Educação transformadora para um futuro sustentável

um estudo de caso na Escola Caloi

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63595/ambeduc.v29i2.16405

Keywords:

Educação Ambiental, Sustentabilidade, Multidisciplinaridade, Escola Básica

Abstract

Environmental challenges have become even more pressing in the present century. In this context, our work aims to strengthen the connection between schools and environmental education. To achieve this goal, we have developed the program called "Learning by Doing in Environmental Education" (LDEE) at the Municipal School of Elementary Education "Professor Francisca de Almeida Caloi" in Guaratinguetá. To manage the program effectively, we have established a comprehensive Environmental Management Plan (PGA), which encompasses administrative, financial, and pedagogical resources. Due to the ongoing dialogue and the active participation of students, professors, and parents, the school is evolving into an environment of reflection and responsibility, where participants are encouraged to adopt behaviors and attitudes in line with the ideals of 21st-century citizenship.

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Author Biographies

Maraísa Gonçalves, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Doutora pela Universidade Federal de Lavras na área ambiental. Atua na área de desenvolvimento de Materiais e Química Ambiental, principalmente nos seguintes temas: reaproveitamento de resíduos, compostos de óxido de ferro, carvão ativado, fotocatalisadores e adsorção de contaminantes. Docente na Universidade Federal de São Paulo.

Tiago Oliveira, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Graduado em Ciência da Computação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002) e doutor em Engenharia Elétrica pela Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira (2008). Atualmente é docente da Universidade Federal de São Paulo. 

Jozeli Mara da Silva Gonçalves, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Graduada em Tecnologia em Informática pelo Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (2010) e em Pedagogia na Universidade Júlio Mesquita Filho/ UNESP (2013); especialista em Gestão Pública pela Universidade Federal de São Paulo (2019) e mestra em Inovação Tecnológica pela Universidade Federal de São Paulo (2022) .  

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Published

2025-02-28

How to Cite

Gonçalves, M., Oliveira, T., & da Silva Gonçalves, J. M. (2025). Educação transformadora para um futuro sustentável: um estudo de caso na Escola Caloi. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(2), 1–19. https://doi.org/10.63595/ambeduc.v29i2.16405

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