Environmental education in green libraries
the experience of the extension project "Gelateca: For a Better World" as a tool for socio-environmental transformation
DOI:
https://doi.org/10.63595/ambeduc.v30i1.18299Keywords:
Biblioteca verdes, Educação Ambiental, Gelateca, Comunidades, PráticasAbstract
The article explores the potential of libraries as agents of socio-environmental transformation, highlighting the concept of "Green Libraries" and their role in promoting environmental education. Focused on the experience of the extension project "Gelateca: For a Better World", carried out at the IFPE Campus Cabo de Santo Agostinho, the study reveals how libraries can integrate sustainable practices into their traditional functions, contributing to the ecological awareness of communities. The Gelateca project, which reuses discarded refrigerators as public libraries, promotes reading and sustainability, encouraging conscious consumption and reuse of resources. In conclusion, the extension project proved to be effective in combining the promotion of reading with environmental education, especially among children, who became more easily involved in the habit of reading. The use of refrigerators as libraries reinforced the importance of reusing materials, highlighting the positive impact of sustainable practices on communities. Furthermore, the project highlights the relevance of partnerships to expand the reach of socio-environmental actions. Finally, he suggests that initiatives like Gelateca can be replicated in other public spaces, contributing to the formation of a more conscious and sustainable society.
Downloads
References
AMARAL, Jaciara C. A.; RIBEIRO, Mary C.; ARAÚJO, Samantha A. Sustentabilidade em bibliotecas do eixo amazônico: possibilidades e estratégias para a educação sócio ambiental nas bibliotecas da região norte In: Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência Da Informação, 10., 2017, Fortaleza - CE. Anais [...] v. 27. Disponível em: https://portal.febab.org.br/cbbd2019/article/view/2003 Acesso em: 22 nov 2023.
ANTONELLI, Mônica. The green library movement: An overview of green library literature and actions from 1979 to the future of green libraries. Eletronic Green Journal, v. 27, 2008. disponível em: http://escholarship.org/uc/item/39d3v236?query=The%20Green%20Library%20Movement%20An%20Overview%20of%20Green%20Library%20Literature%20and%20Actions%20from%201979%20to%20the%20Future%20of%20Green%20Libraries#page-5. Acesso em: 10 jan. 2023.
AULISIO, George. Green libraries are more than just buildings. Electric Green Journal, Pennsylvania, v.35, n.1, 2013. Disponível em: https://escholarship.org/content/qt3x11862z/qt3x11862z_noSplash_53aad9606b36e5a8aebafabfe051d204.pdf?t=qlfugy Acesso em: 10 jan. 2023.
BRASIL. Lei nº 12.244, de 24 de maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino do país. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 mai. 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12244.html. Acesso em: 27 abr. 2023.
BRASIL. Lei nº 4.084 de 30 de junho de 1962. Dispõe sobre a profissão de Bibliotecário e regula seu exercício. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 9 jul. 1962. Seção 1, p. 6231. Disponível em: http://legislacao.planalto.gov.br/legisla/legislacao.nsf/Viw_Identificacao/lei%204.084-1962?OpenDocument Acesso em: 27 abr. 2023.
BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de janeiro de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 137, n. 79, p. 1-74, 28 abr. 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 08 mai. 2023.
CAVALCANTI, Ivanilda B.; ARAÚJO, Claudialyne S.; DUARTE, Emeide N. O bibliotecário e as ações culturais: um campo de atuação.Biblionline, v. 11, n. 1, p. 21-34, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/16279. Acesso em: 20 ago. 2024.
DEVINE, Jennie.; APPLETON, Leo. Environmental education in public libraries. Library Management, v. 44, n. 1-2, p. 152 - 165, 2023. Disponível em: https://eprints.whiterose.ac.uk/204030/3/Devine_Appleton_Environmental_Education_in_Public_Libraries_Final.pdf Acesso em: 16 jun 2024.
ELKINGTON, John. Cannibals with forks: the triple bottom line of 21st century business. Oxford: Capstone Publishing Ltd, 1998.
GADOTTI, Moacir. Pedagogia da terra: Ecopedagogia e educação sustentável. In.: TORRES, C. A. Paulo Freire e a agenda da educação latino-americana no século XXI. Buenos Aires: CLACSO, 2001. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/gt/20101010031842/4gadotti.pdf. Acesso em: 14 abr. 2023.
GENOVESE, Peter.; ALBANESE, Patricia. Sustainable libraries, sustainable services: a Global view. In: World Library And Information Congress, 77., 2011, Puerto Rico. Anais[...] New York: IFLA, 2011. Disponível em: https://www.ifla.org/past wlic/2011/196-genovese-en.pdf Acesso em: 01 mai. 2022.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE PERNAMBUCO (IFPE). Plano de desenvolvimento institucional: ciclo de vigência 2022-2026. Recife: IFPE, 2022. Disponível em: https://www.ifpe.edu.br/noticias/ifpe-lanca-o-novo-plano-de-desenvolvimento-institucional-pdi/resolucao-137-2022-aprova-o-plano-de-desenvolvimento-ins6tucional-2022-2026-do-ifpe.pdf Acesso em: 20 jun. 2023.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE PERNAMBUCO (IFPE). Resolução n° 41, de 29 de dezembro de 2017. Aprova a Política Ambiental do IFPE. Recife, PE. 2017. Disponível em: https://portal.ifpe.edu.br/o-ifpe/conselho-superior/resolucoes/resolucoes-2017-1 Acesso em: 9 fev. 2023.
INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS (IFLA). As bibliotecas e a implementação da Agenda 2030 da ONU. [S.l]: IFLA, 2015. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/hq/topics/libraries-development/docments/libraries-un-2030-agenda-toolkit-pt.pdf Acesso em: 21 jan. 2023.
LOURENÇO, Mariane L.; CARVALHO, Denise M. W. Sustentabilidade social e desenvolvimento sustentável. RACE - Revista de Administração, Contabilidade e Economia, v. 12, n. 1, p. 9-38, 2013. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/race/article/view/2346 . Acesso em: 03 mai. 2023.
ONLINE DICTIONARY FOR LIBRARY AND INFORMATION SCIENCE (ODLIS). Sustainable library. 2014. Disponível em: http://products.abc-clio.com/ODLIS/odlis_s. . Acesso em: 01 mai. 2022.
SANDS, Johanna. Sustainable library design. San Francisco: C.M. Salter Associates, 2002.
SANTOS, Andrea P.; VILELA, Benjamim P. Ações da biblioteca para promoção do conceito de desenvolvimento sustentável. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, [S. l.], v. 13, p. 411–423, 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/977. Acesso em: 14 set. 2024.
SCHERER, Jeffrey. A. Green libraries promoting sustainable communities. In: IFLA WLIC, p. 16-22, 2014. Disponível em: http://library.ifla.org/id/eprint/939/ . Acesso em: 03 mai. 2022.
SILVA, Danielle P.; KARPINSKI, Cezar. Ações e práticas sustentáveis na biblioteconomia: Biblioteca Univali Campus Balneário Camboriú. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 24, n. 3, p. 169-193, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/123526. Acesso em: 14 abr. 2023.
TRIGUEIRO, André. Cidades e soluções: como construir uma sociedade sustentável. Lisboa: LeYa, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ádja de Fátima Lima Figueirôa Câmara, Maria Núbia Medeiros de Araújo Frutuoso, Sofia Brandão Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os (as) autores(as) que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Os (as) autores(as) mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações (CC BY-NC-ND 4.0) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) em qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.







