para o ensino e aprendizagem da biodiversidade. Revista Prática Docente, Confresa, v. 6, n. 2, mai/ago, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n2.e036.id1047 Acesso em: 23 Jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n2.e036.id1047

Published

2025-02-28

How to Cite

Alves Nunes dos Santos, L., Gonçalves Muller, M., & Antunes Mendes, A. (2025). The teaching of biomes in the context of Brazilian basic education: a literature review based on Discursive Textual Analysis: uma revisão da literatura a partir da Análise Textual Discursiva. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(2), 1–23. https://doi.org/10.63595/ambeduc.v29i2.16731

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.