Initiatives, challenges and weaknesses of Environmental Education projects led by teachers and managers of state secondary schools in Porto Velho (RO)
DOI:
https://doi.org/10.63595/ambeduc.v30i1.17367Keywords:
Pedagogical Practices, Critical Environmental Education, Schools, Teachers, EnvironmentAbstract
The objective of this research is to analyze the development of Environmental Education in state high schools in Porto Velho, Rondônia. The methodology adopted was qualitative theoretical-descriptive research, using the historical-dialectical materialism approach, with a focus on Critical Environmental Education. Data collection instruments included literature review, interviews and data interpretation. Eight teachers and eight managers participated in the interviews. Data analysis and interpretation was conducted using Discursive Textual Analysis (DTA). The results indicate that there is a potential that has not yet been fully explored by Environmental Education in its institutional dimension, demanding a critical approach that disseminates knowledge, attitudes and political, social and historical values.
Downloads
References
AIETA, Vania Siciliano; ZUIN, Aparecida Luzia Alzira. Princípios Norteadores da Cidade Educadora. Revista de Direito da Cidade, v. 4, n. 2, p. 193-232, 2012.
BARBA, Clarides Henrich; CAVALARI, Rosa Maria. A Temática Ambiental na formação de Professores nos cursos de licenciatura da Universidade Federal de Rondônia: um estudo de caso no Campus de Porto Velho. Revista Exitus, vol. 8, nº. 3, p. 280-309, 2018.
BARBA, Clarides Henrich; LIMA, Mateus Sampaio da Silva; NOBRE, Renata da Silva. Práticas de EA em escolas ribeirinhas de Porto Velho, RO. Ambiente & Educação, v. 25, n. 2, 2020.
BARBA, Clarides Henrich; MENDES, Bianca Morais. A EA na Formação Docente em Escolas Rurais No Município de Porto Velho-RO. EDUCA – Revista Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v. 9, p. 1-22, jan./dez., 2022.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo Lisboa: Edições 70, 1977.
BECK, Ulrich. Sociedade de risco: rumo a uma outra modernidade. São Paulo: Ed. 34, 2011.
BOGDAN, Robert. BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Morinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Comissão de Meio Ambiente e Qualidade de Vida na Escola COM-VIDA. 2007. Série Documentos Técnicos, n° 10.
BRASIL. Resolução Nº. 2, de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. MEC. Conselho Nacional de Educação. Brasília, 15 jun. 2012.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar 2022.
CARVALHO, Isabel Cristina Moura. Educação Ambiental Crítica: nomes e endereçamentos da educação. 2016.Disponível em:https://professoralucianekawa.blogspot.com/2016/07/educacao-ambiental-critica nomes-e.html. Acesso em: 05 out. 2023.
COSTA, César Augusto Soares; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. EA Crítica e Interdisciplinaridade: a contribuição da dialética materialista na determinação conceitual. Ciência & Educação. Ed. Setembro. Bauru, 2015.
COSTA, Daniana; PONTAROLO, Edilson. Aspectos da EA crítica no ensino fundamental por meio de atividades de modelagem matemática. Rev. Bras. Estud. Pedagog. Brasília, v. 100, n. 254, p. 149-168, abr. 2019.
CRUZ, Lilian Giacomini. Políticas de EA na Escola Pública. Appris Editora 2018.
DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia, 2023.
GUIMARÃES, Mauro. A formação de educadores ambientais. 8.ed. Campinas: Papirus, 2012.GUIMARÃES, Mauro. Por uma EA crítica na sociedade atual. Revista Margens Interdisciplinar, v. 7, n. 9, p. 11-22, 2013.
GUIMARÃES, Mauro; PLÁCIDO, Patrícia de Oliveira. A promoção da parceria empresa-escola: a construção do consenso em torno do discurso do desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Quartet, p. 139-163, 2015.
JACOBI, Pedro Roberto. EA: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 233-250, 2005.
LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da EA brasileira. Ambiente & sociedade, v. 17, p. 23-40, 2014.
LIPAI, Eneida Maekawa; LAYRARGUES, Philippe Pomier, PEDRO, Viviane Vazzi. EA na escola: tá na lei. In: MELLO, Soraia da Silva; TRAJBER, Rachel. Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em EA na escola. Brasília: MEC: MMA: UNESCO, 2007. p- 23-34.
LOUREIRO, Carlos Frederico. Trajetória e fundamentos da Educação Ambiental. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
LOUREIRO, Carlos Frederico. EA e epistemologia crítica. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 32, n. 2, p. 159-176, 2015.
LOUREIRO, Carlos Frederico. EA Questão de Vida. São Paulo: Cortez, 2019.
LOUREIRO, Carlos Frederico.; TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Teoria social crítica e pedagogia histórico-crítica: contribuições à EA. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, p. 68-82, 2016.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. et al. (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.
RONDÔNIA. Lei n. 4.611, de 15 de outubro de 2019. Casa civil. Política Estadual de Educação Ambiental.
SANTOS, Valmir Francisco; BARBA, Clarides Henrich. Uma Possibilidade de Prática Educativa em Educação Ambiental. 2019. Disponível em: https://mepe.unir.br/uploads/91341742/arquivos/PRODUTO___VALMIR_388096590.pdf. Acesso: 15 de fev. 2023.
SAUVÉ, Lucie. Uma cartografia das correntes em EA. In: EA: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, p. 17-44, 2005.
SAVIANI, Demerval. Pedagogia Histórico-Crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.
SIMÃO, B. P.; FERREIRA DE OLIVEIRA, K.; HENRICH DE BARBA, C. A Arte na EA na Escola Municipal Henrique Dias, Baixo Rio Madeira, Porto Velho, RO: Environmental Education Based On Art At The Henrique Dias Municipal School – Baixo Rio Madeira, Porto Velho, RO. Revista Cocar, v.22, 2023.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. CAMPOS, Luciana Maria Lunardi. EA escolar, formação humana e formação de professores. EA a várias mãos: educação escolar, currículo e políticas públicas. Araraquara: Junqueira & Marin, p. 110-124, 2014.
TREIN, Eunice Schilling. A EA crítica: crítica de quê? Revista Trabalho Necessário, v. 20, n. 43, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cleonice Ferreira de Souza, Clarides Henrich de Barba, Zysman Neiman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os (as) autores(as) que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Os (as) autores(as) mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações (CC BY-NC-ND 4.0) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) em qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.







