Responsible consumption and ethics: staying with the trouble of education between nature and technology

permanecer com o problema da educação entre natureza e tecnologia

Authors

  • Laís Vargas Ramm Universidade Federal do Rio Grande (FURG) - Brasil
  • Vanessa Soares Maurente Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.63595/ambeduc.v30i2.19540

Keywords:

Enviromental education, Solidarity economy, Responsible Consumption, Ethics

Abstract

This theoretical essay explores how ethical learning is constructed in Responsible Consumption Groups (GCRs) and consumer cooperatives—solidarity economy initiatives centered on consumption, particularly of agroecological products. It frames the environmental education practiced in these contexts as experiential, grounded in diverse relationships: with collective peers through self-management, with technologies, food, and other products and modes of production. Drawing on enactive and Foucauldian perspectives on ethics, the essay examines how our ways of responding to everyday challenges and temporalities can be constituted and transformed. Inspired by Donna Haraway's notion of “staying with the trouble” of environmental issues, we argue that these initiatives foster an educational ethics not primarily based on information transmission, but on embodied actions and connections that enable critical reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laís Vargas Ramm, Universidade Federal do Rio Grande (FURG) - Brasil

Psicóloga escolar da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) no campus Santa Vitória do Palmar. Doutora em Informática na educação (2023) e mestra em Psicologia Social e Institucional (2018) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e psicóloga (2016) pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). 

Vanessa Soares Maurente , Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) - Brasil

Professora do Departamento de Psicologia Social e Institucional, professora e pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Psicologia Social e Institucional e professora colaboradora do Programa de Pós-graduação em Informática na Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutora em Informática da Educação (UFRGS).

References

ARENDT, Ronald João Jacques; MORAES, Marcia Oliveira. O projeto ético de Donna Haraway: alguns efeitos para a pesquisa em psicologia social. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del Rei, v. 1, n. 11, p. 11-24, jun. 2016. Disponível em:http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ppp/v11n1/02.pdf .Acesso em: 19 jun. 2025.

BRASIL. PL 490/2007. Brasília, Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=345311. Acesso em: 26 jul. 2024.

BRASIL. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Lei Nº 9.394. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 06 jan. 2022.

CABRAL, Sueli Maria. Economia solidária: um processo educativo. Prâksis, Novo Hamburgo, v. 1, n. 1, p. 27-31, dez. 2000. Disponível em https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/538. Acesso em: 31 jul. 2024.

DAGNINO, Renato. Tecnociência Solidária: um manual estratégico. Marília: Lutas Anticapital, 2019. 164 p.

DE CASTRO, Eduardo Viveiros. Perspectivismo e multinaturalismo na América indígena. O que nos faz pensar, v. 14, n. 18, p. 225-254, 2004. Disponível em: http://www.oquenosfazpensar.fil.puc-rio.br/import/pdf_articles/OQNFP_18_13_eduardo_viveiros_de_castro.pdf. Acesso em 10 junho 2021.

FISHER, Mark. Realismo capitalista. É mais fácil imaginar o fim do mundo que o fim do capitalismo? São Paulo: Autonomia Literária, 2022.

FOUCAULT, Michel. Introdução. In: FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1984. p. 7-30.

FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: Ditos & Escritos V - Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1984-2004, p.264-287.

GADOTTI, Moacir. Educar para a cooperação. In: GADOTTI, Moacir. Economia solidária como práxis pedagógica. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009. p. 31-46.

GONÇALVES, Juliana; MASCARENHAS, Thais. Grupos de consumo responsável no Brasil: aproximando consumidores e produtores em redes agroecológicas e solidárias. In: PEREZ-CASSARINO, Julian et al. Abastecimento alimentar: redes alternativas e mercados institucionais. Chapecó: UFFS, 2018. p. 238-253. Disponível em:https://books.scielo.org/id/85pnz/pdf/perez-9788564905726.pdf#page=239. Acesso em: 19 jun. 2025.

HARAWAY, Donna. Seguir con el problema: generar parentesco en el chthuluceno. Bilbao: Consonni, 2019. 365 p.

HUI, Yuk. Tecnodiversidade. São Paulo: Ubu, 2020.

JONAS, Hans. O Princípio Responsabilidade: ensaio de uma ética para uma civilização tecnológica. Rio de Janeiro: PUC Rio, 2006.

KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação & Sociedade, v. 26, p. 1273-1288, 2005.

LATOUR, Bruno. Diante de gaia: oito conferências sobre a natureza no antropoceno. São Paulo: Ubu, 2020.

MASCARENHAS, Thaís; GONÇALVES, Juliana. Grupos de Consumo Responsável: práticas de consumidores baseadas no comércio justo e solidário. In: STELZER, Joana; GOMES, Rosemary. Comércio justo no Brasil e na América Latina. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração / Ufsc, 2016. p. 119-140.

MASSCHELEIN, Jan. E-ducando o olhar: a necessidade de uma pedagogia pobre. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 1, n. 33, p. 35-48, jun. 2008. Disponível em:https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/6685/3998. Acesso em: 30 jul. 2024.

MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases da compreensão humana. São Paulo: Palas Athena, 2001.

ONU. AR6 Climate change 2021: the physical science basis. Intergovernmental Panel on Climate Change. Disponível em: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/. Acesso em: 19 jun. 2025.

ONU. Os povos indígenas na América Latina. Avanços na última década e desafios pendentes para a garantia de seus direitos (síntese). Disponível em: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/37773/1/S1420764_pt.pdf. Acesso em: 19 jun. 2025.

STENGERS, Isabelle. No tempo das catástrofes: resistir à barbárie que se aproxima. São Paulo: Cosac Naify, 2015. 212 p.

TIRIBA, Lia. Educação popular e pedagogia (s) da produção associada. Cadernos Cedes, Campinas, v. 27, n. 71, p. 85-98, abr. 2007. Disponível em:https://www.scielo.br/j/ccedes/a/K7JS4VWcQSK99c9bgNswtZg/?format=pdf&lang=pt#:~:text=Para%20isso%2C%20um%20dos%20pontos,v%C3%AAm%20tentando%20administrar%20seus%20empreendimentos . Acesso em: 31 jul. 2024.

VARELA, Francisco; THOMPSON, Evan; ROSCH, Eleanor. A Mente Incorporada:: ciências cognitivas e experiência humana. Porto Alegre: Artmed, 1991.

VARELA, Francisco. Sobre a competência ética. Lisboa: Edições 70, 1992.

ZERBINI, Fabíola; BARCIOTTE, Maluh; PISTELLI, Renata. Um diálogo inicial entre educação para o consumo responsável e o comércio ético solidário. In: FRANÇA, Cassio Luiz de. Comércio Ético e Solidário no Brasil. São Paulo: Fundação Friedrich Ebert/Ildes, 2003. p. 87-96.

Published

2025-10-14

How to Cite

Ramm, L. V., & Maurente , V. S. (2025). Responsible consumption and ethics: staying with the trouble of education between nature and technology: permanecer com o problema da educação entre natureza e tecnologia. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 30(2), 1–21. https://doi.org/10.63595/ambeduc.v30i2.19540

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.