ANALYSIS OF EJA TEXTBOOKS FROM THE PERSPECTIVE OF CRITICAL ENVIRONMENTAL EDUCATION:

is there transversality?

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v27i2.13386

Palabras clave:

Youth and adult education; Transversality; Environmental Education

Resumen

The Transversal Contemporary Themes (TCT) aim to articulate the different curricular components in an integrated manner, as well as connect them to the situations experienced by students in their realities. This work is concerned with identifying whether the TCT “Environment” is being addressed in a transversal way in the textbooks PNLD-EJA 2014-2016, which cover all the subjects of the curriculum of elementary school II, from the 6th to the 9th grade. And yet, if such TCT is being approached from a critical perspective, in the light of Critical and transformative Environmental Education. This is a qualitative research, where a content analysis of the material (textbook) was carried out in thematic categories. According to the data obtained in this study, it could be concluded that, in general, the material presents contents related to the environment, but in a conservative way and poorly articulated to social, economic and political issues.

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Biografía del autor/a

Fabíola Andrade, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutoranda em Ciências Ambientais e Conservação (UFRJ). Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Especialização em Educação de Jovens e adultos pelo IFF e é Mestra em Ciências Ambientais pela UFRJ. Atualmente é professor de ciências físicas e biológicas da Prefeitura Municipal de Conceição de Macabu e Agente de desenvolvimento rural da Empresa de Assistência Técnica e Extensão Rural do Estado do Rio de Janeiro. Lattes: https://lattes.cnpq.br/2199216822200390

Teo Bueno de Abreu, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professor da Universidade Federal do Rio de Janeiro fazendo parte do corpo docente da UFRJ/Campus Macaé e ministrando disciplinas do núcleo pedagógico das licenciaturas em Ciências Biológicas dessa instituição. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Ciências. Mestrado e Doutorado em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Pedro Hollanda Carvalho, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professor adjunto no NUPEM-UFRJ (Instituto de Biodiversidade e Sustentabilidade - UFRJ). Bacharel em Zoologia-Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestre em Ciências Biológicas pela Universidade de Genebra. Doutor em Genética e Evolução pela Universidade de São Paulo.

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Publicado

2022-12-26

Cómo citar

Andrade, F., Bueno de Abreu, T., & Hollanda Carvalho, P. (2022). ANALYSIS OF EJA TEXTBOOKS FROM THE PERSPECTIVE OF CRITICAL ENVIRONMENTAL EDUCATION: : is there transversality?. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 27(2), 1–29. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v27i2.13386