Teacher education

environmental sustainability in early childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i1.16149

Keywords:

teacher education, environmental education, Freire's Culture Circle, early childhood teachers

Abstract

The present research aimed to provide a qualitative training for teachers in Early Childhood Education within the public school system, based on their protagonism and interaction, thereby generating an awakening to nature care. The methodology involved the application of Freire's Culture Circle, titled "Environmental Sustainability in Early Childhood". A total of 26 professionals participated in the training process. It was concluded that the applied methodology fostered a liberating environment through the sharing of experiences and uncertainties regarding early childhood environmental education practices. Furthermore, educators were empowered not only for reflecting on their actions but also for the redefinition of concepts and processes in which they are involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Caparroz Cicconi Ramos, Instituto Federal Catarinense, IFC

Mestra em Ciências Ambientais, Instituto Federal Catarinense – IFC, professora, quel.cap@gmail.

Isabel Cristina Bohn, Universidade do Vale do Itajaí, Univali

Doutoranda em Ciências Ambientais, Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI, professora, isabelcristinabohn@gmail.com.

Eduardo Augusto Werneck Ribeiro, Instituto Federal Catarinense, IFC

Doutor em Geografia, Instituto Federal Catarinense – IFC, professor, eduardo.werneck@ifc.edu.br.

References

BRASIL. Lei nº 13.257, de 09 de março de 2016. Dispõe sobre as Políticas Públicas para a Primeira Infância. Brasília, 2016. Diário oficial da União, Poder executivo, Brasília, DF, Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13257.htm Acesso em: 20 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Conselho Nacional de Educação (CNE). Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília: MEC. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 nov. 2022.

BRUNDTLAND, G. H. Report of the World Commission on environment and development: our common future. 1987. United Nations (UN).

CRUZ, L. M.; MENEZES, C. C. L. C.; COELHO, L. A. Formação continuada de professores/as da educação infantil num contexto pandêmico: reflexões freirianas. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 47, p. 158-179, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i47.9426.

CUMMING, T.; SUMSION, J.; WONG, S. Repensando a sustentabilidade da força de trabalho na primeira infância no contexto das reformas de educação e cuidados na primeira infância da Austrália. International Journal of Child Care and Education Policy, v. 9, n. 1, p. 1-15, 2015. DOI: 10.1007/s40723-015-0005-z.

CUNHA, R. R.; BACKES, V. M. S.; HEIDEMANN, I. T. S. B. Desvelamento crítico da pessoa estomizada: em ação o programa de educação permanente em saúde. Acta Paulista de Enfermagem, v. 25, p. 296-301, 2012. DOI: 10.1590/S0103-21002012000200022.

DA SILVA SALGADO, G.; DORNELES, E. F.; BRUTTI, T. A. O mestre ignorante e o jogo heurístico: perspectivas de aprendizagens para a educação infantil. Cataventos - Revista de Extensão da Universidade de Cruz Alta, v. 9, n. 1, p. 69-76, 2020. DOI: 10.33053/dialogus.v9i1.15.

DA SILVA, J. R. C.; DA SILVA MOUGA, D. M. D. Caracterização ambiental da Ilha Grande, Baía da Babitonga, São Francisco do Sul, Santa Catarina. Acta Biológica Catarinense, v. 7, n. 4, p. 35-49, 2020.

DUHN, I. Making “place” for ecological sustainability in early childhood education. Environmental Education Research, v. 18, n. 1, p. 19-29, 2012. DOI: 10.1080/13504622.2011.572162.

FERREIRA DE SOUZA SILVA, A.; MENDES DOS SANTOS, T. Educação Ambiental no processo formativo de professores: Nunca vi, nem vivi, eu só ouço falar. Ambiente & amp; Educação: Revista de Educação Ambiental, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 1-23, 2022. DOI: 10.14295/ambeduc.v27i1.13561.

FREIRE, P. Conscientização: Teoria e Prática da Libertação – Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1981.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 15ª ed. São Paulo: Cortez/ Autores Associados, 1989, p.13. Disponível em https://educacaointegral.org.br/wp-content/uploads/2014/10/importancia_ato_ler.pdf

FREIRE, P. Educação e mudança. 30ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

GABDULCHAKOV, V.F.; SHISHOVA, E.O. Psychology of Children’s Play, Imagination, Creativity and Playful Pedagogies in Early Childhood Education in Russia. In: Tunnicliffe, S.D., Kennedy, T.J. (eds.). Play and STEM Education in the Early Years. Springer, Cham. p. 65-83, 2022. DOI: doi.org/10.1007/978-3-030-99830-1_3.

HABOWSKI, A. C.; CONTE, E. Cultura digital versus autoridade pedagógica: tendências e desafios. Linhas Críticas, v. 24, n. e18993, 2018. DOI: 10.26512/lc.v24i0.18993.

