Teacher education
environmental sustainability in early childhood
DOI:
https://doi.org/10.63595/ambeduc.v29i1.16149Keywords:
teacher education, environmental education, Freire's Culture Circle, early childhood teachersAbstract
The present research aimed to provide a qualitative training for teachers in Early Childhood Education within the public school system, based on their protagonism and interaction, thereby generating an awakening to nature care. The methodology involved the application of Freire's Culture Circle, titled "Environmental Sustainability in Early Childhood". A total of 26 professionals participated in the training process. It was concluded that the applied methodology fostered a liberating environment through the sharing of experiences and uncertainties regarding early childhood environmental education practices. Furthermore, educators were empowered not only for reflecting on their actions but also for the redefinition of concepts and processes in which they are involved.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 13.257, de 09 de março de 2016. Dispõe sobre as Políticas Públicas para a Primeira Infância. Brasília, 2016. Diário oficial da União, Poder executivo, Brasília, DF, Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13257.htm Acesso em: 20 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Conselho Nacional de Educação (CNE). Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília: MEC. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 nov. 2022.
BRUNDTLAND, G. H. Report of the World Commission on environment and development: our common future. 1987. United Nations (UN).
CRUZ, L. M.; MENEZES, C. C. L. C.; COELHO, L. A. Formação continuada de professores/as da educação infantil num contexto pandêmico: reflexões freirianas. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 47, p. 158-179, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i47.9426. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i47.9426
CUMMING, T.; SUMSION, J.; WONG, S. Repensando a sustentabilidade da força de trabalho na primeira infância no contexto das reformas de educação e cuidados na primeira infância da Austrália. International Journal of Child Care and Education Policy, v. 9, n. 1, p. 1-15, 2015. DOI: 10.1007/s40723-015-0005-z. DOI: https://doi.org/10.1007/s40723-015-0005-z
CUNHA, R. R.; BACKES, V. M. S.; HEIDEMANN, I. T. S. B. Desvelamento crítico da pessoa estomizada: em ação o programa de educação permanente em saúde. Acta Paulista de Enfermagem, v. 25, p. 296-301, 2012. DOI: 10.1590/S0103-21002012000200022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21002012000200022
DA SILVA SALGADO, G.; DORNELES, E. F.; BRUTTI, T. A. O mestre ignorante e o jogo heurístico: perspectivas de aprendizagens para a educação infantil. Cataventos - Revista de Extensão da Universidade de Cruz Alta, v. 9, n. 1, p. 69-76, 2020. DOI: 10.33053/dialogus.v9i1.15. DOI: https://doi.org/10.33053/dialogus.v9i1.15
DA SILVA, J. R. C.; DA SILVA MOUGA, D. M. D. Caracterização ambiental da Ilha Grande, Baía da Babitonga, São Francisco do Sul, Santa Catarina. Acta Biológica Catarinense, v. 7, n. 4, p. 35-49, 2020. DOI: https://doi.org/10.21726/abc.v7i4.19
DUHN, I. Making “place” for ecological sustainability in early childhood education. Environmental Education Research, v. 18, n. 1, p. 19-29, 2012. DOI: 10.1080/13504622.2011.572162. DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2011.572162
FERREIRA DE SOUZA SILVA, A.; MENDES DOS SANTOS, T. Educação Ambiental no processo formativo de professores: Nunca vi, nem vivi, eu só ouço falar. Ambiente & amp; Educação: Revista de Educação Ambiental, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 1-23, 2022. DOI: 10.14295/ambeduc.v27i1.13561. DOI: https://doi.org/10.14295/ambeduc.v27i1.13561
FREIRE, P. Conscientização: Teoria e Prática da Libertação – Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1981.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 15ª ed. São Paulo: Cortez/ Autores Associados, 1989, p.13. Disponível em https://educacaointegral.org.br/wp-content/uploads/2014/10/importancia_ato_ler.pdf
FREIRE, P. Educação e mudança. 30ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.
GABDULCHAKOV, V.F.; SHISHOVA, E.O. Psychology of Children’s Play, Imagination, Creativity and Playful Pedagogies in Early Childhood Education in Russia. In: Tunnicliffe, S.D., Kennedy, T.J. (eds.). Play and STEM Education in the Early Years. Springer, Cham. p. 65-83, 2022. DOI: doi.org/10.1007/978-3-030-99830-1_3. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-99830-1_3
HABOWSKI, A. C.; CONTE, E. Cultura digital versus autoridade pedagógica: tendências e desafios. Linhas Críticas, v. 24, n. e18993, 2018. DOI: 10.26512/lc.v24i0.18993. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18993
HEIDEMANN, I. B. S.; BOEHS, A. E.; WOSNY, A. M.; STULP, K. P. Incorporação teórico-conceitual e metodológica do educador Paulo Freire na pesquisa. Revista Brasileira de Enfermagem, n. 63, p. 416-420, 2010. DOI: 10.1590/S0034-71672010000300011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672010000300011
HEIDEMANN, I. T. S. B.; WOSNY, A. D. M.; BOEHS, A. E. Promoção da Saúde na Atenção Básica: estudo baseado no método de Paulo Freire. Ciência & Saúde Coletiva, v. 19, p. 3553-3559, 2014. DOI: 10.1590/1413-81232014198.11342013. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232014198.11342013
HEIDEMANN, I. T. S. B.; DALMOLIN, I. S.; RUMOR, P. C. F.; CYPRIANO, C. C.; COSTA, M. F. B. N. A. D.; DURAND, M. K. Reflexões sobre o itinerário de pesquisa de Paulo Freire: contribuições para a saúde. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 26, n. 4, e0680017, 2017. DOI: 10.1590/0104-07072017000680017. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-07072017000680017
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades: Araquari. 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sc/araquari/panorama.
