Collections school: space of protection and preservation of historical and educational heritage

Authors

  • Eduardo Arriada
  • Elomar Tambara
  • Vanessa Barrozo Teixeira

Keywords:

Cultura material escolar. Museologia. Acervos escolares. História da Educação.

Abstract

In this article the authors seek to emphasize the challenges relating to prospecting and retention of documents dealing with the school reality. Document within the meaning of Le Goff considered the result of an assembly (consciously or not) of a determined society. It eliminates, preserves and handles. Thus, dialogue with history, with the museology and other related areas, using as theoretical support, authors such as Le Goff, Ginzburg, Pesez, Viñao, Julia, Meneses, Bruno, Chagas and Cury, we discuss the relevance of public policies to preserve collections of school, the retention of these documents, their nature and potential for research in the field of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Arriada

Doutor em Educação; Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) pela UFPel, fazendo parte do Departamente de Fundamentos da Educação e atuando na linha de Filosofia e História da Educação. Membro do Centro de Estudos e Investigações em História da Educação (CEIHE).

Elomar Tambara

Doutor em Educação; Professor titular do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e da Faculdade de Educação (FAE) da UFPel, fazendo parte do Departamente de Fundamentos da Educação e atuando na linha de Filosofia e História da Educação. Membro do Centro de Estudos e Investigações em História da Educação (CEIHE).

Vanessa Barrozo Teixeira

Bacharel em Museologia e Mestranda do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE) pela UFPel, atuando na linha de Filosofia e História da Educação. Membro do Centro de Estudos e Investigações em História da Educação (CEIHE), da FaE/UFPel. Bolsista CAPES

Published

2013-02-04

How to Cite

Arriada, E., Tambara, E., & Teixeira, V. B. (2013). Collections school: space of protection and preservation of historical and educational heritage. Revista Didática Sistêmica, 14(2), 15–29. Retrieved from https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/2533

Issue

Section

Artigos de Fluxo Contínuo