Mudanças climáticas e Educação Ambiental Crítica no contexto da escola pública através do ensino de biologia
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v40i3.15721Keywords:
Pedagogia Histórico-Crítica, Práxis escolar, Crise socioambientalAbstract
Abstract: This article discusses the challenges and perspectives existing in biology teaching in public school context, when talking about climate changing, based on Critical Environmental Education (EAC) which is reasoned on the theoretical-methodological assumptions in Historical-Critical Pedagogy (PHC) and historical-dialectical materialism. By monitoring the teaching process, with a semi-structured interview of biology teacher, this article discusses the complexity in a relation between climate change and public education in general, and the biology teaching specifically. The thoughts brought here are articulated with the possibilities that biology teaching introduces, with the contribution to the debate related to climate emergency, if guided by a pedagogical theory that aims the historical-critical foundations appropriation for social transformation, beyond the conservatism and reductionism existing in this discussions involving the socio-environmental issue in Brazil.
Downloads
References
ANJOS, R. E. dos. Base Nacional Comum Curricular e Educação Escolar de adolescentes: uma análise baseada na pedagogia histórico-crítica e na psicologia histórico-cultural. in: MALANCHEN, J. et. al. A pedagogia histórico-crítica, as políticas educacionais e a Base Nacional Comum curricular. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 2020.
DUARTE, N. (1994). Elementos para uma ontologia da educação na obra de Dermeval Saviani. In: Silva Jr., C. A. S. (org.). Dermeval Saviani e a educação brasileira: o Simpósio de Marília. São Paulo, Cortez, pp. 129-149, 1994.
DUARTE, N. (2001). As pedagogias do “aprender a aprender” e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista brasileira de educação. Minas Gerais, Caxambu, pp. 35-40, 2001.
LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Mapeando as macro-tendências político-pedagógicas da Educação Ambiental contemporânea no Brasil. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 3/2014, p. 73-88, 2014.
LHAMAS, Ana Paula Biondo. Educação Ambiental Crítica e Saneamento Básico: uma análise sobre o entendimento docente na escola pública. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista (Unesp). Faculdade de Ciências, Bauru, 2023.
LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Educação Ambiental e Mudança Climática: convivendo em contextos de incerteza e complexidade. Ambiente & Educação, vol. 18(1). CIDADE, pp. 91-112, 2013.
LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Mudanças climáticas e conservação social: riscos do aquecimento global. Gaia Scientia 3(1), pp. 35 - 46, 2009.
LIMA, Gustavo Ferreira da Costa; LAYRARGUES, Philippe Pomier. Mudanças climáticas, educação e meio ambiente: para além do Conservadorismo Dinâmico. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 3/2014, p. 73-88, 2014.
MAIA, Jorge Sobral da Silva; CAMPOS, Luciana Maria Lunardi; MASSI, Luciana. Pedagogia histórico-crítica, educação em ciências e educação ambiental crítica. São Paulo, SP: Livraria da Física, 2022. (Educação para a ciência; 35); Cultura Acadêmica, 2022.
MAIA, Jorge Sobral da Silva; MENDES, Carolina Borghi. Pesquisas em educação ambiental crítica. São Paulo: Livraria da Física, 2022. (Educação para a ciência; v. 33).
MAIA, Jorge Sobral da Silva. Educação ambiental crítica e formação de professores. Appris Editora, Curitiba, 2015.
MAIA, Jorge Sobral da Silva. Problemáticas da Educação ambiental no Brasil: elementos para a reflexão. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 32(2), 283–298. 2015a https://doi.org/10.14295/remea.v32i2.5544
MAIA, Jorge Sobral da Silva. Educação ambiental crítica e formação de professores: construção coletiva de uma proposta na escola pública. Tese Doutorado em Educação para a Ciência. UNESP, Bauru, 2011.
MARQUES. Luiz. Capitalismo e colapso ambiental. Campinas. SP: Editora da Unicamp; 2015
MARX, Karl. O Capital: Crítica da Economia Política. Livro 1: O processo de produção do capital. Boitempo Editorial, 2013.
MASSON, Gisele. Materialismo Histórico e Dialético: uma discussão sobre as categorias centrais. Práxis Educativa, Ponta Grossa, PR, v. 2, n. 2, p. 105 -114, 2007.
MENDES, Carolina Borghi. Educação Ambiental na formação inicial de professoras e professores: a categoria totalidade como proposta de enfrentamento. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2020.
Painel Intergovernamental sobre Mudança do Clima, 2021. Mudança do clima 2021 - A base científica. Disponível em: www.gov.br/mcti/pt-br. Acesso em 10/03/2023.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 1944, 11.ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.