Research in Environmental Education:

balance of GEPEASE's scientific production from 2017 to 2021

Authors

  • Monica Andrade Modesto Secretaria de Estado da Educação de Sergipe (SEED/SE)
  • Isabelle Aparecida Dellela Blengini Universidade Federal de Sergipe/Aluna
  • Aline Lima de Oliveira Nepomuceno Universidade Federal de Sergipe/Professora
  • Maria Inêz Oliveira Araujo Universidade Federal de Sergipe/Professora

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v38i3.13295

Keywords:

Environmental education, Training of educators environmental

Abstract

The Study and Research Group on Environmental Education of Sergipe (GEPEASE), located at the Federal University of Sergipe, holds meetings of studies and epistemological discussions based on the critical trend of Environmental Education. In this sense, this work, of the State of the Art type, aims to evaluate the scientific production linked to GEPEASE, referring to the interstice 2017-2021, in order to understand the theoretical-methodological trends that guided the research developed in the group, anchoring itself in the principles of Critical Environmental Education. The most expressive results of the analyzed studies, emerging from discursive textual analysis, are linked to: a) to the authors and authors references of these works, b) to the discussions focused on the non-reductionist socio-environmental dimension, c) to confront conservative practices and d) to the movement of rupture with the current paradigm of capital. Thus, GEPEASE reaffirms itself as a space of resistance, discussion and construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Monica Andrade Modesto, Secretaria de Estado da Educação de Sergipe (SEED/SE)

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (2016); Especialista em Didática e Metodologia do Ensino Superior (2014), Licenciada em Pedagogia (2012). Professora da rede estadual. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Ambiental de Sergipe (GEPEASE). Sócia da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) e da Associação Nacional de História (ANPUH). Desempenha pesquisas nas áreas de educação ambiental, ensino de história nos anos iniciais do Ensino Fundamental, formação docente e formação ambiental.

Isabelle Aparecida Dellela Blengini, Universidade Federal de Sergipe/Aluna

Bióloga, mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pelo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente (PRODEMA), da Universidade Federal de Sergipe, pesquisadora do GEPEASE (Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental de Sergipe).

Aline Lima de Oliveira Nepomuceno, Universidade Federal de Sergipe/Professora

Bióloga, mestre e doutora em Educação, professora do Departamento de Biologia da Universidade Federal de Sergipe, pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED), da Universidade Federal de Sergipe, e vice-líder do GEPEASE (Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental de Sergipe).

Maria Inêz Oliveira Araujo, Universidade Federal de Sergipe/Professora

Bióloga, mestre e doutora em Educação, pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED), da Universidade Federal de Sergipe, e líder do GEPEASE (Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental de Sergipe).

References

ARAÚJO, Claudionete Candia. Os (des)caminhos das águas do Rio Poxim no bairro Jabotiana em Aracaju: o olhar geoambiental do discente. 2018. 205 f. Dissertação. (Mestrado em Ensino das Ciências Ambientais) – Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, 2018. Disponível em: http://www.profciamb.eesc.usp.br/programa/os-descaminhos-das-aguas-do-rio-poxim-no-bairro-jabotiana-em-aracaju-o-olhar-geoambiental-do-discente/ Acesso em: 28 set. 2021

ARAÚJO, Juliana Oliveira Barreto Silva. Perspectiva agroecológica no curso técnico em agropecuária: potencialidades e desafios na Escola Família Agrícola Ladeirinhas – Japoatã/SE. 2019. 115 f. Dissertação. (Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente) – Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, 2019. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/11986 Acesso em: 28 set. 2021

BOURDIEU, Pierre. Homo academicus. Tradução: Ione Ribeiro Valle; Nilton Valle. Florianópolis: Editora da UFSC, 2011.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. Tradução: Denise Bárbara Catani. São Paulo: Editora Unesp, 2004.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Tradução: Reynaldo Bairão. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Tradução: Jeni Vaitsman. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 32. reimpr. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.

GIDDENS, Anthony. A constituição da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos na luta por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental crítica. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier (Org.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 25-34.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Manifesto por uma Educação Ambiental indisciplinada. In: Ensino, saúde e ambiente, Número Especial, p. 44-87, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Philippe-Layrargues/publication/342047887_Manifesto_por_uma_Educacao_Ambiental_indisciplinada/links/5edf927545851516e661f62c/Manifesto-por-uma-Educacao-Ambiental-indisciplinada.pdf Acesso em: 12 jun. 2021.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Subserviência ao capital: educação ambiental sob o signo do antiecologismo. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 13, n. 1, p. 28-47, 2018. Disponível em: http://files.zeadistancia.webnode.com/20000022077e1b79068/LAYRARGUES%20EPEA%20JF.pdf. Acesso em: 12 jun. 2021.

