The science museums as a space for Environmental Education:

the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia

Authors

  • Allyson Felipe Da Silva Secretaria Estadual de Educação do Paraná
  • Leonir Lorenzetti Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.12530

Keywords:

Non-formal spaces, Museums, Critical Environmental Education.

Abstract

In this article we investigate the potential of a Science museum for the promotion of Environmental Education. The study was developed at the Parque da Ciência Newton Freire Maia museum, located in the municipality of Pinhais, Paraná. The work is of a qualitative nature and is characterized as a case study, in which we analyze the items displayed in the museum pavilions more clearly related to Environmental Education and the potential for the promotion of Environmental Education. We used Bardin's Content Analysis (2006) to analyze 17 of the 252 items in the collection. The results revealed that the Parque da Ciência Newton Freire Maia collection has the potential to contribute to the development of Environmental Education, including its critical aspect.

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Author Biographies

Allyson Felipe Da Silva, Secretaria Estadual de Educação do Paraná

Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Federal Tecnológica do Paraná e professor da Secretaria Estadual de Educação do Paraná.

Leonir Lorenzetti, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná

Possui graduação em Ciências Habilitação, mestrado em Educação e doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professor da Universidade Federal do Paraná, atuando no curso de Licenciatura em Química e Ciências Biológicas e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática. Lider do Grupo de Pesquisa Alfabetização Científica e Tecnológica na Educação em Ciências. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Ambiental, Ensino de Ciências e Biologia, CTS e Alfabetização Científica e Tecnológica.

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Published

2022-04-14

How to Cite

Da Silva, A. F. ., & Lorenzetti, L. (2022). The science museums as a space for Environmental Education:: the case of Parque da Ciência Newton Freire Maia. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(1), 196–219. https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.12530