Modelos Mentais e a Dinâmica de Sistemas como uma Metodologia para a pesquisa Educacional

Authors

  • Arion de Castro Kurtz dos Santos

Keywords:

Modelos mentais. Modelagem. Dinâmica de sistemas.

Abstract

This paper presents some aspects of mental models from the point of view of NORMAN (1983), JOHNSON-LAIRD (1987), DE KLEER & BROWN (1983) and FORRESTER (1973, 1990). Following it presents some aspects of a text from VENNIX (1999) about group modeling and two master research dissertations in Environmental Education from FURG in qualitative and semiquantitative modeling, where we have used methodologies similar to the one proposed by VENNIX (1999). Finally, suggests that the VENNIX methodology might be used in Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arion de Castro Kurtz dos Santos

Atualmente é professor titular da Fundação Universidade Federal do Rio Grande. Tem experiência no ensino de Física Geral (graduação) e Princípios de Sistemas (pós-graduação), na pesquisa em Educação Ambiental com ênfase nas modelagens qualitativa, semiquantitativa e quantitativa, e também na Informática Educativa tendo como base a Dinâmica de Sistemas. Possui doutorado em Science Education - University of London (1992) revalidado no Brasil como doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2003).

Mais informações: Currículo Lattes

Published

2009-05-18

How to Cite

dos Santos, A. de C. K. (2009). Modelos Mentais e a Dinâmica de Sistemas como uma Metodologia para a pesquisa Educacional. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 9(1), 139–164. Retrieved from https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/916

Issue

Section

Artigos