INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION, TECHNOLOGY AND WELL-BEING:

POSSIBILITIES FOR INDIGENOUS SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

  • Thelma Lima da Cunha Ramos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM) https://orcid.org/0000-0003-1444-9522
  • Elder Tanio Gomes de Almeida Secretaria Municipal de Educação de Manaus (SEMED) https://orcid.org/0000-0002-6660-4064
  • Carolina Brandão Gonçalves Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.18613

Keywords:

Educação ambiental indígena. Educação escolar indígena. Tecnologias digitais. Ancestralidade. Bem Viver.

Abstract

Abstract: The study aims to analyze the possibilities of indigenous school education and digital technologies to dialogue with the ancestral knowledge of indigenous peoples in articulation with their relationship with nature from the perspective of good living. In order to discuss the principles of indigenous school education which consists of specificity, difference, interculturality, bilingualism and community in relation to societal projects for good living. The chosen methodology was qualitative and bibliographical research to better understand the teaching-learning processes through the mediation of digital technologies. As a result, it seeks to understand how indigenous school education dialogues with ancestral knowledge in educational training for good living.

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Author Biographies

Thelma Lima da Cunha Ramos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)

Doutora em Educação na Amazônia - Programa Rede Educanorte-UFAM/UEA. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas-IFAM/CMZL.

Elder Tanio Gomes de Almeida, Secretaria Municipal de Educação de Manaus (SEMED)

Mestre em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia - PPGEEC/UEA . Formado em Pedagogia pela Universidade do Estado do Amazonas-UEA (2015) . 

Carolina Brandão Gonçalves, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Doutora em Ciências da Educação; Mestre em Ciências da Comunicação, Universidade do Estado do Amazonas/UEA; Universidade Federal do Amazonas/UFAM.

References

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Published

2025-05-30

How to Cite

Ramos, T. L. da C., Almeida, E. T. G. de, & Gonçalves, C. B. (2025). INDIGENOUS SCHOOL EDUCATION, TECHNOLOGY AND WELL-BEING: : POSSIBILITIES FOR INDIGENOUS SOCIO-ENVIRONMENTAL EDUCATION. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(3), 1–16. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.18613

Issue

Section

Dossiê: "Reflexões de práxis socioambientais, culturais e tecnológicas: Memórias e Experiências pedagógicas para diversidade de povos em contextos transculturais"

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