CORPOREIDADE E SENSIBILIZAÇÃO ECOLÓGICA:
uma revisão sistemática no contexto da Educação Ambiental
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.17490Keywords:
Educação Ambiental. Corpo. Revisão Sistemática.Abstract
the objective of this research was to carry out a survey of theses, dissertations and scientific articles, through a systematic review of the literature, to analyze how corporeality has been problematized in the context of Environmental Education, involving ecological values and the connectivity with the nature of children and teenagers. The present study was carried out based on Schiavon's protocol (2015), and the main results were: researches at master's and doctoral levels, as well as those found in the articles, mostly followed the qualitative method approach, more multi-method studies are needed in the area of Environmental Education; no dissertation, no thesis and no article approached ecological values; there were no investigations that presented corporeality in a broad way, with different experiences; There were few scientific articles that considered the topic under discussion. In view of the above, these findings indicate the necessity for new research, in order to fill the gaps in the area because both ecological values and connectivity with nature are fundamental aspects for environmental care and protection. Furthermore, they are essential for sensitive and transformative education.
Downloads
References
ALVES, H. N. Relações entre exercício físico (outdoor e indoor), bem-estar subjetivo e conexão com a natureza. 2019. Tese (Doutorado em Desenvolvimento e Meio Ambiente) – Associação Plena em Rede, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2019.
ARAUJO, C. C. Os (des)caminhos das águas do rio Poxim no bairro Jabotiana em Aracaju: o olhar geoambiental do discente. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciências Ambientais) - Rede Nacional para o Ensino das Ciências Ambientais, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2018.
BOFF, L. Saber cuidar: ética do humano - compaixão pela Terra. 20. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
BRUNI, C. M.; SCHULTZ, P. W.; WOODCOCK, A. The Balanced Structure of Environmental Identity. Sustainability, Suíça, v. 13, n.15, p. 4-18, jul. 2021.
CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
CATALÃO, V. M. L. A redescoberta do pertencimento à natureza por uma cultura da corporeidade. Terceiro Incluído, Goiânia, v. 1, n. 2, p. 74-81, jul./dez. 2011.
COSTA NETO, E. M. Ecologia Espiritual e patrimônio biocultural. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 1, p. 14-23, jan./abr. 2020.
COUTO, S.; LOUREIRO, D. A experiência da natureza como processo de inventividade. Revista de Pesquisa em Artes, [s. l.], v. 7, n. 2, p. 1-14, jul./dez. 2020.
CUNHA, A. A. et al. A conexão com a natureza em parques urbanos brasileiros e sua contribuição para o bem-estar da população e para o desenvolvimento infantil. Sociedade & Natureza, Uberlândia, v. 34, n. 1, p. 1-12, jan./dez. 2022.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Um sentido mais amplo de ensino da matemática para a justiça social. In: I Congresso de Educación Matemática de América Cen¬tral y el Caribe. Santo Domingo, República Dominicana, 2013.
DANSA, C.; PATO, C.; CORRÊA, R. Educação ambiental e ecologia humana: contribuições para um debate. In: MARQUES, J. (Org.). Ecologias humanas. Feira de Santana: UEFS Editora, 2014. p. 207–216.
DUARTE, J. C. R. D. Travessias e silêncio: uma autobiografia fenomenológica do caminhar. 2019. Tese. (Doutorado em Educação) – Instituto de Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2019.
FIGUEIREDO, J. B. A. A música geradora na formação docente em Educação Ambiental Dialógica. Revista Sergipana de Educação Ambiental, São Cristóvão, v. 9, n. 1, p. 1-18, Set. 2022.
FREIRE, P. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1993.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 8. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1998.
GOMES, H. A. A Educação Ambiental sob a visão de mundo da pedagogia waldorf no jardim de infância. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.
HOFSTATTER, L. J. V. Biodiver-cidade: vivendo e experimentando o espaço urbano na educação ambiental para e com a biodiversidade. 2018. Tese. (Doutorado em Ciências) - Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018.
HOSOMI, G. J. P. O ensino na trilha de uma Unidade de Conservação: uma análise na perspectiva da teoria Antropológica do Didático. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.
JACOBI, P. R. Educação ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 233-250, maio/ago. 2005.
JACOBI, P. R.; TRISTÃO, M.; FRANCO, M. I. G. C. A função social da educação ambiental nas práticas colaborativas: participação e engajamento. Cadernos Cedes, Campinas, v. 29, n. 77, p. 63-79, jan./abr. 2009.
JOÃO, R. B. Corporeidade e epistemologia da complexidade: por uma prática educativa vivencial. Educação e Pesquisa, São Paulo, [s. l.], v. 45, p. 1-17, 2019.
LAPA, L. G.; PATO, C. Formação de valores pessoais pró-sociais no ambiente escolar. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v.38, n. 3, p. 266-290, set./dez. 2021.
LE BRETON, D. A sociologia do corpo. 2. ed. Tradução: Sônia Fuhrmann. Petrópolis: Vozes, 2007.
LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 1998.
LIMA, L. E. P. Ecodrama: a natureza como realidade figurativa. 2018. Tese (Doutorado em Desenvolvimento e Meio Ambiente) – Associação Plena em Rede, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2018.
MEDEIROS, C. P. Educação ambiental na educação básica: um estudo da percepção ambiental em uma escola pública de Urussanga, SC. 2019. Dissertação (Mestrado em Ciências Ambientais) - Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2019.
MORAES, M. C. Ecologia dos saberes: complexidade, transdisciplinaridade e educação - novos fundamentos para iluminar novas práticas educacionais. São Paulo: Antakarana/Willis Harman House, 2008.
