As conexões entre a Arte Ambiental com a Educação Ambiental

reflexões a partir de experiências em educação formal e não formal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i1.16297

Keywords:

Environmental Art; Environmental Education; Public Schools; Center for Psychosocial Atention.

Abstract

This essay derives from postgraduate course conclusion research and addresses Environmental Art as a method of Environmental Education. It weaves reflections based on concrete experiences in formal and non-formal education that took place in an Early Childhood Education Center and in a State School in São Paulo and at the Psychosocial Care Center - Alcohol Drugs, in Itanhaém, both in the state of São Paulo. From observation of activities and bibliographical review, It was possible to reflect on the strategies and their potential to lead to diverse exchanges between participants, to their awareness of socio-environmental issues and improved quality of life and show that the different languages ​​of art are powerful tools expression of subjectivities and can promote participation and improvements in individual and collective health, contributing to the existence of more sustainable and inclusive spaces.

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Author Biographies

Fernanda Eiras Rubio, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo

Pós-graduada em Educação Socioambiental e Sustentabilidade Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) / Universidade Aberta do Meio Ambiente e Cultura de Paz (UMAPAZ), Docente da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo.

Mônica Conceição dos Santos Peres, Secretaria Municipal de Saúde do Município de Itanhaém

Pós-graduada em Educação Socioambiental e Sustentabilidade Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) / Universidade Aberta do Meio Ambiente e Cultura de Paz (UMAPAZ), Assistente Social na Secretaria Municipal de Saúde do Município de Itanhaém, Brasil.

Andrea Rabinovici, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Doutora em Ambiente e Sociedade pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Docente na Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Brasil.

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Published

2024-07-30

How to Cite

Eiras Rubio, F., dos Santos Peres, M. C., & Rabinovici, A. (2024). As conexões entre a Arte Ambiental com a Educação Ambiental: reflexões a partir de experiências em educação formal e não formal. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(1), 1–25. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i1.16297