Escolas Indígenas, Filosofias e Narrativas no Sertão de Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.18525

Keywords:

filosofia, educação escolar indígena, narrativas, epistemologia, decolonialidade

Abstract

Abstract: Indigenous school education, philosophy and indigenous narratives permeate and build our worlds. The present work aims to problematize, through a critical and decolonial reading, the need to include new narratives of power relations with the school instrument within indigenous communities. It is believed that overcoming the colonial and Eurocentric model must already be the focal point of an outdated structure that violently oppresses the narratives and ways of being and living of Indigenous Peoples within their communities.

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Author Biography

Eduardo Vergolino, Instituto Federal do Sertão Pernambucano (IFSertãoPE)

Possui graduação (licenciatura) em Filosofia pela Universidade Católica de Pernambuco (2006), graduação (Bacharelado) em Filosofia pela Universidade Católica de Pernambuco (2012), mestrado em Filosofia pela Universidade Federal da Paraíba (2009) e doutorado em Indigenous Studies - University of Manitoba (2022). Atualmente é professor EBTT do Instituto Federal do Sertão Pernambucano. 

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Published

2025-05-30

How to Cite

Vergolino, E. (2025). Escolas Indígenas, Filosofias e Narrativas no Sertão de Pernambuco. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(3), 1–15. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.18525

Issue

Section

Dossiê: "Reflexões de práxis socioambientais, culturais e tecnológicas: Memórias e Experiências pedagógicas para diversidade de povos em contextos transculturais"

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