Reflections on the aesthetic dimension of initial teacher education from the perspective of Lev Vygotsky's Historical-Cultural Psychology
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.17549Keywords:
Teaching, Teacher training, Teacher degreeAbstract
This theoretical essay aims to present reflections on the importance of the aesthetic dimension in the initial training of teachers, based on a conception of aesthetics rooted in the principles of Historical-Cultural Psychology and historical-dialectical materialism. The reflections led to two interdependent and (in)conclusive observations regarding this dimension in the initial teacher training process: a) the aesthetic dimension as an invitation for teachers to think, feel, and create; b) the aesthetic dimension as a proposer of experiences that promote aesthesis in teachers. We believe it is necessary to build alternatives to technicist education in the current neoliberal society, which promotes alienation, and we advocate for the inclusion of the aesthetic dimension in initial teacher training to foster creative processes that enhance education.
Downloads
References
AZEVEDO, Maria Nizete de.; SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. Atividade criadora coletiva: unidade de resistência do trabalho docente. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 39, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/QC5tzgvdVgsHpRJ3bMtHYcg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jun. 2024.
BARILLI, Renato. Curso de Estética. Lisboa: Editorial Estampa, 1994.
BARROCO, Sonia Mari Shima.; TULESKI, Silvana Calvo. Vigotski: o homem cultural e seus processos criativos. Psic. da Ed., São Paulo, v. 24, pp. 15-33, 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1414-69752007000100003&script=sci_abstract. Acesso em: 15 jun. 2024.
BARROS, Manoel de. Livro sobre nada. Rio de Janeiro: Record, 1996.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Obras escolhidas: Magia e técnica, arte e política. 6 ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
CARVALHO, Carla. Da relação com o saber em arte. In: PINO, A.; SCHLINDWEIN, L. M.; NEITZEL, A. A. (org.). Cultura, escola e educação criadora: formação estética do ser humano. Curitiba: Editora CRV, 2010, p. 101-117.
CONTRERAS, José. A autonomia de professores. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Paradigmas contemporâneos da formação docente. In: SOUZA, J. V. A. et al.. (org.). Formação de professores para a educação básica: dez anos de LDB. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p. 253-264.
DUARTE JR, João Francisco. Fundamentos estéticos da educação. Campinas: Editora Papirus, 1988.
DUARTE JR, João Francisco. A Montanha e o videogame: escritos sobre Educação. Campinas: Papirus, 2010.
DUARTE JR, João Francisco. Entrevista com João Francisco Duarte Jr. Revista Contrapontos, v. 12, n. 3, p. 362-367, 2012. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/4039. Acesso em: 15 jun. 2024.
FERREIRA, Luciana Haddad. Educação estética e prática docente: exercício de sensibilidade e formação. 2014. 333 p. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, 2014.
FERREIRA, Suzanna Neves; MILITÃO, Andréia Nunes. O TRABALHO EDUCATIVO: ENTRE A HUMANIZAÇÃO E A ALIENAÇÃO. ANAIS DO SEMINÁRIO FORMAÇÃO DOCENTE: INTERSECÇÃO ENTRE UNIVERSIDADE E ESCOLA, v. 2, n. 2, 2018. Disponível em: https://anaisonline.uems.br/index.php/seminarioformacaodocente/article/view/4766. Acesso em: 15 jun. 2024.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Paz e Terra, 1993.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
KOSIK, Karel. La crise des temps modernes. Paris: Les Éditions de la passion, 2003.
LAGAR, Fabiana Margarita Gomes. Concepções de formação docente. Anais do IV EDIPE Encontro Estadual de Didática e Prática de Ensino, 2011, Goiânia - GO. Disponível em: http://cepedgoias.com.br/edipe/ivedipe/pdfs/didatica/co/256-544-1-SM.pdf. Acesso em: 15 jun. 2024.
MARTINS, Lígia Márcia. O legado do século XX para a formação de professores. In: MARTINS, L. M.; DUARTE, N. (org.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Cultura Acadêmica Editora. 2010. cap. 1, p. 13-31.
MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Martin Claret, 2002.
MENEGHETTI, Francis Kanashiro. O que é um ensaio-teórico?. Revista de Administração Contemporânea, v. 15, n. 2, p. 320-332, 2011. Disponível em:
NÓVOA, Antônio. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
NÓVOA, Antônio. Conhecimento profissional docente e formação de professores. Rev. Bras. Educ., v. 27, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/TBsRtWkP7hx9ZZNWywbLjny/#. Acesso em: 15 jun. 2024.
PEREIRA, Marcos Villela. A estética da professoralidade: um estudo interdisciplinar sobre a subjetividade do professor. 1996. Tese (Doutorado em Supervisão e Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
PEREIRA, Marcos Villela. O limiar da experiência estética: contribuições para pensar um percurso de subjetivação. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 1, p. 183-195, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/sQFMpDZ3pfqhFYjwQVmLVQL/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jun. 2024.
