A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.14884

Keywords:

Global environmental; State of art; PPGEA

Abstract

In this article we present the current state of the art in the production of dissertations and theses on climate change at the Graduate Program in Environmental Education (PPGEA) at the Federal University of Rio Grande (FURG). First stricto sensu training in Brazil in the area of ​​Environmental Education, the data revealed that three studies addressed the topic: two theses and a dissertation. These are data seized after a search on the PPGEA website, as well as the university's scientific repository, between 1994 and 2021. Tabulated from a qualitative methodology, these data allow the construction of a series of interpretive links that show a synthesis between the profile of that program and its universe of production in relation to the theme of global environmental changes. Finally, the aim is to contribute to the identification of the existing accumulation, as well as the possibilities of inserting the climate in what is a historic postgraduate program for Environmental Education (EE) in the country. A proposal that also contributes to a broad discussion regarding the positioning of EE in the context of contemporary climate debates.

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Author Biographies

Felipe Nobrega Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutor em Educação Ambiental (PPGEA-FURG). Docente do Instituto de Ciências Humanas e da Informação da Universidade Federal do Rio Grande (ICHI-FURG)

José Vicente de Freitas, Universidade Federal do Rio Grande -FURG

Doutor em História (UNESP). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (PPGEA-FURG).

Alessandra dos Santos Araújo, Universidade Federal do Sergipe

Doutora em Ciência da Informação (UNB). Docente Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Sergipe (UFSE).

Gabriel Ferreira da Silva, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Mestre em Educação Ambiental (PPGEA-FURG). Docente da Rede Municipal de Ensino de Alvorada e Cachoeirinha (RS).

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Published

2022-12-16

How to Cite

Ferreira, F. N., Freitas, J. V. de, Araújo, A. dos S., & Silva, G. F. da. (2022). A produção de teses e dissertações sobre as mudanças do clima no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) . REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(3), 185–205. https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.14884

Issue

Section

Dossiê temático: Produção acadêmica em Educação Ambiental