HEIDEMANN, I. B. S.; BOEHS, A. E.; WOSNY, A. M.; STULP, K. P. Incorporação teórico-conceitual e metodológica do educador Paulo Freire na pesquisa. Revista Brasileira de Enfermagem, n. 63, p. 416-420, 2010. DOI: 10.1590/S0034-71672010000300011.

HEIDEMANN, I. T. S. B.; WOSNY, A. D. M.; BOEHS, A. E. Promoção da Saúde na Atenção Básica: estudo baseado no método de Paulo Freire. Ciência & Saúde Coletiva, v. 19, p. 3553-3559, 2014. DOI: 10.1590/1413-81232014198.11342013.

HEIDEMANN, I. T. S. B.; DALMOLIN, I. S.; RUMOR, P. C. F.; CYPRIANO, C. C.; COSTA, M. F. B. N. A. D.; DURAND, M. K. Reflexões sobre o itinerário de pesquisa de Paulo Freire: contribuições para a saúde. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 26, n. 4, e0680017, 2017. DOI: 10.1590/0104-07072017000680017.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades: Araquari. 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sc/araquari/panorama.

JUNGES, F. C.; KETZER, C. M.; DE OLIVEIRA, V. M. A. Formação continuada de professores: Saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, v. 3, n. 9, p. 88-101, 2018. DOI: 10.25053/redufor.v3i9.858.

KALUNGWIZI, V.J.; GJOTTERUD, S.M.; KROGH, E. Democratic Processes to Overcome Destructive Power Relations and Sustain Environmental Education in Primary Schools: Implications for Teacher Education in Tanzania. Educational Research for Social Change, v. 8, n. 2, p. 61-76, 2019. DOI: 10.17159/2221-4070/2019/v8i2a5.

KRETCHMAR, K.; ZEICHNER, K. Teacher prep 3.0: a vision for teacher education to impact social transformation. Journal of Education for Teaching, v. 42, n. 4, p. 417-433, 2016. DOI: 10.1080/02607476.2016.1215550.

KOVALCZUK, S. L.; ROSSI, E. R. Trajetórias e narrativas das transformações dos espaços externos em instituições de Educação Infantil: (re)ligando crianças e natureza no tempo presente. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 1–27, 2022. DOI: 10.14295/ambeduc.v27i1.13433.

LEAL FILHO, W. et al. The role of transformation in learning and education for sustainability. Journal of cleaner production, v. 199, p. 286-295. DOI: 10.1016/j.jclepro.2018.07.017

LECUSAY, R.; MRAK, L.; NILSSON, M. O que é Comunidade na Educação Infantil e Cuidados para a Sustentabilidade? Explorando as comunidades de alunos na provisão pré-escolar sueca. IJEC, v. 54, p. 51-74, 2022. DOI: 10.1007/s13158-021-00311-w.

MAHADEW, A.; HLALELE, D. Challenging Gender Certainties in Early Childhood Care and Education: A Participatory Action Learning and Action Research Study. Educational Research for Social Change, v.11, n. 1, p. 10-26, 2022. DOI: 10.17159/2221- 4070/2021/v11i1a2.

MATURANA, H.; VARELA, F. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Palas Athenas, 2001.

MCPHERSON, H.; NARAYANAN, S. Science Teacher Inquiry Identity: A Comparative Duoethnographic Study of Canada and Ethiopia Viewed Through a Bourdieusian Lens. Educational Research for Social Change, v. 8, n. 2, p.1-13, 2019. DOI: 10.17159/2221- 4070/2019/v8i2a1.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Guia para Gestores Escolares: Orientações para formação continuada e revisão do Projeto Pedagógico à luz dos novos currículos. Brasília, DF. 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/guia_para_gestores_escolares_pp_formacao_continuada_escola.pdf

MÜLLER, T.; SILVA, M. C. da. Educação Ambiental e Sustentabilidade Ambiental nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 1-29, 2023. DOI: 10.14295/ambeduc.v28i1.15199.

NEFEDCHENKO, O. I. Foreign and native scientists about the ideas and techniques of heuristic education. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, v. 164, n. 79, 2018. DOI: 10.31174/SEND-PP2018-164VI68-10.

HIRST, N. Education for sustainability within early childhood studies: Collaboration and inquiry through projects with children. Education, v. 47, n. 2, p. 233-246, 2019. DOI: 10.1080/03004279.2018.1430843.

NOUSHEEN, A.; ZAI, S. A. Y.; WASEEM, M.; KHAN, S. A. Education for sustainable development (ESD): Effects of sustainability education on pre-service teachers’ attitude towards sustainable development (SD). Journal of Cleaner Production, v. 250, n. 119 537, 2020. DOI: 10.1016/j.jclepro.2019.119537.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Transformando nosso Mundo: a agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. Traduzido pelo Centro de Informação das Nações Unidas para o Brasil (UNIC Rio), última edição em 8 de setembro de 2015.

