CONTEXTUALIZATION IN CHEMISTRY’S CLASS: THE PETROLEUM OF PRE-SALT AS THEMATIC

Authors

  • Santos G. Renato
  • Karla Amâncio Pinto Field’s
  • Anna M. Canavarro Benite

DOI:

https://doi.org/10.14295/rds.v12i0.1838

Keywords:

Petróleo do pré-sal. Contextualização. Ensino de química.

Abstract

The present work deals with a teaching action carried out during the accomplishment of a Chemistry completion course work from ILES/ULBRA in Itumbiara during the period of August, 2009 to April, 2010. The proposed action boarded the thematic “Petroleum of Pre-salt”, it was offered to a group of secondary education students at a secondary public school in Itumbiara – GO, the teacher in training related theory and practice as aspects to an alternative of contextualization in Chemistry’s class. The students, in turn, were guided to research about the petroleum extraction technology together with its geographic, political, social and environmental aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Santos G. Renato

Licenciado em Química. Professor do Ensino Médio SEE-GO

Karla Amâncio Pinto Field’s

Doutoranda em Química pelo Laboratório de Pesquisas em Educação Químcia e Inclusão -LPEQI na UFG. Bacharel em Química pela Universidade Federal de Goiás (1997), Licenciada em Química pela Universidade Federal de Uberlândia (2002) e mestre em Química pela Universidade Federal de Uberlândia (2001). Coordenadora do Curso de Farmácia da UEG Unidade de Itumbiara.

Anna M. Canavarro Benite

Doutora em Ciências pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005), Mestrado em Ciências (Química Inorgânica) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001), Licenciatura em Química e Graduação em Química Habilitação Tecnológica pela pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1998). Atualmente é Professor Adjunto III da Universidade Federal de Goiás. Coordenadora da Rede Goiana Interdisciplinar de Pesquisas em Educacao Especial RPEI.Coordenadora do Laboratório de Pesquisas em Educação Química e Inclusão- LPEQI, Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em Ensino de Ciências (NUPEC) da UFG. Assessora da Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de Goiás. Membro da Associação Brasileira de Pesquisa em Ensino de Ciências. Atua na área de Ensino de Química com foco nos seguintes temas: ensino de ciências para portadores de necessidades educativas especiais, educação inclusiva, educação pelo trabalho, cibercultura na educação inclusiva, e ainda pesquisa em formação inicial e continuada de professores de química.

Published

2011-04-11

How to Cite

Renato, S. G., Field’s, K. A. P., & Benite, A. M. C. (2011). CONTEXTUALIZATION IN CHEMISTRY’S CLASS: THE PETROLEUM OF PRE-SALT AS THEMATIC. Revista Didática Sistêmica, 12, 128–147. https://doi.org/10.14295/rds.v12i0.1838

Issue

Section

Artigos de Fluxo Contínuo