PATO, C. M. L. Valores ecológicos. In: CAVALCANTE, S; ELALI, G. A. (Orgs.). Temas básicos em psicologia ambiental. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 296-307.
PATO, C. M. L. Conectividade com a natureza, mitigação e adaptação à mudança climática. Revista Ambiente, Comportamiento e Sociedad, Cusco, PER, v. 1, n. 1, p. 9-13, Jun. 2020.
PATO, C. M. L.; DELABRIDA, Z. N. C. Proposta transdisciplinar em contextos formativos: chave mestra para a sustentabilidade. In: HIGUCHI, M. I. G.; KUHNEN, A.; PATO, C. M. L. (Orgs.). Psicologia ambiental em contextos urbanos. Florianópolis: Edições do bosque/CFH/UFSC, 2019. p. 34-58.
PAZ, D. T. et al. Entendimentos sobre natureza e níveis de conexão com a natureza entre professores/as da educação básica. Currículo sem Fronteiras, [s.l.], v. 20, n. 3, p. 987-1005, set./dez. 2020.
PAZ, D. T.; ZACARIAS, E. F. J.; HIGUCHI, M. I. G. A Conexão com a Natureza em adultos de referência para crianças. Ambiente e Sociedade, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 1-19, jan./dez. 2022.
PERUZZO, M. P. Conectividade com a natureza: um estudo vivencial com hortas em uma instituição de ensino superior do DF. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2020.
QUINTAS, J. S. S. Noção de pertencimento: uma experiência em educação ambiental com estudantes do 4º ano do Ensino Fundamental I. 2019. Dissertação (Mestrado profissional em Ensino de Ciências) – Instituto de Ciências Biológicas, Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
REIGOTA, M. O que é educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2009.
RODRÍGUEZ, P. R. E. Los fundamentos de la educación estético-ambiental. Ambiente e Educação, Rio Grande, v. 27, n. 1, p. 1-28, jan./jul. 2022.
ROSA, S. M. Escola parque da natureza de Brazlândia: utopias educacionais. 2018. Dissertação (Mestrado em Artes) – Instituto de Artes, Universidade Brasília, Brasília, 2018.
ROSSETI, G. H. Educação Física e meio ambiente no Instituto Federal de Roraima/campus Boa Vista Zona Oeste: diagnóstico e perspectivas. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Instituto de Agronomia, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2018.
SANTANA, C. F. Conexão com a natureza: um estudo com crianças camponesas no DF. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2020.
SANT’ANA, C. F.; MOREIRA, L. M. A perspectiva do Teatro do Oprimido como metodologia no contexto da Educação em Ciências: uma revisão sistemática de artigos científicos. Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 27, n. 2, p. 1-15, ago. 2022
SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. São Paulo: Boitempo, 2020.
SANTOS, R. M.; KEIM, E. J.; DOMINGUES, S. C. Educação Ambiental uma proposta emancipatória na Educação Física Escolar. Dialogia, São Paulo, n. 38, p. 1-18, maio/ago. 2021.
SANTOS, W. K. B. Formação de professores e ensino de Ecologia: ampliando horizontes imaginativos por meio de danças circulares sagradas. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino das Ciências) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2019.
SAUVÉ, L. Viver juntos em nossa Terra: desafios contemporâneos da educação ambiental. Contrapontos, Itajaí, v. 16, n. 2, p. 288-299, maio/ago. 2016.
SCHIAVON, S. H. Aplicação da revisão sistemática nas pesquisas sobre formação de professores: uma discussão metodológica. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Escola de Educação e Humanidades, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2015.
SCHNEIDER, J. et al. Projeto natureza nossa: um relato de experiência. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, Florianópolis, v. 15, n. 31, p. 94-105, out./dez. 2018.
SCHULTZ, P. W. Inclusion with nature: The Psychology of Human-Nature Relations. In: SCHMUCK, P.; SCHULTZ, P. W. (Orgs.). Psychology of Sustainable Development. Boston, USA: Springer, 2002. p. 61–78.
SCHULTZ, P. W. et al. Implicit connections with nature. Journal of Environmental Psychology, London, GBR, v. 24, n. 1, p. 31–42, Mar. 2004.
SCHULTZ, P. W. Strategies for promoting proenvironmental behavior: lots of tools but few instructions. European Psychologist, [s. l.], v. 19, n. 2, p. 107-117, Jan. 2014.
SCHWALM, F. U. Ecopedagogia em um clube de ciências com enfoque na Educação Ambiental: uma proposta de humanização e sensibilização ambiental. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Instituto de Ciências Básicas da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.
SCHWARTZ, S. H. Valores humanos básicos: seu contexto e estrutura intercultural. In: TAMAYO, Á.; PORTO, J. B. (Orgs.). Valores e comportamento nas organizações. Petrópolis: Vozes, 2005. p. 21-55.
SILVA, C. T. A experiência estética em áreas verdes urbanas na cidade de Curitiba: potencialidades para a educação ambiental. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Paraná, Curitiba, 2020.
SILVA, J. A. P. Corporeidade e natureza: experiência e percepção na infância. 2019. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019.
SIQUEIRA, A. B. et al. Perceber e sentir a paisagem: uma abordagem à Educação Ambiental. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 25, n. 1, p. 1-19, jan./dez. 2021.
VELASCO-SANTOS, L. et al. Los valores del cuerpo en los jóvenes. ¿Sin valores o nueva valorización? Retos, [s.l.], v. 1, n. 39, p. 516-524, jan./jun. 2021.
VOSGERAU, D. S. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.