JUNGES, F. C.; KETZER, C. M.; DE OLIVEIRA, V. M. A. Formação continuada de professores: Saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, v. 3, n. 9, p. 88-101, 2018. DOI: 10.25053/redufor.v3i9.858. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v3i9.858
KALUNGWIZI, V.J.; GJOTTERUD, S.M.; KROGH, E. Democratic Processes to Overcome Destructive Power Relations and Sustain Environmental Education in Primary Schools: Implications for Teacher Education in Tanzania. Educational Research for Social Change, v. 8, n. 2, p. 61-76, 2019. DOI: 10.17159/2221-4070/2019/v8i2a5. DOI: https://doi.org/10.17159/2221-4070/2019/v8i2a5
KRETCHMAR, K.; ZEICHNER, K. Teacher prep 3.0: a vision for teacher education to impact social transformation. Journal of Education for Teaching, v. 42, n. 4, p. 417-433, 2016. DOI: 10.1080/02607476.2016.1215550. DOI: https://doi.org/10.1080/02607476.2016.1215550
KOVALCZUK, S. L.; ROSSI, E. R. Trajetórias e narrativas das transformações dos espaços externos em instituições de Educação Infantil: (re)ligando crianças e natureza no tempo presente. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 1–27, 2022. DOI: 10.14295/ambeduc.v27i1.13433. DOI: https://doi.org/10.14295/ambeduc.v27i1.13433
LEAL FILHO, W. et al. The role of transformation in learning and education for sustainability. Journal of cleaner production, v. 199, p. 286-295. DOI: 10.1016/j.jclepro.2018.07.017 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.07.017
LECUSAY, R.; MRAK, L.; NILSSON, M. O que é Comunidade na Educação Infantil e Cuidados para a Sustentabilidade? Explorando as comunidades de alunos na provisão pré-escolar sueca. IJEC, v. 54, p. 51-74, 2022. DOI: 10.1007/s13158-021-00311-w. DOI: https://doi.org/10.1007/s13158-021-00311-w
MAHADEW, A.; HLALELE, D. Challenging Gender Certainties in Early Childhood Care and Education: A Participatory Action Learning and Action Research Study. Educational Research for Social Change, v.11, n. 1, p. 10-26, 2022. DOI: 10.17159/2221- 4070/2021/v11i1a2. DOI: https://doi.org/10.17159/2221-4070/2022/v11i1a2
MATURANA, H.; VARELA, F. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Palas Athenas, 2001.
MCPHERSON, H.; NARAYANAN, S. Science Teacher Inquiry Identity: A Comparative Duoethnographic Study of Canada and Ethiopia Viewed Through a Bourdieusian Lens. Educational Research for Social Change, v. 8, n. 2, p.1-13, 2019. DOI: 10.17159/2221- 4070/2019/v8i2a1. DOI: https://doi.org/10.17159/2221-4070/2019/v8i2a1
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Guia para Gestores Escolares: Orientações para formação continuada e revisão do Projeto Pedagógico à luz dos novos currículos. Brasília, DF. 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/guia_para_gestores_escolares_pp_formacao_continuada_escola.pdf
MÜLLER, T.; SILVA, M. C. da. Educação Ambiental e Sustentabilidade Ambiental nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 1-29, 2023. DOI: 10.14295/ambeduc.v28i1.15199. DOI: https://doi.org/10.14295/ambeduc.v28i1.15199
NEFEDCHENKO, O. I. Foreign and native scientists about the ideas and techniques of heuristic education. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, v. 164, n. 79, 2018. DOI: 10.31174/SEND-PP2018-164VI68-10. DOI: https://doi.org/10.31174/SEND-PP2018-164VI68-10
HIRST, N. Education for sustainability within early childhood studies: Collaboration and inquiry through projects with children. Education, v. 47, n. 2, p. 233-246, 2019. DOI: 10.1080/03004279.2018.1430843. DOI: https://doi.org/10.1080/03004279.2018.1430843
NOUSHEEN, A.; ZAI, S. A. Y.; WASEEM, M.; KHAN, S. A. Education for sustainable development (ESD): Effects of sustainability education on pre-service teachers’ attitude towards sustainable development (SD). Journal of Cleaner Production, v. 250, n. 119 537, 2020. DOI: 10.1016/j.jclepro.2019.119537. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.119537
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Transformando nosso Mundo: a agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. Traduzido pelo Centro de Informação das Nações Unidas para o Brasil (UNIC Rio), última edição em 8 de setembro de 2015.
