Diagnostic Model for Socioenvironmental Education Practices in School
DOI:
https://doi.org/10.63595/ambeduc.v30i1.18212Keywords:
Measurement of socioenvironmental education processes, Results indicators, Planning, Environmental educationAbstract
In the school context, Environmental Education strives to highlight and promote transformation in society based on innovative critical thinking, however, is faced with limitations, requiring review the planning and development of their actions. This paper proposes to associate these prospects to a simple diagnostic tool, however integrator of indicators that permeate the design of environmental education in school, being configured in an index called Operational Measurement Index for School Environmental Education (IMEDAE). This index relates qualitative and quantitative assessments, valued and pondered in 18 indicators, applied for testing in municipal public schools in Recife-PE having COM-VIDA. The proposed index proved to be coherent when compared to qualitative evaluations, synthetically translating the evaluative results of the development of socio-environmental practices in the schools researched.
Downloads
References
BABBIE, Earl. The practice of social research. 5.ed. Califórnia: Wadsworth, 1989. 501p.
BRASIL. Instituto Nacional de Pesquisa e Estudos Anísio Teixeira - INEP. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb), [s.d.]. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb Acesso em: 08 jul. 2024.
DELAI, Ivete; TAKAHASHI, Sergio. Elementos fundamentais para escolha dos sistemas de mensuração do desenvolvimento sustentável. In: Anais do IX Seminários em Administração da FEA – USP, São Paulo, 2006. Disponível em http://www.ead.fea.usp.br/semead/9semead/resultado_semead/trabalhosPDF/331.pdf Acesso em: 08 set. 2024.
HAMMOND, Allen; ADRIAANSE, Albert; RODENBURG, Eric; BRYANT, Dirk; WOODWARD, Richard. Environmental Indicators: A systematic to measuring and reporting on environmental policy performance in the context of sustainable development. Washington, D.C.: World Resources Institut, 1995. Disponível em http://pdf.wri.org/environmentalindicators_bw.pdf Acesso em: 08 set. 2024.
LOURENÇO, Marcus. Santos. Questões Técnicas na Elaboração de Indicadores de Sustentabilidade. In: 1o. Seminário UNIFAE de Sustentabilidade, 2006, Curitiba. 1o. Seminário UNIFAE de Sustentabilidade. Curitiba: UNIFAE Centro Universitário, 2006. v. 1. Disponível em http://www.fae.edu/publicacoes/pdf/sustentabilidade/marcus_lorenco.pdf Acesso em: 08 set. de 2024.
LAMOSA, Rodrigo de Azevedo C.; LOUREIRO, Carlos Frederico B. A educação ambiental e as políticas educacionais: um estudo nas escolas públicas de Teresópolis (RJ). Educ. Pesqui. [online]. 2011, vol.37, n.2, pp. 279-292. Disponível em https://www.scielo.br/j/ep/a/Sx9Pnk4HPSP6TJt94V3Qc3m/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 15 ago. 2024.
MELLO, Josiane; FRANCISCO, Antonio Carlos. de; OLIVEIRA, Ivanir Luiz; MARTINS, Washington. Luiz da Ssilva; KOVALESKI, João Luiz. Recorte teórico das ferramentas de mensuração da sustentabilidade mais citadas na literaturain: Revista ADMpg Gestão Estratégica, Ponta Grossa, v. 4, n. 1, p.73-80, 2011. Disponível em https://admpg.com.br/revista2011/v2/artigos/artigo%208%20Recorte%20teorico%20das%20ferramentas.pdf Acesso em 14 ago. 2024.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas de educação ambiental na escola. Brasília: Unesco, 2007.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS - ONU. Transformando Nosso Mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br Acesso em: 13 jun. 2024.
PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO - PNUD. Desenvolvimento Humano e IDH. 2023. Disponível em: https://www.undp.org/pt/brazil/idh Acesso em: 08 jun. 2024.
SICHE, Raúl; Agostinho, Feni; ORTEGA, Enrique; ROMEIRO, Ademar. Índices Versus Indicadores: Precisões Conceituais na discussão da Sustentabilidade de Países. Ambiente & Sociedade, Campinas v. X, n. 2, p. 137-148, jul.-dez. 2007. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/asoc/v10n2/a09v10n2.pdf Acesso em: 09 set. 2024.
TRAJBER, Rachel; MENDONÇA, Patrícia Ramos. O que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental. Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006. Disponível em https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/cedoc/detalhe/o-que-fazem-as-escolas-que-dizem-que-fazem-educacao-ambiental,6d828250-a25e-4f43-9411-1ba8ebe82499 Acesso em: 14 ago. 2024.
VEIGA, Alinne; AMORIM, Erika; BLANCO, Maurício. Um Retrato da Presença da Educação Ambiental no Ensino Fundamental Brasileiro: O percurso de um processo acelerado de expansão. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2005. Disponível em https://td.inep.gov.br/ojs3/index.php/td/article/view/3844 Acesso em: 06 set. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcelino Gomes de Araújo, Silvia Helena Lima Schwamborn

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os (as) autores(as) que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Os (as) autores(as) mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações (CC BY-NC-ND 4.0) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) em qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.







