Mudanças climáticas e Educação Ambiental Crítica no contexto da escola pública através do ensino de biologia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i3.15721

Keywords:

Pedagogia Histórico-Crítica, Práxis escolar, Crise socioambiental

Abstract

Abstract:  This article discusses the challenges and perspectives existing in biology teaching in public school context, when talking about climate changing, based on Critical Environmental Education (EAC) which is reasoned on the theoretical-methodological assumptions in Historical-Critical Pedagogy (PHC) and historical-dialectical materialism. By monitoring the teaching process, with a semi-structured interview of biology teacher, this article discusses the complexity in a relation between climate change and public education in general, and the biology teaching specifically. The thoughts brought here are articulated with the possibilities that biology teaching introduces, with the contribution to the debate related to climate emergency, if guided by a pedagogical theory that aims the historical-critical foundations appropriation for social transformation, beyond the conservatism and reductionism existing in this discussions involving the socio-environmental issue in Brazil.

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Author Biographies

Karen Luana Inêz da Silva, UENP

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPEd) - Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP - Jacarezinho/PR). Licenciada em Ciências Biológicas pela UENP, campus Jacarezinho-PR. Professora da rede de educação pública do ensino fundamental II, e do ensino médio. É membro do Laboratório de Ensino e Pesquisa em Educação para a Ciência (LEPEC - UENP - Jacarezinho/PR). E-mail: karenluanainez@gmail.com

Jorge Sobral da Silva Maia, UENP

Biólogo (UFSCar). Professor Associado dos Programas de Pós-Graduação em Ciências Jurídicas do Centro de Ciências Sociais Aplicadas, do Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Ciências Humanas na Universidade Estadual do Norte do Paraná. Professor do Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciências da UNESP. Coordena o Laboratório de Ensino e Pesquisa em Educação para a Ciência (UENP). É Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental ligado ao PPG em Educação Para a Ciência da UNESP em Bauru/SP. E-mail: sobralmaia@uenp.edu.br

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Published

2023-12-27

How to Cite

Inêz da Silva, K. L., & Sobral da Silva Maia, J. (2023). Mudanças climáticas e Educação Ambiental Crítica no contexto da escola pública através do ensino de biologia. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(3), 218–236. https://doi.org/10.14295/remea.v40i3.15721