RAMBO, G. C.; VON BORSTEL ROESLER, M. R. Vivência com a natureza no ambiente escolar na primeira infância e sua relevância para construção do respeito e cuidados com o meio ambiente. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 14, n. 1, p. 111-131, 2019. DOI: 10.34024/revbea.2019.v14.2698. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2019.v14.2698
RANCO, J. B.; LOUREIRO, C. F. B. Aspectos teóricos e metodológicos do círculo de cultura: uma possibilidade pedagógica e dialógica em educação ambiental. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 11-27, 2012.
REINGOLD, R.; DERY, K.; MAY, N. Creating Culture Circles - A Case of Continuing Professional Development Workshop for Israeli Special Education Teachers. European Journal of Teaching and Education, v. 2, n. 4, p. 10-21, 2020. DOI: 10.33422/ejte.v2i4.522. DOI: https://doi.org/10.33422/ejte.v2i4.522
SAMACÁ, B. A Self - Dialogue with the Thoughts of Paulo Freire: A Critical Pedagogy Encounter. HOW Journal, v. 27, n. 1, p. 125-139, 2020. DOI: 10.19183/how.27.1.520. DOI: https://doi.org/10.19183/how.27.1.520
SCOFFHAM, S. Grass Roots and Green Shoots: Building ESD Capacity at a UK University. In: Davim, J., Leal Filho, W. (eds) Challenges in Higher Education for Sustainability. Management and Industrial Engineering. Springer, Cham, p. 283-297, 2016. DOI: 10.1007/978-3-319-23705-3_14. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-23705-3_14
SEBER, Maria da Glória. Construção da inteligência pela criança: atividades do período pré-operatório. São Paulo: Spicione, v.1, 1989.
SOUSA, S. Z. Avaliação da Educação Infantil: questões controversas e suas implicações educacionais e sociais/Evaluation of early childhood education: Controversial issues and their educational and social implications. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 23, n.1, p.65-78, 2018. DOI: 10.24220/2318-0870v23n1a3958. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v23n1a3958
STILLMAN, J.; BELTRAMO, J. L. Exploring Freirean culture circles and Boalian theatre as pedagogies for preparing asset-oriented teacher educators. Teachers College Record, v. 121, n. 6, p. 1-38, 2019. DOI: 10.1177%2F016146811912100608. DOI: https://doi.org/10.1177/016146811912100608
SUSTENTÁVEL, C. M. S. D. Declaração de Joanesburgo sobre Desenvolvimento Sustentável: das nossas origens ao futuro. Johannesburgo. Plano de implementação da Cúpula Mundial sobre Desenvolvimento Sustentável, 2002.
TIRIBA, L.; GUIMARÃES, M. Infâncias, cuidado, liberdade, pertencimento: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa. REMEA. v. 40, n. 2, p. 230-249, mai./ago. 2023. Disponível em https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15538/10265 Acesso em: 4 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.15538
TIRIBA, L.; PROFICE, C. C. Desemparedar infâncias: contracolonialidades para reencontrar a vida. O Social em Questão - Ano XXVI - nº 56 – mai./ago. 2023. Disponível em https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/62303/62303.PDF. Acesso em: 4 mar. 2024.
UNCED. Agenda 21. United Nations Sustainable Development, Rio de Janeiro, Brasil, 3 -14 June 1992.
UNESCO. Década das Nações Unidas para um desenvolvimento sustentável, 2005-2014: documento final do esquema internacional de implementação. Brasília, DF, 2005.
VIEIRA, I. C. B.; RIBEIRO, E. A. W.; HEIDEMANN, I. T. S. B. Educação em saúde: ponderações de um Itinerário Freiriano. Hygeia – Revista Brasileira de Geografia Médica e da Saúde, Uberlândia, p. 1-11, 2022. DOI: 10.14393/Hygeia63882. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/hygeia/article/view/63882. Acesso em: 16 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/Hygeia63882
VITTORIA, P. Critical Education in Paulo Freire: Educational Action for Social Transformation. Encyclopaideia, v. 22, n. 51, p. 37-44, 2018. DOI: 10.6092/issn.1825-8670/8459.
VYGOTSKY, L. S. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ícone, 1988.
WICHAISRI, S.; SOPADANG, A. Trends and Future Directions in Sustainable Development. Sust. Dev., v. 26, p. 1- 17, 2018. DOI: 10.1002/sd.1687. DOI: https://doi.org/10.1002/sd.1687
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Raquel Caparroz Cicconi Ramos, Isabel Cristina Bohn, Eduardo Augusto Werneck Ribeiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os (as) autores(as) que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Os (as) autores(as) mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações (CC BY-NC-ND 4.0) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) em qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.







