Diagnostic Model for Socioenvironmental Education Practices in School

Authors

  • Marcelino Gomes de Araújo Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco https://orcid.org/0009-0008-6460-7457
  • Silvia Helena Lima Schwamborn Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

DOI:

https://doi.org/10.63595/ambeduc.v30i1.18212

Keywords:

Measurement of socioenvironmental education processes, Results indicators, Planning, Environmental education

Abstract

In the school context, Environmental Education strives to highlight and promote transformation in society based on innovative critical thinking, however, is faced with limitations, requiring review the planning and development of their actions. This paper proposes to associate these prospects to a simple diagnostic tool, however integrator of indicators that permeate the design of environmental education in school, being configured in an index called Operational Measurement Index for School Environmental Education (IMEDAE). This index relates qualitative and quantitative assessments, valued and pondered in 18 indicators, applied for testing in municipal public schools in Recife-PE having COM-VIDA. The proposed index proved to be coherent when compared to qualitative evaluations, synthetically translating the evaluative results of the development of socio-environmental practices in the schools researched.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelino Gomes de Araújo, Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco

Mestre em Ecologia Humana e Gestão Socioambiental pela Universidade do Estado da Bahia, Campus VIII, Paulo Afonso - BA. Possui especializações em: Coordenação Pedagógica e Escolar (2024); Gestão Escolar (2024); Ciências da Natureza, suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho (2022); Gestão Pública com Ênfase em Educação (2020); e em Programação do Ensino de Biologia(2007). Graduações em Licenciatura Plena em Biologia (2005) e Pedagogia (2021). É professor efetivo da rede estadual de Educação de Pernambuco.

Silvia Helena Lima Schwamborn, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Professora Associada e pesquisadora do Centro Acadêmico de Vitória (CAV) e do Museu de Oceanografia Professor Petrônio Alves Coelho. Nesse museu atua como coordenadora do Laboratório de Cordados Marinhos e curadora das coleções de Cordados Marinhos (Chordatamar) e de Ictioplâncton (COLICT). Possui graduação em Engenharia de Pesca pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (1993), mestrado (1997) e doutorado (2004) em Oceanografia pelo Programa de Pós-Graduacao em Oceanografia da Universidade Federal de Pernambuco. 

References

BABBIE, Earl. The practice of social research. 5.ed. Califórnia: Wadsworth, 1989. 501p.

BRASIL. Instituto Nacional de Pesquisa e Estudos Anísio Teixeira - INEP. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb), [s.d.]. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb Acesso em: 08 jul. 2024.

DELAI, Ivete; TAKAHASHI, Sergio. Elementos fundamentais para escolha dos sistemas de mensuração do desenvolvimento sustentável. In: Anais do IX Seminários em Administração da FEA – USP, São Paulo, 2006. Disponível em http://www.ead.fea.usp.br/semead/9semead/resultado_semead/trabalhosPDF/331.pdf Acesso em: 08 set. 2024.

HAMMOND, Allen; ADRIAANSE, Albert; RODENBURG, Eric; BRYANT, Dirk; WOODWARD, Richard. Environmental Indicators: A systematic to measuring and reporting on environmental policy performance in the context of sustainable development. Washington, D.C.: World Resources Institut, 1995. Disponível em http://pdf.wri.org/environmentalindicators_bw.pdf Acesso em: 08 set. 2024.

LOURENÇO, Marcus. Santos. Questões Técnicas na Elaboração de Indicadores de Sustentabilidade. In: 1o. Seminário UNIFAE de Sustentabilidade, 2006, Curitiba. 1o. Seminário UNIFAE de Sustentabilidade. Curitiba: UNIFAE Centro Universitário, 2006. v. 1. Disponível em http://www.fae.edu/publicacoes/pdf/sustentabilidade/marcus_lorenco.pdf Acesso em: 08 set. de 2024.

LAMOSA, Rodrigo de Azevedo C.; LOUREIRO, Carlos Frederico B. A educação ambiental e as políticas educacionais: um estudo nas escolas públicas de Teresópolis (RJ). Educ. Pesqui. [online]. 2011, vol.37, n.2, pp. 279-292. Disponível em https://www.scielo.br/j/ep/a/Sx9Pnk4HPSP6TJt94V3Qc3m/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 15 ago. 2024.

MELLO, Josiane; FRANCISCO, Antonio Carlos. de; OLIVEIRA, Ivanir Luiz; MARTINS, Washington. Luiz da Ssilva; KOVALESKI, João Luiz. Recorte teórico das ferramentas de mensuração da sustentabilidade mais citadas na literaturain: Revista ADMpg Gestão Estratégica, Ponta Grossa, v. 4, n. 1, p.73-80, 2011. Disponível em https://admpg.com.br/revista2011/v2/artigos/artigo%208%20Recorte%20teorico%20das%20ferramentas.pdf Acesso em 14 ago. 2024.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas de educação ambiental na escola. Brasília: Unesco, 2007.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS - ONU. Transformando Nosso Mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br Acesso em: 13 jun. 2024.

PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO - PNUD. Desenvolvimento Humano e IDH. 2023. Disponível em: https://www.undp.org/pt/brazil/idh Acesso em: 08 jun. 2024.

SICHE, Raúl; Agostinho, Feni; ORTEGA, Enrique; ROMEIRO, Ademar. Índices Versus Indicadores: Precisões Conceituais na discussão da Sustentabilidade de Países. Ambiente & Sociedade, Campinas v. X, n. 2, p. 137-148, jul.-dez. 2007. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/asoc/v10n2/a09v10n2.pdf Acesso em: 09 set. 2024.

TRAJBER, Rachel; MENDONÇA, Patrícia Ramos. O que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental. Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006. Disponível em https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/cedoc/detalhe/o-que-fazem-as-escolas-que-dizem-que-fazem-educacao-ambiental,6d828250-a25e-4f43-9411-1ba8ebe82499 Acesso em: 14 ago. 2024.

VEIGA, Alinne; AMORIM, Erika; BLANCO, Maurício. Um Retrato da Presença da Educação Ambiental no Ensino Fundamental Brasileiro: O percurso de um processo acelerado de expansão. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2005. Disponível em https://td.inep.gov.br/ojs3/index.php/td/article/view/3844 Acesso em: 06 set. 2024.

Published

2025-06-30

How to Cite

Araújo, M. G. de, & Schwamborn, S. H. L. (2025). Diagnostic Model for Socioenvironmental Education Practices in School. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 30(1), 1–19. https://doi.org/10.63595/ambeduc.v30i1.18212

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.