Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.
uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v39i2.13890Keywords:
Ambientalização curricular. Ensino Superior. Licenciatura em Química.Abstract
The present work aims to analyze which knowledge proposed by nine undergraduate chemistry courses presupposes curriculum environmentalization in higher education. The research is classified as exploratory, descriptive and documentary, in a qualitative approach, using the technique of content analysis and application of the ACES Network Indicators. Forty-four subjects that presented contents involving the socio-environmental issue were analyzed. The results indicate a gradual process of curricular environmentalization in higher education, both with regard to the inclusion of the environmental dimension (art. 11 of the PNEA) and the approximate alignment to the characteristics proposed by the ACES Network. All nine courses presented curricular components with potential for debate around socio-environmental issues, but structured in a disjunctive epistemological proposal of knowledge, which is not consistent with the necessary complex vision of the multiple causes of socio-environmental problems.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979.
BERNARDES, J. Desmatamento na floresta amazônica causado por mineração ilegal aumenta 90% entre 2017 e 2020. Jornal da USP. Caderno Ciências Ambientais. 18.05.21. Disponível em: https://jornal.usp.br/?p=415530. Acesso em: 22 dez. 2021.
BONIL, J.; CALAFELL, G.; GRANADOS, J., JUNYENT, M.; TARÍN, R. M. Un modelo formativo para avanzar en la ambientalización curricular: A training model for progress in curriculum ambientalização. Profesorado: Revista de currículum e formación del profesorado. v. 16, n. 2, p. 145-163, 2012. Disponível em: https://www.ugr.es/~recfpro/rev162ART9.pdf. Acesso em: 15 nov. 2021.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Senado, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação – MEC. PARECER N.º: CNE/CES 1.303/2001. Brasília, 2001. Disponível em : http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1303.pdf. Acesso em 15 nov. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências.
CAPRA, F. As conexões ocultas: ciência para uma vida. São Paulo: Cultrix, 2005.
CARVALHO, I. C. M. A pesquisa em educação ambiental: perspectivas e enfrentamentos. Revista Pesquisa em Educação Ambiental, vol.15, n.1, p. 39-50, jun. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18675/2177-580X.2020-15126. Acesso em: 12 ago. 2020.
FARIA, J.; GUIMARÃES, M. Possibilidades potentes para a formação de educadores ambientais: a “ComVivência Pedagógica”. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 38, n. 3, p. 138–158, 2021. DOI: https://doi.org/10.14295/remea.v38i3.13419. Acesso em: 15 nov. 2021.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FONSECA, A.; AMORIM, L.; RIBEIRO, J.; FERREIRA, R.; MONTEIRO, A.; SANTOS, B.; ANDRADE, S.; SOUZA JR, C.; VERÍSSIMO, Adalberto. Boletim do desmatamento da Amazônia Legal. nov. 2021. Belém: Imazon. Disponível em: https://imazon.org.br/imprensa/desmatamento-na-amazonia-de-janeiro-a-novembro-ultrapassa-10-mil-km%C2%B2-pior-marca-em-10-anos/. Acesso em: 22 dez. 2021.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008
GUERRA, A. F. S.; FIGUEIREDO, M. L. Ambientalização curricular na Educação Superior: desafios e perspectivas. Educar em Revista [online]. Edição Especial n. 3, p. 109-126, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.38110. Acesso em: 15 jul. 2021.
GUIMARÃES, M.; CARTEA, P. Á. M. Rota de Fuga para Alguns, ou Somos Todos Vulneráveis? A Radicalidade da Crise e a Educação Ambiental. Ensino, Saúde e Ambiente, n. especial, p. 21-43, jun. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22409/resa2020.v0i0.a40331. Acesso em: 05 nov. 2020.
IPCC. The Intergovernmental Panel on Climate Change. In Press. 2021. Disponível em: https://www.ipcc.ch/sr15/. Acesso em: 22 dez. 2021.
JUNYENT, M.; GELI, A. M.; ARBAT, E. Características de la Ambientalización Curricular: Modelo ACES. Universitat de Girona. Capítulo 1. 2003. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/267259956. Acesso em: 15 jun. 2021.
LAYRARGUES, P. P. Manifesto por uma Educação Ambiental indisciplinada. Ensino, Saúde e Ambiente, n. especial, p. 44-48, jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/40204. Acesso em: 15 jul. 2021.
LEFF, E. Aventuras da epistemologia ambiental: da articulação das ciências ao diálogo de saberes. São Paulo: Cortez, 2012.
LEFF, E. A complexidade ambiental. São Paulo: Cortez, 2018.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa crítica. Versão revisada e estendida de conferência proferida no III Encontro Internacional sobre Aprendizagem Significativa, Lisboa (Peniche). Publicada nas Atas desse Encontro, p. 33-45, 2000. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/~moreira/apsigcritport.pdf. Acesso em: 11 mar. 2021.
MORIN, E. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Salinas, 2011.
ONU. Organização das Nações Unidas. Acesso ao meio ambiente saudável é declarado um direito humano. 2021. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2021/10/1766002. Acesso em: 22 dez. 2021.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2008.
MOTA, J. C.; KITZMANN, D. I. S. Um Estado da Questão sobre Ambientalização Curricular na Educação Superior brasileira: práticas, desafios e potencialidades. REMEA - Rev. Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Rio Grande, v. 34, n. 3, p. 72-92, set./dez. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14295/remea.v34i3.7475. Acesso em: 10 out. 2021.
MOTA, J. C.; KITZMANN, D. I. S. O Processo de Ambientalização Curricular na Educação Superior: uma Proposta Metodológica. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, v. 13, p. 318-334, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.35168/2175-2613.UTP.pens_ed.2018.Vol13.NEspecial.pp318-334. Acesso em: 10 out. 2021.
RUSCHEINSKY, A. Educação Ambiental: abordagens múltiplas. Porto Alegre: Penso, 2012.
WACHHOLZ, C. B.; CARVALHO, I. C. M. Indicadores de Sustentabilidade na PUCRS: Uma Análise a Partir do Projeto Rede de Indicadores de Avaliação da Sustentabilidade em Universidades Latino-Americanas. Revista Contrapontos – Eletrônica, v. 15, n. 2, p. 279-296, mai./ago. 2015. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/6968. Acesso em: 15 set. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.