RAMBO, G. C.; VON BORSTEL ROESLER, M. R. Vivência com a natureza no ambiente escolar na primeira infância e sua relevância para construção do respeito e cuidados com o meio ambiente. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 14, n. 1, p. 111-131, 2019. DOI: 10.34024/revbea.2019.v14.2698.

RANCO, J. B.; LOUREIRO, C. F. B. Aspectos teóricos e metodológicos do círculo de cultura: uma possibilidade pedagógica e dialógica em educação ambiental. Ambiente & Educação: Revista de Educação Ambiental, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 11-27, 2012.

REINGOLD, R.; DERY, K.; MAY, N. Creating Culture Circles - A Case of Continuing Professional Development Workshop for Israeli Special Education Teachers. European Journal of Teaching and Education, v. 2, n. 4, p. 10-21, 2020. DOI: 10.33422/ejte.v2i4.522.

SAMACÁ, B. A Self - Dialogue with the Thoughts of Paulo Freire: A Critical Pedagogy Encounter. HOW Journal, v. 27, n. 1, p. 125-139, 2020. DOI: 10.19183/how.27.1.520.

SCOFFHAM, S. Grass Roots and Green Shoots: Building ESD Capacity at a UK University. In: Davim, J., Leal Filho, W. (eds) Challenges in Higher Education for Sustainability. Management and Industrial Engineering. Springer, Cham, p. 283-297, 2016. DOI: 10.1007/978-3-319-23705-3_14.

SEBER, Maria da Glória. Construção da inteligência pela criança: atividades do período pré-operatório. São Paulo: Spicione, v.1, 1989.

SOUSA, S. Z. Avaliação da Educação Infantil: questões controversas e suas implicações educacionais e sociais/Evaluation of early childhood education: Controversial issues and their educational and social implications. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 23, n.1, p.65-78, 2018. DOI: 10.24220/2318-0870v23n1a3958.

STILLMAN, J.; BELTRAMO, J. L. Exploring Freirean culture circles and Boalian theatre as pedagogies for preparing asset-oriented teacher educators. Teachers College Record, v. 121, n. 6, p. 1-38, 2019. DOI: 10.1177%2F016146811912100608.

SUSTENTÁVEL, C. M. S. D. Declaração de Joanesburgo sobre Desenvolvimento Sustentável: das nossas origens ao futuro. Johannesburgo. Plano de implementação da Cúpula Mundial sobre Desenvolvimento Sustentável, 2002.

TIRIBA, L.; GUIMARÃES, M. Infâncias, cuidado, liberdade, pertencimento: inspirações indígenas para uma pedagogia nativa. REMEA. v. 40, n. 2, p. 230-249, mai./ago. 2023. Disponível em https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15538/10265 Acesso em: 4 mar. 2024.

TIRIBA, L.; PROFICE, C. C. Desemparedar infâncias: contracolonialidades para reencontrar a vida. O Social em Questão - Ano XXVI - nº 56 – mai./ago. 2023. Disponível em https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/62303/62303.PDF. Acesso em: 4 mar. 2024.

UNCED. Agenda 21. United Nations Sustainable Development, Rio de Janeiro, Brasil, 3 -14 June 1992.

UNESCO. Década das Nações Unidas para um desenvolvimento sustentável, 2005-2014: documento final do esquema internacional de implementação. Brasília, DF, 2005.

VIEIRA, I. C. B.; RIBEIRO, E. A. W.; HEIDEMANN, I. T. S. B. Educação em saúde: ponderações de um Itinerário Freiriano. Hygeia – Revista Brasileira de Geografia Médica e da Saúde, Uberlândia, p. 1-11, 2022. DOI: 10.14393/Hygeia63882. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/hygeia/article/view/63882. Acesso em: 16 set. 2023.

VITTORIA, P. Critical Education in Paulo Freire: Educational Action for Social Transformation. Encyclopaideia, v. 22, n. 51, p. 37-44, 2018. DOI: 10.6092/issn.1825-8670/8459.

VYGOTSKY, L. S. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ícone, 1988.

WICHAISRI, S.; SOPADANG, A. Trends and Future Directions in Sustainable Development. Sust. Dev., v. 26, p. 1- 17, 2018. DOI: 10.1002/sd.1687.

Published

2024-07-30

How to Cite

Cicconi Ramos, R. C., Bohn, I. C., & Werneck Ribeiro, E. A. (2024). Teacher education : environmental sustainability in early childhood . Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(1), 1–24. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i1.16149