Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.

uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro

Authors

  • Norma Nancy Emanuelle Silverio da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Karen Cavalcanti Tauceda Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i2.13890

Keywords:

Ambientalização curricular. Ensino Superior. Licenciatura em Química.

Abstract

The present work aims to analyze which knowledge proposed by nine undergraduate chemistry courses presupposes curriculum environmentalization in higher education. The research is classified as exploratory, descriptive and documentary, in a qualitative approach, using the technique of content analysis and application of the ACES Network Indicators. Forty-four subjects that presented contents involving the socio-environmental issue were analyzed. The results indicate a gradual process of curricular environmentalization in higher education, both with regard to the inclusion of the environmental dimension (art. 11 of the PNEA) and the approximate alignment to the characteristics proposed by the ACES Network. All nine courses presented curricular components with potential for debate around socio-environmental issues, but structured in a disjunctive epistemological proposal of knowledge, which is not consistent with the necessary complex vision of the multiple causes of socio-environmental problems.

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Author Biographies

Norma Nancy Emanuelle Silverio da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/ RS, Brasil, mestre em Ciências pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2015), especialista em Gestão de Políticas Públicas pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2011) e graduada em Direito pela Universidade Católica de Pernambuco (2005). E-mail: normanancy@hotmail.com.

Karen Cavalcanti Tauceda, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas (1994) e Graduação em Bacharelado em Zoologia (1999) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), mestrado (2010) e doutorado (2014) em Educação em Ciências Química da Vida e Saúde pela UFRGS, Pós-doutorado em Educação em Ciências - Formação de professores (2015) pela Universidade do Vale do Taquari (UNIVATES). Professora de graduação no Campus Litoral Norte, Departamento Interdisciplinar, do PPG Educação em Ciências/UFRGS e do MNPEF da Sociedade Brasileira de Física, UFRGS, Porto Alegre/RS, Brasil. E-mail: ktauceda@gmail.com

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Published

2022-06-17

How to Cite

Silva, N. N. E. S. da, & Tauceda, K. C. (2022). Curriculum environmentalization in higher education: an analysis of 9 undergraduate chemistry courses in northeastern Brazil.: uma análise de 9 cursos de licenciatura em química do nordeste brasileiro. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(Especial), 256–276. https://doi.org/10.14295/remea.v39i2.13890

Issue

Section

Dossiê Realidades da Educação Ambiental em Universidades Latino-Americanas (FIM)