<b>Formação inicial de professores de química na universidade federal de lavras: o discurso dos licenciandos e o projeto uflaciência</b>

Authors

  • Aline de Souza Janerine
  • Bruno Andrade Pinto Monteiro
  • José Sebastião de Andrade Melo
  • Renata Monteiro
  • Celso Sánchez
  • Walclée de Carvalho Melo

DOI:

https://doi.org/10.14295/rds.v12i0.1486

Keywords:

formação de professores, análise do discurso, licenciatura em Química

Abstract

This paper aims to analyze, from a theoretical approach based on Bakhtinian discourse analysis, teacher training in chemistry engaged in the project UflaCiência at the Federal University of Lavras. From clippings of statements of students, we sought to understand the dynamics involved in the complex process of teacher training, as well as the dilemmas and challenges that cross the students in their training practices. The work aims with this, highlight the importance of building research methods based on discourse analysis, according to Bakhtin's approach to understanding the phenomena involved in this important phase of training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline de Souza Janerine

Lcenciada em Química e Mestranda em Educação na Universidade Federal de São João Del Rey

Bruno Andrade Pinto Monteiro

Professor do Departamento de Química da Universidade Federal de Lavras (UFLA).

José Sebastião de Andrade Melo

Graduando e Licenciatura em Química e Bolsista de Extensão, Departamento de Química, Universidade Federal de Lavras (UFLA).

Renata Monteiro

Aluna de mestrado da Pós-graduação em Educação da UNIRIO. Bolsista CAPES/Observatório da Educação.

Celso Sánchez

Professor do Departamento de Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

Walclée de Carvalho Melo

Professor do Departamento de Química da Universidade Federal de Lavras. Doutor em Química Inorgânica pela Universidade de São Paulo (USP).

Published

2011-04-11

How to Cite

Janerine, A. de S., Monteiro, B. A. P., Melo, J. S. de A., Monteiro, R., Sánchez, C., & Melo, W. de C. (2011). <b>Formação inicial de professores de química na universidade federal de lavras: o discurso dos licenciandos e o projeto uflaciência</b>. Revista Didática Sistêmica, 12, 11–27. https://doi.org/10.14295/rds.v12i0.1486

Issue

Section

Artigos de Fluxo Contínuo