Participatory methodologies and climate emergency

situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i3.15638

Keywords:

Environmental Education, Climate Emergency, Participatory Methodologies

Abstract

The present research focused on the use of participatory methodologies in pedagogical activities of Environmental Education and climate emergency in basic education. Interdisciplinarity was intensified through the participation of educators from different areas of knowledge, which provided a broader debate and the scope of space in weeks of thematic dialogues carried out by the teaching institution. It is considered that participatory methodologies favor the understanding of the conjunctural complexity experienced in relation to the climate emergency theme, its causes, consequences and solutions, enhancing the teaching-learning process, since they essentially position the student as an active subject in decision-making.

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Author Biographies

Raissa Corbagi, PPGI EA - ESALQ/CENA - USP

Mestranda no Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ecologia Aplicada. Escola Superior de Agricultura “Luiz de Queiroz” (ESALQ) / Centro de Energia Nuclear na Agricultura (CENA) - Universidade de São Paulo (USP). Bacharela e Licenciada em Ciências Biológicas na ESALQ - USP.

Taitiâny Kárita Bonzanini, Universidade de São Paulo

Professora doutora na Universidade de São Paulo (USP), atuando como docente da Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (ESALQ), Piracicaba, no Departamento de Economia, Administração e Sociologia. Professora e pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Ecologia Aplicada Interunidades PPGI - ESALQ/CENA, na linha de pesquisa Educação e, também, do PROFCiamb - Programa de Pós-Graduação em rede nacional para o ensino de Ciências Ambientais.

Silvia Rinaldi, Colégio Santa Amália - Liga Solidária

Coordenadora Pedagógica do Ensino Fundamental II no Colégio Santa Amália. Especialista em Meio Ambiente e Sustentabilidade pela Fundação Getúlio Vargas e Licenciada e Bacharela em Biologia pela Universidade de Mogi das Cruzes. 

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Published

2023-12-27

How to Cite

Corbagi, R., Kárita Bonzanini, T. ., & Rinaldi, S. (2023). Participatory methodologies and climate emergency : situating conceptions of Environmental Education in a pandemic context. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(3), 156–176. https://doi.org/10.14295/remea.v40i3.15638