PINO, Angel. A produção imaginária e a formação do sentido estético. Reflexões úteis para uma educação humana. Pro-Posições, v. 17, n. 2, 2006. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643628. Acesso em: 15 jun. 2024.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Processos multidimensionais na formação de professores. In: ARAÚJO, M. I. O.; OLIVEIRA, L. E. (org.). Desafios da formação de professores para o século XXI. 1 ed. Sergipe: Editora Universidade Federal de Sergipe, 2008, v. 1, p. 185-198, 2008.
RAUSCH, Rita Buzzi et al.. Formação estética de professores o que revelam as pesquisas em educação no Brasil?. Atos de Pesquisa em Educação, v. 14, n. 1, p. 29-56, 2019. Disponível em: https://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/8113. Acesso em: 15 jun. 2024.
REIS, Alice Casanova dos et al.. Mediação Pedagógica: mudança e permanência no olhar estético em contexto de escolarização formal. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 17, n. 1, p. 51-60, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/6JtvwPS7xrtdQFDJfyJRQnr/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jun. 2024.
ROBERTI, Um olhar sobre a “vivência” através do seu autor: conceitos e traduções na obra de Vigotski. Fractal: Revista de Psicologia, v. 31, n. 1, p. 16-19, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/fractal/a/dN98bm7J3M3XftmqBNDZCzJ/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 15 jun. 2024.
SANTOS, Maurício Inácio dos; Carlos Betlinski. Experiência e racionalidade estética no trabalho docente. Devir Educação, v. 4, n. 2, p. 343-372. Disponível em: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/223. Acesso em: 15 jun. 2024.
SANTOS, Maurício Inácio dos; Carlos Betlinski. A experiência estética na prática docente da Educação Básica. Rev. Teias, v. 22, n. 67, p. 450-465, 2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/53043. Acesso em: 15 jun. 2024.
SCHLINDWEIN, Luciane Maria. Arte e desenvolvimento estético na escola. In: PINO, A.; SCHLINDWEIN, L. M.; NEITZEL, A. A. (org.). Cultura, escola e educação criadora: formação estética do ser humano. Curitiba: Editora CRV, 2010, p. 31-50.
SCHLINDWEIN; Luciane Maria.; SOARES, Maria Luiza Passos. A ressignificação da formação do professor a partir de vivências estéticas. Contrapontos, v. 7, n. 2, p. 381-391, 2007. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/914. Acesso em: 15 jun. 2024.
SILVESTRE, Magali Aparecida.; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Modelos de formação e estágio curriculares. Form. Doc., v. 03, n. 05, p. 30-45, 2011. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/download/44/34
SOUZA; Vera Lucia Trevisan; ANDRADA, Paula Costa de. Contribuições de Vigotski para a compreensão do psiquismo. Estudos de Psicologia, v. 20, n. 3, p. 355-365, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/F937bxTgC9GgpBJ8QhCKs6F/?lang=pt#. Acesso em: 15 jun. 2024.
STEIN, Vinícius. Formação artística e estética de professores e crianças: desenvolvimento da criação com Artes Visuais na Educação Infantil. 2019. 140p. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Maringá, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2019.
VALÉRIO, Marcelo. Autonomia de professores. Educar em Revista, v. 00, n. 66, p. 327-332, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/4RKqThSNk7MjSf4Hq3mJd6S/?lang=pt#. Acesso em: 15 jun. 2024.
VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. As ideias estéticas de Marx. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Um convite à estética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ática, 2009.
ZAPOROTZHETS, Alexander Vladimirovich. Los sentimentos. In: Colectivo de autores. Temas de psicología. La Habana: Editorial Pueblo y Educacion, 1982.
ZANELLA, Andrea Vieira. Educação Estética e Atividade Criadora. In: ZANELLA, A. V. (org.). Psicologia histórico-cultural em foco: aproximações e alguns de seus fundamentos e conceitos. Florianópolis: Edições do Bosque/UFSC, 2020, p. 89-106.
ZANELLA, Andrea Vieira. Educação estética, docência e experiência: entretecendo ciência, arte e vida no encontro com memórias esquecidas da cidade. Rev. Ed. e Cul. Cont., v. 18, n. 54, p. 366-381, 2021. Disponível em: https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/8917. Acesso em: 15 jun. 2024.
ZANELLA, Andrea Vieira. et al.. Relações estéticas, atividade criadora e constituição do sujeito: algumas reflexões sobre a formação de professores(as). Cad. psicopedag., v. 6, n. 10, 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-10492006000100002. Acesso em: 15 jun. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.