Environmental education as a tool for sensitizing and constructing knowledge about serpents: a study in southern Bahia, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v37i4.11354Keywords:
Ophidian fauna, Environmental education, BiodiversityAbstract
The myths involving snakes, when associated with the lack of knowledge about the ecological and socioeconomic importance of this group, can potentiate biophobia, causing extermination of fauna thus affecting all biodiversity. In this context, Environmental Education stands out as a tool for building knowledge and raising awareness in the way people relate to fauna. The research investigated, through semi-structured questionnaires pre and post Environmental Education intervention, aspects in the knowledge about snakes of adolescents from institutions between Itabuna and Ilhéus. After analysing the first questionnaires, an Environmental Education project was designed and applied of informing the mistakes in the responses and promoting the awareness of the research subjects about these reptiles. The questionnaire was redistributed after the project and the results were compared in a qualitative and quantitative analysis, showing positive advances.
Downloads
References
ABÍLIO, Francisco José Pegado. Ética, Cidadania e Educação Ambiental. In: ANDRADE, Maristela Oliveira. (Org.). Meio Ambiente e Desenvolvimento: Bases para uma formação interdisciplinar. João Pessoa, PB: Editora Universitária da UFPB, 2008.
ANDRADE, Antenor; PINTO, Sérgio Correia; OLIVEIRA, Rosilene Santos de. Animais de Laboratório: criação e experimentação. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2002.
ARGÔLO, Antonio Jorge Suzart. As serpentes dos cacauais do sudeste da Bahia. Ilhéus: Editora Editus, 2004.
BERNARDE, Paulo Sérgio; TURCI, Luz Carlos; MACHADO, Reginaldo Assêncio. Serpentes do Alto Juruá, Acre – Amazônia. Rio Branco: Editora da UFAC, 2017.
BERNARDE, Paulo Sérgio. Serpentes peçonhentas e acidentes ofídicos no Brasil. 1. ed. São Paulo: Editora: Anolis Books, 2014.
BERNARDE, Paulo Sérgio. et al. Herpetofauna da floresta do baixo rio Moa em Cruzeiro do Sul, Acre, Brasil. Biota Neotropica, v. 13, p. 220-244, 2013.
CANDIANI, Giovano. Educação Ambiental: percepções e práticas de estudantes do Ensino Fundamental e Médio. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande do Sul, v. 12, p. 74-89, 2004.
CARDOSO, João Luiz. et al. Animais peçonhentos no Brasil: Biologia, clínica e terapêutica dos acidentes. São Paulo: Editora Sarvier, 2003.
CARVALHO, Anderson Luiz de; CONCEIÇÃO, Gideão Calebe. Morfometria e comportamentos de defesa de serpentes do Parque Estadual São Camilo – Paraná. 2018. 20f. Monografia (Ciências Biológicas) – Universidade Federal do Paraná, Paraná, 2018.
COSTA, Henrique Caldeira; ARGOLO, Antonio Jorge Suzart; MOURA, Mario Ribeiro. Serpentes Atlânticas. Disponível em: cienciahoje.org.br/serpentes-atlanticas/. Acesso em: 3 de out. 2019.
DIAS, Genebaldo Freire. Educação ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Editora Gaia, 2004.
DIAS, Leonice Seolin; LEAL, Antonio Cezar; JUNIOR, Salvador Carpi. (Orgs.). Educação Ambiental: conceitos, metodologia e práticas. São Paulo: Editora ANAP, 2016.
EFFTING, Tania Regina. Educação Ambiental nas escolas públicas: Realidade e desafios. 2007. 90f. Dissertação (Pós Graduação em Planejamento para o Desenvolvimento Sustentável) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Marechal Cândido Rondon, 2007.
FERNANDES FERREIRA, Hugo. et al. Crenças associadas a serpentes no estado do Ceará, Nordeste do Brasil. Sitientibus Série Ciências Biológicas UEFS, Feira de Santana, v. 11, p. 153-163, 2011.
