Social movements and knowledge of the earth

articulations and networks of solidarity during the COVID-19 pandemic

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v28i1.14384

Palabras clave:

Movimentos Sociais, Conhecimento, Território, Covid-19, Educação Ambiental

Resumen


In this article, we analyze 113 articles published on official websites of Brazilian social movements to situate the complex plot experienced by poor peasants, quilombolas and indigenous people, in times of a pandemic. Three movements of struggle have special attention here, namely: National Coordination of the Articulation of Rural Black Quilombola Communities, Movement of Small Farmers and Articulation of Brazilian Indigenous Peoples. How reflections of axes emerge: Resistance and the struggle for land; racism and direct health, which are problematized from the construction of universal knowledge, the ecological and health crisis and the dynamics of two racial property regimes; and finally, Articulations and Solidarity Networks, which shows us the collective work, intimately linked to the knowledge of the Earth, which can be powerful for a social, educational and ecological transformation, generating Ecology of Knowledge.
Keywords: Social Movements. Knowledge. Territory. Covid-19.

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Biografía del autor/a

Caroline Martello, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Museologia pela Universidade Barriga Verde (2010). Mestra em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018). Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na linha de pesquisa: Educação Científica: Processos de Ensino e Aprendizagem na escola, na universidade e no laboratório de pesquisa. Estágio Doutoral no programa de Doutoramento em Pós-Colonialismo e Cidadania Global do Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra - Portugal (2021/2022). Membro do Grupo de Pesquisa SEMEIA/UFRGS - Seminários de Estudo/Investigação/Ação na Formação de Professores de Ciências.

Maria do Rocio Fontoura Teixeira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação em Ciências, pelo Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da UFRGS, com a tese Redes de Conhecimento em Ciências. Mestre em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1996) e graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1975). Professora aposentada do Departamento de Ciências da Informação da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da UFRGS. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da UFRGS e Professora Colaboradora do Mestrado Profissional em Docência para Ciências, Tecnologias, Engenharia e Matemática da UERGS. Tem experiência na área de Ensino e Educação em Ciências e Ciências da Informação, com ênfase em Gestão da Informação, Gestão do Conhecimento, Gestão Documental, Redes de Conhecimento, Produção Científica, Fontes de Informação Científica e Tecnológica, Análise de Redes Sociais e Espaços não Formais de Educação.

https://orcid.org/0000-0002-9888-7185

Citas

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Publicado

2023-07-31

Cómo citar

Martello, C., & Teixeira, M. do R. F. (2023). Social movements and knowledge of the earth: articulations and networks of solidarity during the COVID-19 pandemic. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 28(1), 1–24. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v28i1.14384