Traditional knowledge and ethnomathematics: a study on geometry teaching practices

um estudo sobre as práticas de ensino da geometria

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.18491

Keywords:

Docência. Trançado. Grafismo. Geometria. Etnomatemática.

Abstract

The study analyzes traditional knowledge and ethnomathematics: a study on geometry teaching practices in a first-grade high school class at the Cícero da Silva Pereira State Indigenous School, Moscow Indigenous Land, Serra da Lua region, Bonfim municipality, state of Roraima. The study problematizes “How do the traditional knowledge and practices present in the community contribute to the promotion of geometry teaching in the indigenous school curriculum? The objective is to analyze the contributions of traditional knowledge of graphics/weaving as a methodological practice for geometry teaching. The research method is (Auto)biographical of the training and teaching path and the foundations of narrative research practices in daily school life. The results show that exploring the diversity of braids and graphics enables a better understanding of geometry teaching, strengthening the culture and the challenge of indigenous teachers in exploring the school curriculum.

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Author Biographies

Denis Viana de Souza, Universidade Estadual de Roraima (PPGE/UERR)

Indígena Karafawyana. Licenciado em Matemática e Pedagogia, Mestre em Educação (UERR). Professor dos Anos Finais do Ensino Fundamental e EJA da Educação Escolar Indígena - SEED/RR.

Catarina Janira Padilha, Universidade Estácio de Sá (PPGE/PGFE/UNESA)

Doutora em Ciências da Educação UEP/Py. Doutoranda em Educação (PPGE/PGFE/UNESA). Formadora dos Cursos de Magistério Indígena - EEFPBV/CEFORR/SEED. Coord. Local da Licenciatura em Educação Especial Inclusiva Intercultural – Parfor Equidade – Instituto Insikiran/UFRR, Formadora da Ação Saberes Indígenas na Escola IFRR/UFMG/SECADI/MEC.

Sérgio Luíz Lopes, Universidade Federal de Roraima (PPGE/UFRR/UERR/IFRR)

Professor doutor em Educação (UFS). Prof. Licenciatura em Educação do Campo (LEDUCARR - UFRR) e Prof. Orientador do mestrado em Educação (PPGE/UERR/IFRR). Coordenador do grupo de pesquisa intitulado Formação de Professores, práticas pedagógicas e epistemologias do professor do campo/no campo (FPEC).

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Published

2025-05-30

How to Cite

Souza, D. V. de, Padilha, C. J., & Lopes, S. L. (2025). Traditional knowledge and ethnomathematics: a study on geometry teaching practices : um estudo sobre as práticas de ensino da geometria. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(3), 1–25. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i3.18491

Issue

Section

Dossiê: "Reflexões de práxis socioambientais, culturais e tecnológicas: Memórias e Experiências pedagógicas para diversidade de povos em contextos transculturais"

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