Ludicidade e o ensino de Educação Ambiental na disciplina de Geografia

uma abordagem sobre o solo

Authors

  • Karolina Barboza da Silva Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
  • Maria Edilene Pena Barboza Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
  • Arnaldo Costa Gama Universidade Federal do Amazonas (UFAM) https://orcid.org/0000-0002-6500-9538

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.18258

Keywords:

Inglês

Abstract

The duality between the various themes of playfulness and the teaching of Environmental Education in the subject of Geography has been highlighted as a paradigm in the promotion of educational environments, aimed at intervention in reality and its socio-environmental problems present in the various environments in which students and educators live. This work proposes exploring some approaches that can be adopted in the teaching of Geography, as a starting point for the practice of Environmental Education with regard to educational practices focused on the theme of soil, based on play, aimed at primary and secondary school students. To this end, the action-research method was used, based on Dale's theory. This study employs methodological procedures that include bibliographical and empirical research. The results indicate that it is possible to promote Environmental Education by adopting different playful languages to develop a set of tools for teaching Geography, related to environmental issues, including soil. The link between Geography and Environmental Education, using different learning objects, can provide a meaningful learning experience.

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Author Biographies

Karolina Barboza da Silva, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Docente da rede estadual de ensino, especialista em Educação Ambiental (Universidade Futura), Graduação em Ciência (UFAM). Mestranda em Educação em Ciências da Amazônia (UEA).  

Maria Edilene Pena Barboza, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Colaboradora docente da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Mestra em Sociedade e Cultura da Amazônia (UFAM), Especialização em Linguística Textual e Ensino (UFRN) e em Gestão Estratégica de Recursos Humanos (Faculdade Martha Falcão). Graduada em Letras - Língua Portuguesa (Escola Superior Batista do Amazonas).

Arnaldo Costa Gama, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Doutorado em Estudos Urbanos e Regionais (PPEUR/UFRN 2023); Mestrado em Segurança Publica, Direitos Humanos e Cidadania (PPSPDHC/UEA 2018); Especialista em Saúde Epidemiológica (UEA/2020); especialista em Gestão de Talentos (UEA), especialista em Segurança Pública e do Cidadão (UEA); Graduação em Letras - Língua Portuguesa; integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Aplicadas a Segurança Cidadã (GEPAS/UEA), integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa Violência, Trabalho e Ilegalismos (UFRN); Graduando em Geografia (UFAM). Docente do curso de Especialização em Gestão Pública aplicada a Segurança 2023.

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Published

2025-05-30

How to Cite

Silva, K. B. da, Barboza, M. E. P., & Gama, A. C. (2025). Ludicidade e o ensino de Educação Ambiental na disciplina de Geografia: uma abordagem sobre o solo. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(3), 1–17. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.18258

Issue

Section

Dossiê: "Reflexões de práxis socioambientais, culturais e tecnológicas: Memórias e Experiências pedagógicas para diversidade de povos em contextos transculturais"

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