HARTMANN, Paulo Afonso; HARTMANN, Marília Teresinha; MARTINS, Marcio. Ecology and natural history of a snake assemblage at Núcleo Santa Virgínia, Parque Estadual da Serra do Mar, southeastern Brazil. Biota Neotropica. v. 9, p.173-184, 2009.
LEEF, Enrique. Epistemologia ambiental. São Paulo: Editora Cortez, 2001.
LIMA-VERDE, José Santiago. Por que não matar as nossas cobras. In Herpetologia no Brasil I (L.B. Nascimento, A.T. Bernardes & G.A. Cotta, ed.). PUC/ Biodiversitas, Belo Horizonte, p.92-101, 1994.
MARTINS, Marcio R. Costa; MOLINA, Flávio de Barros. Panorama geral dos répteis ameaçados do Brasil. In: Machado, A.B.M.; Drummond, G.M. & Paglia, A.P. (Ed.). Livro vermelho da fauna brasileira ameaçada de extinção. Brasília: Ministério do Meio Ambiente. v.2, p.327-334, 2008.
MEGARELLI, Bruna; RENNER, Márcia Ferret. et al. Veneno de Bothrops jararaca na utilização de medicamentos para hipertensão. Anais da IV Mostra Integrada de Iniciação Científica – CNEC. Osório, v.4, n.4, p. 313-314, 2013.
MELGAREJO, Anibal Rafael. Criação e manejo de serpentes. In: Andrade, A; Pinto, SC; Oliveira, RS. (Org.). Animais de laboratório criação e experimentação. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, v. 1, 2002.
MOURA, Mário Ribeiro. et al. O relacionamento entre pessoas e serpentes no leste de Minas Gerais, sudeste do Brasil. Biota Neotropica, v. 10, p. 133-141, 2010.
NOGUEIRA, Cristiano de Campos. et al. Atlas of Brazilian snakes. Verified point- locality maps to mitigate the Wallacean shortfall in a megadiverse snake fauna. South American Journal of Herpetology, v. 14, esp. 1, p. 1-274, 2019.
NOGUEIRA, Flávia; MIYAZAKI, Rosina Djunko, SALES, Orlando. Serpentes da área urbana de Cuiabá (MT): Aspectos ecológicos e acidentes ofidicos associados. 1996. Dissertação (Mestrado em Ecologia e Conservação da Biodiversidade) – Universidade Federal do Mato Grosso, 1996.
QUIRINO, Ana Maria Siqueira. et al. Educação Ambiental como medida preventiva e cuidados com acidentes ofídicos na Unidade Acadêmica de Serra Talhada/UFRPE. In: Giovanni Seabra. (Org.) Educação Ambiental para a sociedade sustentável e saúde global. João Pessoa, v.1, p. 101-105, 2009.
SERRANO, Climene Maria Lopes. Educação Ambiental e consumerismo em unidades de ensino fundamental de Viçosa – MG. 2003. 91f. Dissertação (Mestrado em Ciência Florestal) – Universidade Federal de Viçosa: Viçosa, 2003.
SILVA, Marilene Vasconcelos da. Serpentes do Estado do Acre: riqueza, dieta, etnoconhecimento e acidentes ofídicos. 2006. 170f. Dissertação (Mestrado em Ecologia e manejo de recursos naturais) – Universidade Federal do Acre, Rio Branco, 2006.
SOS MATA ATLÂNTICA. Atlas dos Remanescentes Florestais da Mata Atlântica: Período 2017-2018, Relatório Técnico. Disponível em: https://www.sosma.org.br/wp-content/uploads/2019/06/Atlas-mata-atlanticaDIGITAL.pdf. Acesso em: 10 de ago. 2019.
TREVISOL, Joviles Vitório. A educação em uma sociedade de risco: tarefas e desafios na construção da sustentabilidade. Joaçaba: UNOESC, 2003.
VIZOTTO, Luiz Dino. Serpentes: lendas, mitos, superstições e crendices. São Paulo: Editora Plêiade, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