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. XVII, n. 1, p. 23-40, jan./mar. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/asoc/a/8FP6nynhjdZ4hYdqVFdYRtx/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 26 jun. 2021.

LUKÁCS, György. Prolegômenos: para uma ontologia do ser social. São Paulo: Boitempo, 2010.

MODESTO, Mônica Andrade. Pela estrada se vai com anseios no peito e pés no chão: por entre quereres e fazeres da (trans)formação ambiental na Educação do Campo. 2019. 205 f. Tese. (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2019. Disponível em: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/11845. Acesso em: 13 jun. 2021.

MODESTO, Mônica Andrade; SANTOS, Tatiana Ferreira dos. Atuação dos educadores ambientais e a (re)construção de sociedades sustentáveis: constructo de uma transformação possível. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 4, p. 528–548, 2020. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10828. Acesso em: 12 jun. 2021.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2016.

MOTIN, Sirlene Donaiski; GONÇALVES, Raquel Maistrovicz Tomé; CASSINS, Dircelia Maria Soares de Oliveira; SAHEB, Daniele. Educação ambiental na formação inicial docente: um mapeamento das pesquisas brasileiras em teses e dissertações. Investigação em Ensino de Ciências, v. 24, n. 1, p. 81-102, 2019. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/1219. Acesso em: 12 jun. 2021.

NASCIMENTO, Luanne Michella Bispo; NEPOMUCENO, Aline Lima de Oliveira; MANDLATE, Celso Daniel; TAVARES, Denio Alberto Barbosa. A emergência do educador ambiental crítico a partir da formação docente: importância do saber socioambiental na construção de projetos de intervenção coletivos. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA). Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10601. Acesso em: 22 jun. 2021.

NEPOMUCENO, Aline Lima de Oliveira. Desvelando metodologias para a educação ambiental em escolas: sentidos, discursos e práticas. Revista Sergipana de Educação Ambiental, v. 1, n. 1, p. 53-68, 12 dez. 2014. Disponível em https://seer.ufs.br/index.php/revisea/article/view/3207 Acesso em: 13 jun. 2021.

NEPOMUCENO, Aline Lima de Oliveira. Das tensões políticas à prática pedagógica socioambiental: contextos da Política Estadual de Educação Ambiental (SE). 220 fls. 2017. Tese. (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2017. Disponível em: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/4603. Acesso em: 13 jun. 2021.

SÁNCHEZ, Celso; PELACANI, Bárbara; ACCIOLY, Inny. Educação Ambiental: Insurgências, Re-Existências e Esperanças. Ensino, Saúde e Ambiente, Número Especial, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/43012/24310. Acesso em: 12 jun. 2021.

SANTOS, Luiz Ricardo Oliveira. Formação de reeditores ambientais a partir da metodologia da problematização: (re)unindo o lugar e o currículo. 202 fls. 2018. Dissertação. (Mestrado em Ensino de Ciências Ambientais) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2018. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/9580 Acesso em: 13 jun. 2021.

SATO, Michèle. Educação para o ambiente amazônico. 246 fls. 1997. Tese. (Doutorado em Ecologia e Recursos Naturais da Universidade Federal de São Carlos). São Carlos, 1997. Disponível em: http://www.lapa.ufscar.br/pdf/tese_doutorado_michele_sato.pdf Acesso em: 13 jun. 2021.

SERGIPE. Lei n.º 6.882/2010. Institui a Política Estadual de Educação Ambiental. Diário Oficial de Sergipe, Aracaju, SE, 2010. Disponível em: https://www.sedurbs.se.gov.br/portalmeioambiente/legislacao/L6882-10.pdf Acesso em: 13 jun. 2021.

SILVA, Jailton Santos. Perspectivas e contribuições do Mestrado Profissional em Ciências Ambientais para a formação em educação ambiental. 2018. 176 fls. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, 2018. Disponível em: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/9003. Acesso em: 13 jun. 2021.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Pesquisa-ação: compartilhando saberes. Pesquisa e ação educativa ambiental. In: FERRARO JÚNIOR, Luis Antonio (Org.). Encontros e caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivo educadores. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2005. p. 259-276.

Published

2021-12-16

How to Cite

Modesto, M. A., Dellela Blengini, I. A. ., Lima de Oliveira Nepomuceno, A., & Oliveira Araujo, M. I. (2021). Research in Environmental Education: : balance of GEPEASE’s scientific production from 2017 to 2021. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 38(3), 117–137. https://doi.org/10.14295/remea.v38i3.13295