Urban and peri-urban gardens: educating with sustainable socio-environmental practices

educar com práticas socioambientais sustentáveis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.16953

Keywords:

Espaços urbanos, Agroecologia, Alimentação saudável, Ecopedagogia, Extensão popular

Abstract

Urban and peri-urban gardens are relevant proposals and experiences in many ways. As well as being spaces for work and income generation, they are important interdisciplinary teaching and learning environments. This practice promotes the connection between individuals and the environment, encourages responsible ecological awareness and provides possibilities for producing healthy food at more accessible costs. Agro-ecological urban and peri-urban gardens can be used as tools to work on concepts of natural sciences, economics, health, nutrition, sustainability and social responsibility, in line with the methodologies proposed by Célestin Freinet and Paulo Freire. Active and collective engagement in the construction and maintenance of urban and peri-urban gardens provides meaningful education, stimulating practical skills, cooperation and an understanding of how ecosystems function. This pedagogical approach is aimed not only at theoretical learning, but also at forming engaged citizens who are aware of their relationship with contemporary socio-environmental issues. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Fernandes Martinello, Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)

Doutorando em Ciências Ambientais na Universidade do Extremo Sul Catarinense (PPGCA/UNESC) com bolsa CNPq/CAPES; Mestre em Ciências e Sustentabilidade pela Universidade Federal do Sul da Bahia (PPGCS/UFSB); Engenheiro Ambiental e Sanitarista pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). 

Dirceu Benincá, Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)

Pós-doutor em Educação pela Universidade Nove de Julho (UNINOVE)/Capes, com pesquisa sobre Universidade Popular; Doutor em Ciências Sociais pela PUC/SP (2010), com pesquisa sobre impactos sociais, ambientais e simbólicos de hidrelétricas no Brasil e o Movimento de Atingidos por Barragens; Estágio doutoral no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra/Portugal (2009); Mestre em Ciências Sociais pela PUC/SP (2006), com pesquisa sobre cooperativismo, gestão de resíduos sólidos e organização de catadores de materiais recicláveis; Especialista em Comunicação Social pela Universidade São Francisco, São Paulo/SP (2001); Licenciado em Filosofia pela Faculdade de Filosofia Imaculada Conceição (FAFIMC), Viamão/RS (1988). Atualmente é professor Adjunto da Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB).

References

ALTIERI, Miguel Angel. Agroecologia: bases científicas para uma agricultura sustentable. Montevideo: Editorial Nordan-Comunidad, 1999.

BENINCÁ, Dirceu; JESUS, Wellington da Silva de. (2022). Agricultura Urbana: Produzir para viver com saúde e sustentabilidade. Revista Brasileira de Meio Ambiente & Sustentabilidade, 2 (4), 19-45. Disponível em: https://rbmaes.emnuvens.com.br/revista/article/view/239. Acesso: 08 dez. 2023.

BOFF, Leonardo. Sustentabilidade: o que é - o que não é. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

BOMBARDI, Larissa Mies. Geografia do uso de agrotóxicos no Brasil e conexões com a União Europeia. São Paulo: FFLCH – USP, 2017.

BRASIL. Lei nº 10.831, de 23 de dezembro de 2003. Dispõe sobre a agricultura orgânica e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília-DF, 2003.

BRASIL. Decreto nº 7.794, de 20 de agosto de 2012. Institui a Política Nacional de Agroecologia e Produção Orgânica. Diário Oficial da União: Brasília-DF, 2012.

BRASIL. Decreto nº 11.700, de 12 de setembro de 2023. Institui o Programa Nacional de Agricultura Urbana e Periurbana e o Grupo de Trabalho do Programa Nacional de Agricultura Urbana e Periurbana. Diário Oficial da União: Brasília-DF, 2023.

BRASIL. Ministério da Agricultura e Pecuária. Sistemas de Agrotóxicos Fitossanitários – AGROFIT. Brasília: MAPA. Disponível em: https://agrofit.agricultura.gov.br/agrofit_cons/principal_agrofit_cons Acesso: 07 fev. 2025.

CAPORAL, Francisco Roberto; COSTABEBER, José Antônio. Agroecologia: alguns conceitos e princípios. Brasília: MDA/SAF/DATER-IICA, 2004.

CORTEZ, Ana Tereza Cáceres. Consumo e desperdício: as duas faces das desigualdades. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

FERNANDES, Florestan. O desafio educacional. São Paulo, SP: Expressão Popular, 2020, p. 333.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREINET, Célestin. A educação do trabalho. Trad. Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1998.

FREINET, Célestin. Pedagogia do Bom Senso. Trad. J. Batista. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1991, p. 125.

GIACCHÈ, Giulia; PORTO, Lya. Políticas públicas de agricultura urbana e periurbana: uma comparação entre os casos de São Paulo e Campinas. Informações Econômicas, SP, v. 45, n. 6, nov./dez. 2015. Disponível em: http://www.iea.sp.gov.br/ftpiea/publicacoes/ie/2015/tec3-1215.pdf. Acesso: 8 dez. 2023.

LAYRARGUES, Philippe Pomier (coord.). Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental, Brasília, 2004.

LEFF, Enrique. Agroecologia e saber ambiental. Agroecologia e Desenvolvimento Rural Sustentável, v. 3, n. 1, Porto Alegre, p. 36 – 51, jan./mar. 2002. Disponível em: https://www.projetovidanocampo.com.br/agroecologia/agroecologia_e_saber_ambiental.pdf. Acesso: 8 ago. 2023.

LUIZ, Juliana T.; SILVA, Uschi C.; BIAZOTI, André R. Agricultura Urbana. In: DIAS, Alexandre Pessoa et al. Dicionário de Agroecologia e Educação. São Paulo: Expressão Popular; Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2021. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/dicionario_agroecologia_nov.pdf. Acesso: 4 fev. 2025.

MARRONI, Etiene V.; ASMUS, Milton L. Gerenciamento Costeiro: uma proposta para o fortalecimento comunitário na gestão ambiental. Pelotas: Editora da União Sul-Americana de Estudos da Biodiversidade - USEB, 2005.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.

PENSSAN. II Inquérito Nacional sobre Insegurança Alimentar no Contexto da Pandemia da COVID-19 no Brasil: II VIGISAN. Relatório Final / Rede Brasileira de Pesquisa em Soberania e Segurança Alimentar. São Paulo, SP: Fundação Friedrich Ebert, 2022.

PONTING, Clive. Uma história verde do mundo. Editora Civilização Brasileira. 1995. Capítulos selecionados.

PRIMAVESI, Ana Maria. A Convenção dos Ventos: Agroecologia em contos. São Paulo: Expressão Popular, 2016.

RAMOS, Mauro. Brasil e China pela agricultura familiar. In: OUTRASMÍDIAS, 17/11/2023. Disponível em: https://outraspalavras.net/outrasmidias/brasil-e-china-pela-agricultura-familiar/. Acesso: 8 dez. 2023.

RODRIGUES, Ana Paula da S. et al. Movimentos a favor da agricultura urbana em Curitiba-Paraná e a constituição de práticas de ensino ambientais/educativas. Educação Ambiental em Ação. v. XVII. nº 64. jun. 2018.

Published

2025-05-30

How to Cite

Martinello, E. F., & Benincá, D. (2025). Urban and peri-urban gardens: educating with sustainable socio-environmental practices : educar com práticas socioambientais sustentáveis . Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(3), 1–15. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.16953

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.