Audiovisual production as an educational practice

analysis of an experience in a public school in Igarapé-Miri-PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.18555

Keywords:

Education, Audiovisual, Public school, Culture, Environmental awareness

Abstract

This article focuses on the intersection between audiovisual production and education to promote socio-environmental and cultural awareness in the school context. We analyzed an experience of video production involving second-year high school students from a state school located in the municipality of Igarapé-Miri, Pará. Our aim was to understand how audiovisual production can be integrated into teaching practices, fostering meaningful learning, critical thinking development, and the appreciation of local cultures, particularly in the context of environmental education. Based on content analysis of the produced video and semi-structured interviews, we concluded that the activity enabled students to develop autonomy, creative skills, and deeper learning about the relationship between society and nature, as well as the recognition of local culture.

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Author Biographies

Thiago Barros, Universidade da Amazônia (UNAMA)

Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura (PPGCLC) da Universidade da Amazônia (UNAMA) e dos cursos de graduação em Jornalismo, Publicidade e Propaganda e Design Gráfico da instituição. Doutor em Comunicação, Linguagens e Cultura (PPGCLC/UNAMA), mestre em Planejamento do Desenvolvimento do Trópico Úmido - Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (NAEA/UFPA) e Bacharel em Comunicação Social – Jornalismo (UFPA). 

Adrielle Silva Pinheiro, Universidade da Amazônia (UNAMA)

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura (PPGCLC) da Universidade da Amazônia (UNAMA) e integrante do Grupo de Pesquisa Sociedade e Representações da/na Amazônia (Soci-Amazônia/UNAMA).

Ana D'Arc Martins de Azevedo, Universidade da Amazônia (UNAMA) e Universidade do Estado do Pará (UEPA)

Doutora em Educação, docente do Programa de Pós-graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura (PPGCLC) da Universidade da Amazônia (UNAMA), docente da Universidade do Estado do Pará (UEPA) e líder dos grupos de pesquisa Saberes e Práticas Educativas de Populações Quilombolas (EDUQ/UEPA) e Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Diversidade e Inclusão (GEPIDI/UNAMA).

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Published

2025-05-30

How to Cite

Barros, T., Silva Pinheiro, A., & Martins de Azevedo, A. D. (2025). Audiovisual production as an educational practice: analysis of an experience in a public school in Igarapé-Miri-PA. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(3), 1–17. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.18555

Issue

Section

Dossiê: "Reflexões de práxis socioambientais, culturais e tecnológicas: Memórias e Experiências pedagógicas para diversidade de povos em contextos transculturais"

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