Terena Indigenous Myths in Dialogue with Environmental Education

Authors

  • Elisangela Castedo Maria Nascimento Secretaria Estadual de Educação de Mato Grosso do Sul (SED/MS)
  • Heitor Queiroz de Medeiros Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) https://orcid.org/0000-0001-5313-1811

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.18433

Keywords:

Educação Ambiental, Mitos , Terena, Cuidados com a natureza

Abstract

This article is part of the results of doctoral research where we aim to understand the relationship of the Terena indigenous people of Aldeia Lagoinha in the Municipality of Aquidauana-MS with nature and how their socio-environmental knowledge and memories can contribute to Environmental Education. The research had a qualitative approach and the data was produced using the oral history method. The interviews were interpreted in light of the Modernity/coloniality Group. The objective of this article was to reflect on messages about nature, the environment and life, based on indigenous myths. The myths talk about the importance of soil, fire, water, plants, animals and religion in the life of Terena. The relationship of connection and respect of the Terena indigenous people of the Lagoinha village, with nature, implicit in their lifestyle and their myths, leads us to defend the use of myths in the development of decolonial Environmental Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisangela Castedo Maria Nascimento, Secretaria Estadual de Educação de Mato Grosso do Sul (SED/MS)

Doutora em Educação (UCDB), mestre em Ensino de Ciências e graduada em Biologia e educadora do Arquivo Público Estadual de MS.

Heitor Queiroz de Medeiros, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)

Professor/pesquisador no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Doutor em Ciências-Ecologia e Recursos Naturais (UFSCar), mestre em Ciência Ambiental (USP) e graduado em História (UFMT).

References

BANIWA, Gersem dos Santos Luciano. O índio brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade: LACED/Museu Nacional, 2006. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/indio_brasileiro.pdf Acesso em: 21 abr. 2020.

BONIN, Iara T. O Bem Viver Indígena e o futuro da humanidade. Jornal Porantin, Encarte Pedagógico X, Dezembro/2015. Disponível em: https://cimi.org.br/wp-content/uploads/2020/01/Porantim381_Dez_Encarte-2015.pdf Acesso em: 21 ago. 2020.

BRAND, A. História oral: perspectivas, questionamentos e sua aplicabilidade em culturas orais. História Unisinos. 2000. v. 4, n. 2, p. 195-227.

BUENO, A.; IESSI, I. L.; DAMASCENO, D. C. Influência do ciclo lunar no parto: mito ou constatação científica?. Rev Bras Enferm, Brasília, 2010 maio-jun; 63(3): 477-9. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/snpMh3vQV5LL9QN7k6PnQCw/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 20 mai 2020.

GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas. 1995. v. 35, n. 3, p. 20-9. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/ZX4cTGrqYfVhr7LvVyDBgdb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 21 mar. 2020.

GUIMARÃES, Mauro; GRANIER, Noeli Borek. Educação ambiental e os processos formativos em tempos de crise. Revista Diálogo Educacional, Curitiba v. 17, n. 55, p. 1574-97, out./dez. 2017. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1981-416x2017000501574&script=sci_abstract. Acesso em 30 abr. 2020.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. Companhia das Letras, 2019.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Mito e significado. Tradução Antônio Marques Bessa. [S. l.]: Virtual Books, 1978. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/167562/mod_resource/content/1/Claude%20L%C3%A9vi-Strauss%20-%20Mito%20e%20Significado.pdf. Acesso em: 10 maio 2020.

LIMA, Artema Santana Almeida. Cosmologia educativa: a educação ambiental na vida do Kaiabi do Xingu. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso. Cuiabá, MT, 2007. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=94711. Acesso em 22 mai. 2020.

MESSEDER, Marcos Luciano Lopes. Etnicidade E Ritual Tremembé: Construção Da Memória E Lógica Cultural. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 43, n. 2, jul/dez, 2012, p. 32 – 42. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/815/792 Acesso em: 27 dez 2020.

MINDLIN, Betty. O fogo e as chamas dos mitos. Estudos Avançados, São Paulo, v. 16, n. 44, p. 149-69, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ea/v16n44/v16n44a09.pdf. Acesso em: 30 mar. 2021.

MORIN, Edgar. O método 4: habitat, vida, costumes, organização. Porto Alegre, RS: Sulina, 2005.

MORIN, Edgar. O método 4: habitat, vida, costumes, organização. Trad. de Juremir Machado da Silva, 4º Ed. Porto Alegre: Sulina, 2008 (319 págs.). História E Diversidade, 4(1), 2014. https://periodicos.unemat.br/index.php/historiaediversidade/article/view/158. Acesso em 24 mai. 2020.

NASCIMENTO, Elisangela Castedo Maria do. Saberes Indígenas e Educação Ambiental: aprendendo com os Terena da Aldeia Lagoinha no Município de Aquidauana - Mato Grosso do Sul. 2021. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação – Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, MS, 2021. Disponível em: https://site.ucdb.br/public/md-dissertacoes/1036137-elisangela.pdf Aceso em: 21 nov. 2022.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Apresentação. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires, Argentina: CLACSO, 2005. Colección Sur-Sur. p. 2-5. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2591382/mod_resource/content/1/colonialidade_do_saber_eurocentrismo_ciencias_sociais.pdf. Acesso em: 23 mai. 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos – CEBRAP, São Paulo, n. 79, p. 71-94, nov. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/nec/a/ytPjkXXYbTRxnJ7THFDBrgc. Acesso em: 12 jun. 2021.

SATO, Michèle (coord.). Os condenados da pandemia. Cuiabá, MT: GPEA-UFMT, 2020. 157p. Disponível em: https://cienciaviva.org.br/os-condenados-da-pandemia/. Acesso em 13 mar. 2021.

SATO, Michèle et al. Cartografia do imaginário indígena. Cuiabá: OPAN, Projeto Petrobrás - “O berço das Águas”. Relatório de vivência investigativa, 2012.

SATO, Michèle; PASSOS, Luiz Augusto. Arte-educação-ambiental. Ambiente & Educação, Rio Grande, RS, v. 14, n. 1, p. 43-59, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/1136 Acesso em: 11 jul. 2020.

TRISTÃO, Martha. A Educação Ambiental e o pós-colonialismo. Revista Educação Pública, Cuiabá, v. 23, n. 53/2, p. 473-89, maio/ago. 2014. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1748 Acesso em: 22 ago. 2020.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Perspectivismo e multinaturalismo na América indígena. O que nos faz pensar, Rio de Janeiro, v. 14, n. 18, sep., p. 225-54, 2004. Disponível em: https://oquenosfazpensar.fil.puc-rio.br/oqnfp/article/download/197/196/1601. Acesso em 8 jan. 2020.

Published

2025-05-30

How to Cite

Nascimento, E. C. M., & Medeiros, H. Q. de. (2025). Terena Indigenous Myths in Dialogue with Environmental Education. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(3), 1–19. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.18433

Issue

Section

Dossiê: "Reflexões de práxis socioambientais, culturais e tecnológicas: Memórias e Experiências pedagógicas para diversidade de povos em contextos transculturais"

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.