Caatinga

integração de saberes no Sertão pernambucano

Authors

Keywords:

educação ambiental; Caatinga; justiça socioambiental; EJA Campo; saberes populares.

Abstract

The Caatinga socio-environmental justice intervention project: integration of knowledge was developed with classes from the Youth and Adult Education (EJA) Campo program at the Poeta Carlos Drummond de Andrade School, located in the Senador Nilo Coelho Project – N10, in Petrolina – PE. The initiative arose during a refresher course in environmental education and climate justice, with the aim of promoting the exchange of knowledge and awareness about the Caatinga biome among students and the school community. The actions were carried out through participatory workshops, integrating theoretical and practical activities, such as discussion groups, production of educational materials and interdisciplinary experiences. The methodology articulated several disciplines of the EJA Campo curriculum, encouraging student protagonism and the appreciation of traditional knowledge. The results indicated the significant involvement of students, who presented popular knowledge about the flora and fauna of the Caatinga, in addition to reflecting critically on the impacts of climate change and desertification. It was found that environmental education, when contextualized and participatory, contributes to critical thinking and appreciation of the biome, fostering socio-environmental justice. It was concluded that the project served as a starting point for future educational actions aimed at preserving the Caatinga, combining scientific knowledge and popular wisdom.

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Author Biographies

Maria Adeniza Viturino, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN

Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco UFPE, Mestrado profissional em EXTENSÃO RURAL pela Universidade Federal do Vale do São Francisco, UNIVASF, Brasil.

Marcella Nunes Amorim, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade de Pernambuco Campus Petrolina/PE, Especialista em Docência de Biologia pela Universidade Federal do Vale do São Francisco

André Luiz Lopes Toledo, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN

Professor e pesquisador experiente, com doutorado em Planejamento Energético (COPPE/UFRJ), especializado em mobilidade urbana sustentável, mitigação de gases de efeito estufa e educação ambiental. Atualmente, é Coordenador da Área de Sustentabilidade do Programa de Mestrado Acadêmico do Instituto Federal do Rio Grande do Norte (PPgUSRN), liderando projetos de pesquisa e divulgação sobre sustentabilidade, ação climática e comunicação científica para públicos jovens e adultos.
Mais de duas décadas de experiência nos setores acadêmico, público e militar, com um forte foco em projetos interdisciplinares, engajamento das partes interessadas e capacitação. Fluente em inglês e francês, com um sólido histórico de colaboração internacional, divulgação de pesquisas e participação em comitês de ética e políticas públicas. Apaixonado por promover a alfabetização científica e a mudança de comportamento por meio de uma aprendizagem clara, prática e baseada em evidências.

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Published

2025-08-15

How to Cite

Adeniza Viturino, M., Nunes Amorim, M., & Lopes Toledo, A. L. (2025). Caatinga: integração de saberes no Sertão pernambucano. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 42(2), 322–340. Retrieved from https://periodicos.furg.br/remea/article/view/19425

Issue

Section

Educação Ambiental e Justiça Climática no Nordeste - Relatos de Experiências